Wel of geen explantatie?

Protheses vanwege cosmetische reden.
Plaats reactie
Anna_90

02 okt 2025 10:32

Lieve allemaal,
Ik ben Anita (35) en heb 15 jaar geleden anatomische borstimplantaten (235cc achter de borstspier) laten plaatsen. Voorheen had ik nauwelijks borsten (AA), met de implantaten kreeg ik een mooie C-cup.

Nu twijfel ik wat ik ermee moet doen. Verschillende artsen geven tegenstrijdig advies: sommigen zeggen dat de implantaten “op” zijn en beter verwijderd kunnen worden, anderen vinden ze nog in orde (MRI 5 jaar geleden en recent een echo laten maken).

Ik wil géén nieuwe implantaten want dan moet je later weer een onnodige operatie. Klachten heb ik nauwelijks. Het enige dat ik kan linken aan de lijst met mogelijke symptomen: krakende gewrichten (zonder pijn), darmproblemen (regelmatige ontstekingsreacties, mogelijk gluten-gerelateerd maar geen enkele arts weet precies wat ik heb), en in het verleden huidklachten/droge ogen die inmiddels verdwenen zijn.

Mijn hoop is dat darmklachten zouden verminderen als de implantaten eruit gaan, maar dat is natuurlijk onzeker. Tegelijkertijd heb ik de laatste jaren meer respect voor mijn lichaam gekregen, o.a. door hardlopen. In de sportwereld zie je ook dat vrouwen vaak weinig borstweefsel hebben, dus dat helpt mijn zelfbeeld. De puber-onzekerheid die ik ooit had is grotendeels weg, al ben ik bang dat die terug kan komen na een explantatie.

Kortom:
Laat ik ze verwijderen uit voorzorg en zelfzorg? (met de hoop op herstelde darmen maar angst voor zelf acceptatie)
Of kan ik ze nog laten zitten zolang ze in orde lijken? (nog een paar jaar genieten van mijn borsten maar met de verhoogde kans op complicaties)

Uiteindelijk moet ik zelf de keuze maken, maar ik hoor graag jullie ervaringen en inzichten.
Bedankt!
Luna MKS

03 okt 2025 12:42

Hoi, ik zou als sporter juist ervoor kiezen om de gezondste keuze te maken. En dat is zo min mogelijk rommel in mijn lichaam hebben of krijgen via voeding, implantaten, medicatie enz.

Als beheerder van het forum en de Facebookgroep zou ik zeggen: eruit met die giftige rommel!😉

Ik wens je heel veel succes en sterkte in je weg!🙏🍀💖
Maria128

06 okt 2025 22:59

Ik heb ze recent laten verwijderen… elke dag zo blij met deze beslissing. Je doet dit niet zomaar, want het plaatsen was ook met een reden.
Bij mij zaten ze sinds 1999. De ene kapot de andere nog wel heel.
Ik had destijds niets maar na verloop van jaren toch nog wel iets borsten gekregen. Ik heb een lift laten doen en heb eigenlijk nog een mooie B cup over gehouden.
Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor (cosmetisch)”