misvormde borst bij aanspanning borstspier

Lees hier ervaringen of stel vragen.
Johanna

Ongelezen bericht 05 sep 2023 12:28

Dag vrouwen,

Ruim een jaar geleden heb ik (na 10 jaar) mijn implantaten laten verwijderen door Dr. van Selms in de Jan van Goyen Kliniek te Amsterdam.
Vooral mijn rechterborst is niet goed herstelt. Bij het (een beetje) aanspannen van mijn borstspier trekt mijn borst op een rare manier omhoog en ziet er echt misvormd uit.
Ik denk dat het littekenweefsel is vastgegroeid aan de borstspier, maar dat weet ik niet zeker.
Zijn er vrouwen die dit herkennen?
En zou hier nog iets aan te veranderen/verbeteren zijn?
Zou het bijvoorbeeld zin hebben om middels littekenmassage of bindweefselmassage hier iets aan te laten doen? Kan dat nog losgemaakt worden waardoor de borst weer haar natuurlijke vorm terug kan krijgen?

Ik hoor graag jullie reacties en ervaringen!

Alvast dank hiervoor!

Johanna
Luna MKS

Ongelezen bericht 05 sep 2023 15:29

Lieve Johanna,

Helaas ben je niet de enige. Dit kan ook komen doordat de spier is vastgezet.

Ik denk dat het het handigst is om een consult met dr. van Selms aan te vragen. Je hebt daar gewoon recht op, want dit valt nog onder jouw behandeling.
De arts kan jou het beste adviseren denk ik.

Succes en laat ons maar weten wat hij zei!

Liefs!❤️
Johanna

Ongelezen bericht 05 sep 2023 18:01

Dag Luna,

Dank je voor je reactie.
Valt het consult ook nog onder de behandeling (die was in juli 2022)? Of
moet ik daar weer voor betalen?
En hoe betrouwbaar is zijn reactie op zijn eigen werk?
Kan ik hier niet beter naar laten kijken door een onafhankelijke borstchirurg?

Alvast dank!
Johanna
Luna MKS

Ongelezen bericht 05 sep 2023 18:32

Johanna schreef:
05 sep 2023 18:01
Dag Luna,

Dank je voor je reactie.
Valt het consult ook nog onder de behandeling (die was in juli 2022)? Of
moet ik daar weer voor betalen?
En hoe betrouwbaar is zijn reactie op zijn eigen werk?
Kan ik hier niet beter naar laten kijken door een onafhankelijke borstchirurg?

Alvast dank!
Johanna
Jazeker, het valt nog steeds onder jouw explantatie operatie.

Dr. van Selms is wel betrouwbaar hierin hoor. Maar als je het niet vertrouwt, kun je daarna altijd naar een andere arts, maar dan moet je wel om een verwijzing bij je huisarts vragen voor een second opinion.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Fijne avond!😘
Johanna

Ongelezen bericht 05 sep 2023 21:36

Okee, dank je Luna.
Dan ga ik een consult bij hem vragen.
Hopelijk zal er niet nóg een (herstel-)operatie nodig zijn, en zijn er nog andere manieren om hier nog iets aan te verbeteren.
Mocht je nog een link hebben Luna, naar andere ervaringsverhalen hierover, dan graag.

Mochten anderen hier nog tips voor hebben, dan hoor ik die nog graag!

Alvast dank!
Johanna
Johanna

Ongelezen bericht 18 okt 2023 13:35

Inmiddels heb ik gebeld om een consult aan te vragen bij Dr. van Selms hierover.
Aan de telefoon gaf hij al direct aan dat het niet kon zijn dat het aan de spier vastgezet kon zijn.
Hechtingen zijn alleen in 3 laagjes in het huidweefsel gezet.
Het zou gaan om een verkleving tussen borst en spier. En dat zou bijna nooit voorkomen; zo'n 1 a 2x per jaar.
Oplossing zou zijn dat er weer een operatie onder narcose nodig is om de verkleving los te snijden en vervolgens eigen vetweefsel te spuiten tussen borst en spier. Als een soort kussentje/buffertje ertussen.

Ik baal hier ontzettend van want wil helemaal geen nieuwe operatie en narcose. En ik heb ook geen vetweefsel over om ergens anders uit mijn lichaam vandaan te halen.
En vraag me ook af of er toch niet een andere oorzaak kan zijn, zoals toch hechtingen die aan het spierweefsel zijn vastgezet bijvoorbeeld.

Heeft iemand ervaring met soortgelijke klachten na een explantatie?
Zijn er toch niet mogelijkheden om een eventuele verkleving zónder operatie los te masseren ofzo? De explantatie is helaas wel al ruim een jaar geleden (juli 2022).

Heel graag hoor ik nog andere ervaringen!

Alvast dank,
Johanna
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 okt 2023 14:06

Lieve Johanna,

Wat ik bedoelde is dat het kan gebeuren als de spier is gerepareerd. Maar inderdaad kan er sprake zijn van een verkleving en dit gebeurt vaker helaas. Wanneer het kapsel wordt verwijderd, is de kans hierop altijd iets groter. Helaas is dat een nadeel.

Als de arts zegt dat het een verkleving is, dan moet je dat van hem aannemen. En inderdaad worden vrouwen in die situaties dan opnieuw geopereerd. Wanneer de verkleving niet uitgebreid is, dan is er nog een mogelijkheid met bindweefselmassage. Maar als van Selms aangeeft dat een operatie de enige manier is in jouw geval, dan moet je dat van hem aannemen. Hij heeft echt heel veel ervaring.

Je kunt natuurlijk altijd naar een andere pc voor een second opinion, maar ik denk dat je dan hetzelfde zult horen... Je hebt gewoon echt heel veel pech gehad. En je was zeker niet de enige van onze dames bij wie dit is gebeurd. Meestal worden ze dan inderdaad opnieuw geopereerd. Triest maar waar. 😔

Maar heb je dit alleen als je de borstspier aanspant? Dan zou ik geen operatie doen. Ik heb het ook een beetje als ik mijn borst aanspan en ik vind het zeker niet de moeite waard om hiervoor een operatie te laten doen. Velen hebben dit ook. Maar als het bij jou erger is, snap ik wel je onzekerheid.

Ik wens je ontzettend veel sterkte!!!🍀🙏🌈💖✨

Heel veel liefs,

Luna💖
Johanna

Ongelezen bericht 19 okt 2023 09:15

Dag Luna,

Dank je voor je uitgebreide reactie!

Heel triest inderdaad dat dit blijkbaar wel degelijk vaker voorkomt.
En ik begreep ook vaker bij vrouwen bij wie de silicone achter de borstspier is geplaatst.
Dit werd mij destijds juist aangeraden bij de Bergman Kliniek als de beste methode.
Mijn borsten zijn er nu slechter aan toe dan vóórdat ik de silicone liet plaatsen.
Ik vraag me ook af of mogelijke verklevingen en daardoor misvorming van mijn borst (nog) erger worden als ik er niets aan laat doen.
Want het is zeker erger geworden dan dat het een jaar geleden was.

Ik ga a.s. dinsdag voor een consult naar Dr. van Selms.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Liefs,
Johanna
Luna MKS

Ongelezen bericht 19 okt 2023 10:25

Succes lieverd!🍀😘💕
Johanna

Ongelezen bericht 24 okt 2023 16:20

Vanochtend het consult bij Dr. van Selms gehad. Hij noemde opnieuw een nieuwe operatie om de verkleving los te snijden en vervolgens vetweefsel in te spuiten om te voorkomen dat het opnieuw gaat verkleven. Ik vind het geen fijne optie om weer een operatie te krijgen en dan ook nog aan beide borsten omdat het probleem aan beide kanten aanwezig is. En ik kreeg er ook weinig vertrouwen in. Ben bang het steeds erger gaat worden.
Er werden foto's van mijn borsten gemaakt tijdens aanspanning van de borstpieren, en daar schrok ik zelf van, zó slecht zag het eruit.
Ik ga nu toch eerst proberen of er nog winst te behalen valt met littekenweefselmassage. Maar daar had Dr. van Selms weinig hoop op omdat de explantatie al 16 maanden geleden is.

Zijn er vrouwen die hier wel goede ervaring mee hebben?
Weet er iemand een goede littekenweefsel masseur in Overijssel/Gelderland?

Alvast dank,
Johanna
Luna MKS

Ongelezen bericht 24 okt 2023 17:48

Lieve Johanna,

Je kunt Susana een mail sturen.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1251
Zij kan je vast vertellen bij welke collega van haar je terecht kunt.

Ik wens je heel veel succes!🍀
Laat je ons weten hoe het verder afloopt?

Dikke kus 😘💕
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”