Explantatie geamputeerde borst Faye / geen nieuwe reconstructie / sportieve vrouw met ervaring met uitwendige prothese

Informatie en ervaringen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 21 apr 2023 10:20

Lieve Margreet en Faye,

Deze pagina's kennen jullie misschien al, maar ik plaats ze toch even:
Uitwendige prothese
Medische hulpmiddelen
Prothesevoorlichting

Helaas zie ik nergens op de site van de BVN informatie staan over de aftrek van de kosten voor aanschaf of onderhoud van uitwendige protheses. Ze hebben wel een pagina met wat informatie over financiële zaken maar geen uitgebreide informatie over de aftrek van deze zorgkosten of aangepaste onderkleding. Dat is jammer. Ik zal de BVN eens schrijven en vragen of ze misschien wat meer informatie hierover willen plaatsen. Vele vrouwen kennen hun rechten niet.

In ieder geval kunnen jullie wel altijd bij hen terecht met vragen over de aanschaf van verschillende soorten protheses. Zij weten hier veel meer over dan wij. Marga is ook geamputeerd en heeft geen reconstructie gehad, maar draagt zelf niets. Dat was een bewuste keuze.

Fijne dag lieverds! 😘💕
Luna MKS

Ongelezen bericht 21 apr 2023 13:16

Ik heb de BVN geschreven. Ik wacht het af.

Susana weet overigens ook heel veel over uitwendige protheses en kent verschillende leveranciers. Ik heb haar alleen al heel lang niet meer 'gezien'. In ieder geval kunnen jullie wel altijd bij haar terecht met vragen.

Kussss en fijn weekend alvast!😘💕🦋
Faye

Ongelezen bericht 25 apr 2023 10:03

Dank je wel lieve Luna voor alle aanvullend informatie voor mezelf maar ook voor alle andere vrouwen.

Ik heb weer even een update hoe het gaat. Vandaag is het 8 weken na de operatie. Zo blij ermee. Hoop alleen dat het geen toeval is en dat het een blijvend iets is. Durfde er nog niet over te schrijven vorige week omdat ik bang was dat het een moment opname was.

Ik heb hele lange tijd een temperatuur inwendig gehad die er niet uit kon. Het gevoel dat mijn thermostaat constant aan stond en er geen knop zat om die te verlagen. Het niet kunnen zweten waardoor je deze warmte ook niet kwijt kon. Ik was net een kachel. Het zijn geen opvliegers want dat verschil ken ik heel goed. Die constante temperatuur is zeker het laatste 1,5 jaar steeds meer geworden. (dat gevoel had ik ook toen ik aan de chemo zat in 2017). Die constante temperatuur daardoor was ik ook moe. Het koste me veel energie.
En nu de afgelopen weken valt me er iets op.
Op zaterdag 15 april had ik een feestje en meestal ben ik gauw moe. Maar nu was ik niet moe te krijgen heel raar gevoel was dat. Ik dacht toen nog he : wat heb ik een goede avond. Ik zal morgen wel de terugslag hebben. Dit was het tegendeel. Toeval dacht ik nog?
Op dinsdag is altijd mijn poetsdag. En ga ik met de stofzuiger in de weer. Dan gaat mijn thermostaat normaal gesproken gelijk de hoogte in en word ik gauw moe. Die temperatuur zakt dan ook echt niet meer en blijft gewoon aanhouden ook s'nachts. De badkamer schoonmaken kost me ook altijd veel energie. Maar de gehele dag gebeurde dat niet. En de moeheid kwam dan ook niet om de hoek kijken.
Wat ik ook nog merk is dat ik heel helder ben in mijn hoofd. Er is een soort van blokkade wegggevallen Dat gevoel van helderheid heb ik echt ook al heel lang niet meer gehad.
Ik had dat waazig gevoel, die wolken, die blokkades had ik ook tijdens mijn chemo periode en die waren het laatste 1,5 ook weer sterk aanwezig. Ik kan het niet anders omschrijven dat gevoel
Afgelopen zaterdag had ik een feestje bij familie. Ik had daar ook weer eindeloze energie.
Bij het sporten merk ik het ook. Het voelt allemaal anders. Het lijkt wel of het minder energie kost en ik voel me ook niet zo moe als dat ik voor mijn operatie was.
Ik heb het nu soms gewoon koud. Omdat mijn thermostaat nu denk ik op een gewone stand staat.
Mijn man kijkt me raar aan als we op de bank zitten en ik zeg : ik heb het koud mag ik een dekentje Dat is hij ook niet gewend.

Als bovenstaande nu echt een verandering is door het verwijderen van de prothese. Als bovenstaande nu echt blijvend zou kunnen zijn. Ik hoop er zo op maar ben nog steeds een beetje bang dat ik misschien een terugslag ga krijgen. En dat het dan zo tegen gaat vallen.
Nu ik er aan denk moet ik bijna huilen van blijdschap met hoe ik me nu voel.

Liefs
Faye
Size Happy

Ongelezen bericht 25 apr 2023 11:41

Dappere, sterke Faye!

Je bent een strijder en dankjewel dat je zoveel deelt, ik denk dat veel vrouwen hier gesterkt door zullen voelen en ook w.b.t. je ervaringen van uitwendige protheses. Ik verwacht niet anders dan dat je teamgenoten je zullen begrijpen. Maar het blijft wel vervelend dat je (steeds) je verhaal moet doen, ik snap dat helemaal. Ik had eerst het gevoel dat ik het aan iedereen moest verantwoorden ofzo, maar ik ben er nu mee gekapt. Als het niet nodig is vertel ik niet waarom ik "geopereerd" ben.

Mag ik vragen hoe je het tot zover hebt ervaren qua sporten, het terugkrijgen van kracht en functie van de borstspier etc?
Faye

Ongelezen bericht 25 apr 2023 13:09

Size Happy schreef:
25 apr 2023 11:41
Dappere, sterke Faye!

Je bent een strijder en dankjewel dat je zoveel deelt, ik denk dat veel vrouwen hier gesterkt door zullen voelen en ook w.b.t. je ervaringen van uitwendige protheses. Ik verwacht niet anders dan dat je teamgenoten je zullen begrijpen. Maar het blijft wel vervelend dat je (steeds) je verhaal moet doen, ik snap dat helemaal. Ik had eerst het gevoel dat ik het aan iedereen moest verantwoorden ofzo, maar ik ben er nu mee gekapt. Als het niet nodig is vertel ik niet waarom ik "geopereerd" ben.

Mag ik vragen hoe je het tot zover hebt ervaren qua sporten, het terugkrijgen van kracht en functie van de borstspier etc?
Hoi Size Happy, ik kan hetzelfde zeggen tegen jou, jij bent ook zo dapper en sterk.
Ze krijgen ons niet klein.

Wat betreft mijn borstspier ben ik nog zoekende wat ze aankan.
Ik ben begonnen met huishouden volop doen, boodschappen tillen. En ik merkte daar dat ik wel wat reactie had in het begin. Dus boodschap is : stap voor stap opvoeren.
Ik ben nu twee 2 weken weer volop aan het sporten. Dus bij het hardlopen, sprinten en verspringen gebruik je ook meer je armen en je borstspier . Dat gaat goed. Totaal geen last.
Ik doe thuis al een week of 4 ook been, buikspier en stabiliteits oefeningen en die gaan goed. Ik merk dat ik door deze oefeningen toch kracht heb behouden. Niet te veel krachtverlies t.o.v. voor mijn operatie. Snelheid bij het lopen is wel minder maar dat is logisch als je 6 weken niet heb gelopen en enkel gewandeld.
Ik heb afgelopen weekend thuis weer een training gedaan met mijn bal van 5 kg. - stabiliteits oefeneningen. Maar nog niet de dosis die ik voor de operatie deed. De helft van het aantal keren per oefening doe ik nu. Dat ga ik nu ook langzaam opvoeren. Ik merk dat ik mijn borstspier een beetje voel bij de oefeningen. Het gaat dus goed.
Ik heb ook een Kettelebel van 8 kg maar die laat ik nog even opzij liggen. Die ga ik over een aantal weken weer proberen als ik merk dat het met de bal nog steeds goed gaat.
Ik heb ook een jumpbox die laat ik ook nog links liggen. Daar ga ik over een paar weken ook mee aan de slag. Want bij het springen gebruik je ook je armen en je borstspier intensief bij. Deze springoefeningen zijn eigenlijk ook weer goed voor mijn verspringen om sprongkracht te krijgen.
Op de atletiekbaan heb ik nog geen werponderdelen gedaan. Die komen vanzelf een keer voorbij op een training.
Mijn trainster op de atletiekbaan is ook sportfysio en ik overleg ook met haar. Laat haar ook weten wat ik thuis doe. Zo weet ik of ik verantwoord bezig ben. Want dat is wel belangrijk.
Verder doen we bij de atletiek vaak een circuit met o.a. gewichtjes op de zondagtrainingen.. Maar dat hebben ik nu ook nog niet gedaan.
Zijn met zijn allen in training voor zondag voor de wedstrijd met het damesteam en herenteam. Daar ben ik ingedeeld voor de onderdelen 100 meter sprinten, verspringen en de 4x100 estafette. Daar verheug ik me heel erg op om weer mee te kunnen doen.
Het motto is niet te veel in 1 keer en langzaam opvoeren. Vooral ook kijken wat je borstspier aangeeft.
Hoop dat ik je wat heb kunnen helpen met de info.
Heel veel succes met het opbouwen en sporten

Liefs
Faye
Faye

Ongelezen bericht 09 mei 2023 21:01

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer met een update. Het is nu 10 weken na mijn explantatie links. Nog steeds helemaal happy met mijn beslissing. Het voelt echt als een bevrijding. Alle last is van mijn schouders gevallen. Ik voel me ook zekerder over wie ik ben.
Ik ben nu volop aan het sporten. Hoe gaat het nu met mijn borstspier? Dat gaat echt prima geen belemmering op het moment
Ondertussen heb ik in de afgelopen weken een keer discus werpen gedaan. Dat ging goed.
Verder weer echte pusch-ups gedaan op de grond tijdens een training. Dit kon in het verleden niet met mijn inwendige prothese. Pusch-ups deed ik op hoogte. bv bij een railing.
Maar nu dus wel vanaf de grond. Ik kan nog niet echt diep naar beneden maar het kan weer. En dat is echt heel fijn. Hierbij ook geen reactie van mijn borstspier.

Vorige week zondag weer voor het eerst een wedstrijd meegedaan. 100 meter sprint, verspringen en 4x100 estafette met 3 dames van mijn team. Heb er weer veel van genoten.
Na de wedstrijd douchen met de dames zag ik niet als een obstakel. Had de dames van mijn team verteld dat ik een operatie had ondergaan. Heb er niet bij verteld wat het precies was. Dat als ze vragen hadden ze die mochten stellen. Maar dat ik vooral geen gestaar wou. Ik kon voor mijn operatie echt wel over bepaalde dingen twijfelen. Er is echt een last van mijn schouders gevallen en ik voel me echt zelfverzekerder. Moet zeggen alles verliep in de kleedkamer en bij het douchen eigenlijk goed. Blij dat ik die drempel genomen heb.

Ik had afgelopen donderdag controle bij mijn PC. En die vroeg hoe het ging.
Vertelde dat het nog steeds de beste beslissing was de explantatie..
De PC zei dat ik er goed uit zag en dat mijn ogen niet zo dof waren als eerst. Dat ze helder zijn, ze stralen. Dat krijg ik wel vaker te horen, zelfs mijn man zegt het tegen me. Dat is ook wat ik voel, ik voel me helder.
Met mijn PC was ik aan het praten over siliconen die in een lichaam aanwezig zijn en hoe die uit je lichaam kunnen verdwijnen. Ze vertelde dat zal dan waarschijnlijk via lymfeklieren zijn en de urinewegen.
Toen schoot er ineens iets door mijn gedachte..... mijn plas was tegenwoordig helder.
Ik kon voor mijn operatie plas hebben die troebel was. Ik heb eigenlijk nooit geen last van blaasontstekingen en dergelijke. En dacht altijd ik zal wel wat verkeerds hebben gedronken of te veel zout in mijn eten? Maar aangezien ik verder geen last had, heb ik daar eigenlijk nooit iets meegedaan.
Maar nu dacht ik ineens. Zouden dat siliconen kunnen zijn die in mijn plas zaten. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Verder zag mijn litteken er goed uit. Alleen is het verkleefd op mijn ribben. Mijn huid is echt heel dun door de operatie van de borstkanker. De PC stelde voor om eventueel een lipofilling in de toekomst te doen. Maar dat wil ik niet. Ik wil niet meer onder narcose en aan mijn lichaam laten prutsen. Dat is genoeg gebeurt in al die jaren sinds de borstkanker en reconstructie.
Maar hoe nu die verkleving op te lossen. Ik heb een verwijsbrief gekregen voor de fysio om de huid los te masseren. Heel rustig en met beleid . Vandaag dan ook voor het eerst naar de fysio geweest. Volgende week de weer terug. Het is de bedoeling dat ik thuis een aantal keren per dag zelf de techniek toepas. Door dit elke dag te doen zou de huid los moeten komen.

Wat betreft mijn rekening van mijn prothese bh en sport prothese bh, die heb ik verstuurt naar mijn zorgverzekering CZ. De rekening was 149,90 euro totaal.
Gisteren bericht gekregen dat ik 90 euro vergoed krijg. Dat is mooi meegenomen.
Ik heb afgelopen weekend via de website Hunkemöller een aantal prothese bh's besteld en deze in de winkel af laten leveren. In de winkel zelf kan je geen prothese bh's kopen maar wel op de website. Ik kon ze dus in de winkel passen en kijken of mijn uitwendige prothese er goed in paste. Was heel fijn dat er een dame van de winkel mee keek en advies gaf.

Hopelijk kan ik weer wat dames helpen met deze update.

Liefs Faye
Margreet

Ongelezen bericht 09 mei 2023 22:32

Lieve Faye,

Wat een sportief mens ben jij, zeg! Wat fijn, dat het allemaal zo gaat. 🍀💪
Push-ups, ik moet er niet aan denken. Heb af en toe best last van mijn niet- borst of de borstspier. Naar gevoel net als toen de prothese er nog zat.
Heb wel eindelijk vooruitgang met het rennen. Eind april een PR op de 5 km. Dat dat op mijn leeftijd dan nog lukt 😊

❤️ Margreet🌸
Wij vrouwen zijn beresterk en laten ons niet uit het veld slaan

2011 borstkanker, 2012 implantaat Allergan
explantatie 24-09-2022 dr. de Vries
Faye

Ongelezen bericht 10 mei 2023 07:22

Margreet schreef:
09 mei 2023 22:32
Lieve Faye,

Push-ups, ik moet er niet aan denken. Heb af en toe best last van mijn niet- borst of de borstspier. Naar gevoel net als toen de prothese er nog zat.
Heb wel eindelijk vooruitgang met het rennen. Eind april een PR op de 5 km. Dat dat op mijn leeftijd dan nog lukt 😊

❤️ Margreet🌸
Lieve Magreet,
Wat naar en vervelend met je borstspier. Het is zeker zo dat het even aftasten is wat wel en niet kan. Zou misschien advies van een fysio kunnen helpen hierbij? Misschien teveel spanning erop.
Hey topper ik ben trots op jou met je rennen. Je bent goed bezig kanjer. Heel fijn dat je vooruitgang boekt. Dat geeft een heerlijk gevoel he.

Liefs
Faye
Luna MKS

Ongelezen bericht 10 mei 2023 14:25

Faye schreef:
09 mei 2023 21:01
Hoi allemaal,

Daar ben ik weer met een update. Het is nu 10 weken na mijn explantatie links. Nog steeds helemaal happy met mijn beslissing. Het voelt echt als een bevrijding. Alle last is van mijn schouders gevallen. Ik voel me ook zekerder over wie ik ben.
Ik ben nu volop aan het sporten. Hoe gaat het nu met mijn borstspier? Dat gaat echt prima geen belemmering op het moment
Ondertussen heb ik in de afgelopen weken een keer discus werpen gedaan. Dat ging goed.
Verder weer echte pusch-ups gedaan op de grond tijdens een training. Dit kon in het verleden niet met mijn inwendige prothese. Pusch-ups deed ik op hoogte. bv bij een railing.
Maar nu dus wel vanaf de grond. Ik kan nog niet echt diep naar beneden maar het kan weer. En dat is echt heel fijn. Hierbij ook geen reactie van mijn borstspier.

Vorige week zondag weer voor het eerst een wedstrijd meegedaan. 100 meter sprint, verspringen en 4x100 estafette met 3 dames van mijn team. Heb er weer veel van genoten.
Na de wedstrijd douchen met de dames zag ik niet als een obstakel. Had de dames van mijn team verteld dat ik een operatie had ondergaan. Heb er niet bij verteld wat het precies was. Dat als ze vragen hadden ze die mochten stellen. Maar dat ik vooral geen gestaar wou. Ik kon voor mijn operatie echt wel over bepaalde dingen twijfelen. Er is echt een last van mijn schouders gevallen en ik voel me echt zelfverzekerder. Moet zeggen alles verliep in de kleedkamer en bij het douchen eigenlijk goed. Blij dat ik die drempel genomen heb.

Ik had afgelopen donderdag controle bij mijn PC. En die vroeg hoe het ging.
Vertelde dat het nog steeds de beste beslissing was de explantatie..
De PC zei dat ik er goed uit zag en dat mijn ogen niet zo dof waren als eerst. Dat ze helder zijn, ze stralen. Dat krijg ik wel vaker te horen, zelfs mijn man zegt het tegen me. Dat is ook wat ik voel, ik voel me helder.
Met mijn PC was ik aan het praten over siliconen die in een lichaam aanwezig zijn en hoe die uit je lichaam kunnen verdwijnen. Ze vertelde dat zal dan waarschijnlijk via lymfeklieren zijn en de urinewegen.
Toen schoot er ineens iets door mijn gedachte..... mijn plas was tegenwoordig helder.
Ik kon voor mijn operatie plas hebben die troebel was. Ik heb eigenlijk nooit geen last van blaasontstekingen en dergelijke. En dacht altijd ik zal wel wat verkeerds hebben gedronken of te veel zout in mijn eten? Maar aangezien ik verder geen last had, heb ik daar eigenlijk nooit iets meegedaan.
Maar nu dacht ik ineens. Zouden dat siliconen kunnen zijn die in mijn plas zaten. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Verder zag mijn litteken er goed uit. Alleen is het verkleefd op mijn ribben. Mijn huid is echt heel dun door de operatie van de borstkanker. De PC stelde voor om eventueel een lipofilling in de toekomst te doen. Maar dat wil ik niet. Ik wil niet meer onder narcose en aan mijn lichaam laten prutsen. Dat is genoeg gebeurt in al die jaren sinds de borstkanker en reconstructie.
Maar hoe nu die verkleving op te lossen. Ik heb een verwijsbrief gekregen voor de fysio om de huid los te masseren. Heel rustig en met beleid . Vandaag dan ook voor het eerst naar de fysio geweest. Volgende week de weer terug. Het is de bedoeling dat ik thuis een aantal keren per dag zelf de techniek toepas. Door dit elke dag te doen zou de huid los moeten komen.

Wat betreft mijn rekening van mijn prothese bh en sport prothese bh, die heb ik verstuurt naar mijn zorgverzekering CZ. De rekening was 149,90 euro totaal.
Gisteren bericht gekregen dat ik 90 euro vergoed krijg. Dat is mooi meegenomen.
Ik heb afgelopen weekend via de website Hunkemöller een aantal prothese bh's besteld en deze in de winkel af laten leveren. In de winkel zelf kan je geen prothese bh's kopen maar wel op de website. Ik kon ze dus in de winkel passen en kijken of mijn uitwendige prothese er goed in paste. Was heel fijn dat er een dame van de winkel mee keek en advies gaf.

Hopelijk kan ik weer wat dames helpen met deze update.

Liefs Faye
Ontzettend bedankt voor je mooie, uitgebreide update, lieve Faye!🙏

Bewaar al je bonnen voor de Belastingdienst. Ook van je online aankopen.

Ik ben zo trots op jou! Jij bent waardevol!💖💖💖 De omstandigheden in je leven definiëren jou niet. Niets in je leven bepaalt de waarde die je hebt. En vooral ook niet hoe anderen naar je kijken, wat ze van je (denken te) weten of hoe ze over je spreken. Dat zegt toch echt iets over hen en niet over jou.
Blijkbaar heb je wijze, begripvolle vrouwen in je team🙏

Fijn de hulp bij Hunkemöller. Ik vind het ook een heel prettige winkel. Lieve medewerksters die meedenken en adviseren. En zonder oordeel zijn.
Ik heb wel eens onze kaartjes bij hen achtergelaten in de winkel en ze vonden het heel belangrijk dat we dit werk doen. Er komen nogal wat dames bij hen met implantaten en velen weten niet van de risico's.

😘💕💕💕
Margreet schreef:
09 mei 2023 22:32
Lieve Faye,

❤️ Margreet🌸
Ook trots op jou, Margreet💪

Sterkte met je spier😔

😘💕💕💕
Faye

Ongelezen bericht 16 mei 2023 07:37

Hallo allemaal,

Onderstaand artikel staat bij ons in de krant.

https://www.pzc.nl/gezond/borst-en-bilf ... ~a1c5648b/

Hier wordt ik blij van dat een krant dit artikel schrijft.
Luna MKS

Ongelezen bericht 16 mei 2023 09:53

Faye schreef:
16 mei 2023 07:37
Hallo allemaal,

Onderstaand artikel staat bij ons in de krant.

https://www.pzc.nl/gezond/borst-en-bilf ... ~a1c5648b/

Hier wordt ik blij van dat een krant dit artikel schrijft.
Wat goed!👍

Lieve Faye, er was nog een andere dame die contact zoekt met jou/jullie.
viewtopic.php?f=273&t=4667

Hoop dat jullie even wat in haar topic schrijven. Dankjewel!

Fijne dag! 🌺❤️
Faye

Ongelezen bericht 05 jun 2023 22:49

Hoi allemaal,

Het is nu 14 weken na mijn explantatie.
Het gaat nog steeds goed. Zit echt goed in mijn vel.
Ik merk dat er klachten zijn die echt afgenomen zijn. Ik geloof nu ook echt dat er een verband was tussen mijn klachten en de Alergan prothese. Ik heb nu al meer energie dan ik in jaren heb gehad. Dat wordt ook opgemerkt door mijn gezin en omgeving.
In mijn omgeving hoor ik vaak je hebt ook weer meer kleur in je gezicht.
1 van de klachten die echt een verschil maken was de constante warmte die ik had. Die kwam opzetten en kon heel lang aanhouden tot wel een paar dagen en nachten na elkaar. Het was een innerlijk warmte die er niet uit kon. Daar kon ik dan ook bijna niet van slapen. Nu komt deze warmte nog af en toe nog eens opzetten. Maar gaat ook weer sneller weg. (het zijn geen opvliegers die heb ik ook). Die constante warmte at mijn energie op. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik was soms zo verschrikkelijk moe, moe door die warmte.
Nu ik die veel minder heb kan ik ook veel meer aan.

Mijn handen die snachts als ik wakker werd compleet gevoelloos waren en de pijnlijke gewrichten in mijn vingers die ik de hele dag dan voelde. Wat het eerst wegtrok waren de pijnlijke gewrichten in mijn vingers. En nu is mijn ene hand eigenlijk niet meer gevoelloos. Bij mijn andere hand voel ik het nog bij 3 vingers. Hopenlijk trekt dat nog helemaal weg.
Mijn hoofd is helder, zo helder dat is echt zo fijn.
Mijn droge ogen en droge mond die zijn er nog steeds. Daar heb ik best wel last van. Soms denk ik dat dat juist wat erger is geworden. Maar ik ga absoluut niet klagen omdat ik merk dat ik echt vooruitgang boek met andere klachten.
En de moeheid die ik nu voel bijvoorbeel na het sporten is echt een heel andere moeheid als voorheen. Ik zeg steeds ik ben fitter moe....
De prikken die ik voelde in mijn lichaam, de pijn rond mijn prothese, de pijn in mijn schouderbladen, de verkramping in mijn rug, ik kan enkel zeggen die klachten zijn er niet meer.

Wat betreft het slapen dat gaat een stukje beter. Ik kon zowat op een nacht elk uur wakker worden. Vaak kwam ik op gegeven moment niet meer in slaap en zat dan soms uren op voor ik weer slaap kon vatten.
Ik slaap nu soms 2 a 3 uur achter elkaar. Ik word wakker maar val dan ook weer in slaap. En wordt dan een uur later weer wakker.
Moet ook zeggen ik ben naar Holland en Barret gegaan om iets op natuurbasis te vragen. Daar heb ik druppels CBD olie gekregen. Het heeft even geduurd maar ik merk dat als ik ze nu inneem ze ook helpen om te slapen. En wie weet is mijn lichaam het zo gewend dat ik ze straks niet meer in hoef te nemen. Mijn lichaam moet ook weer wennen aan een slaapritme denk ik na jaren van slecht slapen.

Ik ben op het moment weer volop aan het sporten. Met de uitwendige prothese gaat het echt prima. Ik wil strakjes weer meedoen aan het NK masters atletiek. Ik ben volop in training zonder belemmering. Ik merk dat ik nog wel een achterstand heb omdat ik 6 weken niet kon sporten en langzaam op ben gaan starten om mijn lichaam weer te laten wennen. De wedstrijden die ik heb gedaan ondertussen merk ik dat ik weer sprongetjes vooruit maak. Zo blij mee.

Ik ben vorige week ook terug geweest naar die speciaal zaak om te kijken voor een bikini waar mijn prothese in past. Maar ik werd daar niet echt blij van. Elke bikini die ik aantrok vond ik niks. ik zag me zelf in de spiegel en dit was niet Faye. Ik voelde me er heel ongelukkig.
Ik ben dan ook weggegaan zonder een bikini te kopen. Moet ik er nog aan wennen aan die hele grote bovenstukjes? De mevrouw in de winkel probeerde me echt wel goed te helpen. Dit was toch moeilijker dan ik dacht.
Nu heb ik wel de bikini bovenstukjes van mijn eigen bikini's die de buurvrouw voor me heeft vermaakt. Ze heeft er een netje in gemaakt. Daar past mijn prothese in. Ik moet zeggen je moet wel goed kijken wil je zien dat er aan de ene kant een prothese in de bikini zit.
Ik had dat ook verteld aan die mevrouw in de winkel en die vertelde ik denk dat dat wel kan met je eigen vertrouwde bikini's omdat ik niet zo'n hele grote maat heb. En het verschil daarom ook niet zoveel op zal vallen.
Het enig wat ik moet gaan testen met die bikini's is of ik er ook mee kan zwemmen. Blijven ze op hun plaats zitten. Volgens die mevrouw in de winkel zou dat best wel het geval kunnen zijn.'
Dus dat moet ik in de komende weken eens uit proberen. Als hij op zijn plaats blijft zitten is het probleem bikini kopen opgelost.

Maar al bij al nog steeds blij verlost te zijn van dat ding. En blij en dankbaar hoe het lichaamlijk met me gaat.

Liefs
Faye
Luna MKS

Ongelezen bericht 06 jun 2023 08:44

Hé lieve meid, wat een mooi bericht!😃 Zo blij voor jou!🙏

Wat de droge ogen betreft: misschien heb je wat aan de producten die ik gebruik viewtopic.php?f=72&t=1493
Die nieuwe ooggel is super!

En deze spray geeft wat verlichting https://www.drogist.nl/bioxtra-bevochti ... ByEALw_wcB

Dankjewel voor je mooie berichtje en hopelijk gaat het alleen maar beter!💪

Dikke kus lieverd en een mooie dag!😘💕🌻
Ilja

Ongelezen bericht 06 jun 2023 09:53

Faye schreef:
05 jun 2023 22:49
Hoi allemaal,

Het is nu 14 weken na mijn explantatie.
Het gaat nog steeds goed. Zit echt goed in mijn vel.
Ik merk dat er klachten zijn die echt afgenomen zijn. Ik geloof nu ook echt dat er een verband was tussen mijn klachten en de Alergan prothese. Ik heb nu al meer energie dan ik in jaren heb gehad. Dat wordt ook opgemerkt door mijn gezin en omgeving.
In mijn omgeving hoor ik vaak je hebt ook weer meer kleur in je gezicht.
1 van de klachten die echt een verschil maken was de constante warmte die ik had. Die kwam opzetten en kon heel lang aanhouden tot wel een paar dagen en nachten na elkaar. Het was een innerlijk warmte die er niet uit kon. Daar kon ik dan ook bijna niet van slapen. Nu komt deze warmte nog af en toe nog eens opzetten. Maar gaat ook weer sneller weg. (het zijn geen opvliegers die heb ik ook). Die constante warmte at mijn energie op. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik was soms zo verschrikkelijk moe, moe door die warmte.
Nu ik die veel minder heb kan ik ook veel meer aan.

Mijn handen die snachts als ik wakker werd compleet gevoelloos waren en de pijnlijke gewrichten in mijn vingers die ik de hele dag dan voelde. Wat het eerst wegtrok waren de pijnlijke gewrichten in mijn vingers. En nu is mijn ene hand eigenlijk niet meer gevoelloos. Bij mijn andere hand voel ik het nog bij 3 vingers. Hopenlijk trekt dat nog helemaal weg.
Mijn hoofd is helder, zo helder dat is echt zo fijn.
Mijn droge ogen en droge mond die zijn er nog steeds. Daar heb ik best wel last van. Soms denk ik dat dat juist wat erger is geworden. Maar ik ga absoluut niet klagen omdat ik merk dat ik echt vooruitgang boek met andere klachten.
En de moeheid die ik nu voel bijvoorbeel na het sporten is echt een heel andere moeheid als voorheen. Ik zeg steeds ik ben fitter moe....
De prikken die ik voelde in mijn lichaam, de pijn rond mijn prothese, de pijn in mijn schouderbladen, de verkramping in mijn rug, ik kan enkel zeggen die klachten zijn er niet meer.

Wat betreft het slapen dat gaat een stukje beter. Ik kon zowat op een nacht elk uur wakker worden. Vaak kwam ik op gegeven moment niet meer in slaap en zat dan soms uren op voor ik weer slaap kon vatten.
Ik slaap nu soms 2 a 3 uur achter elkaar. Ik word wakker maar val dan ook weer in slaap. En wordt dan een uur later weer wakker.
Moet ook zeggen ik ben naar Holland en Barret gegaan om iets op natuurbasis te vragen. Daar heb ik druppels CBD olie gekregen. Het heeft even geduurd maar ik merk dat als ik ze nu inneem ze ook helpen om te slapen. En wie weet is mijn lichaam het zo gewend dat ik ze straks niet meer in hoef te nemen. Mijn lichaam moet ook weer wennen aan een slaapritme denk ik na jaren van slecht slapen.

Ik ben op het moment weer volop aan het sporten. Met de uitwendige prothese gaat het echt prima. Ik wil strakjes weer meedoen aan het NK masters atletiek. Ik ben volop in training zonder belemmering. Ik merk dat ik nog wel een achterstand heb omdat ik 6 weken niet kon sporten en langzaam op ben gaan starten om mijn lichaam weer te laten wennen. De wedstrijden die ik heb gedaan ondertussen merk ik dat ik weer sprongetjes vooruit maak. Zo blij mee.

Ik ben vorige week ook terug geweest naar die speciaal zaak om te kijken voor een bikini waar mijn prothese in past. Maar ik werd daar niet echt blij van. Elke bikini die ik aantrok vond ik niks. ik zag me zelf in de spiegel en dit was niet Faye. Ik voelde me er heel ongelukkig.
Ik ben dan ook weggegaan zonder een bikini te kopen. Moet ik er nog aan wennen aan die hele grote bovenstukjes? De mevrouw in de winkel probeerde me echt wel goed te helpen. Dit was toch moeilijker dan ik dacht.
Nu heb ik wel de bikini bovenstukjes van mijn eigen bikini's die de buurvrouw voor me heeft vermaakt. Ze heeft er een netje in gemaakt. Daar past mijn prothese in. Ik moet zeggen je moet wel goed kijken wil je zien dat er aan de ene kant een prothese in de bikini zit.
Ik had dat ook verteld aan die mevrouw in de winkel en die vertelde ik denk dat dat wel kan met je eigen vertrouwde bikini's omdat ik niet zo'n hele grote maat heb. En het verschil daarom ook niet zoveel op zal vallen.
Het enig wat ik moet gaan testen met die bikini's is of ik er ook mee kan zwemmen. Blijven ze op hun plaats zitten. Volgens die mevrouw in de winkel zou dat best wel het geval kunnen zijn.'
Dus dat moet ik in de komende weken eens uit proberen. Als hij op zijn plaats blijft zitten is het probleem bikini kopen opgelost.

Maar al bij al nog steeds blij verlost te zijn van dat ding. En blij en dankbaar hoe het lichaamlijk met me gaat.

Liefs
Faye
Wat een mooi bericht. Fijn dat je zo positief bent. Ik herken het bikini probleem. Ik heb zelf met aquarium watten en een lapje stof een zwemcup gemaakt. Met een drukkertje zet ik ze vast in mijn bikini’s. Blijft heel goed zitten en droogt snel.

Lieve groetjes Ilja
Faye

Ongelezen bericht 07 jun 2023 22:06

Luna MKS schreef:
06 jun 2023 08:44
Hé lieve meid, wat een mooi bericht!😃 Zo blij voor jou!🙏

Wat de droge ogen betreft: misschien heb je wat aan de producten die ik gebruik viewtopic.php?f=72&t=1493
Die nieuwe ooggel is super!

En deze spray geeft wat verlichting https://www.drogist.nl/bioxtra-bevochti ... ByEALw_wcB

Dankjewel voor je mooie berichtje en hopelijk gaat het alleen maar beter!💪

Dikke kus lieverd en een mooie dag!😘💕🌻
Dank je wel lieve Luna voor je reactie.

Ik ben toevallig gisteren naar de dokter geweest en even gevraagd wat te doen met die droge ogen. Heb nu monofree hypromellose oogdruppels voorgeschreven gekregen. Het ze gisteren al geprobeerd en moet zeggen dat geeft zeker al wat verlichting.
Wat zeg jij deze blijven gebruiken tot ze op zijn of toch voor de keuze gaan die jij aangeeft hierboven?
Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen explantatie met of zonder nieuwe borstreconstructie”