Orthomoleculaire therapeut bezocht

Deel tips of stel vragen.
Elsje

Ongelezen bericht 28 feb 2023 13:11

Dag lieve dames,

Gisteren ben ik een orthomoleculaire therapeut gaan bezoeken omdat ik 6 maand na explantatie nog wel last heb van restklachten zoals pijn in benen, brandende voetzolen, kleine spierfaciculaties in benen (vooral rechts) op bepaalde momenten en vermoeidheid ondanks genoeg slaap.

Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje had laten hangen de laatste maanden omdat ik de fut niet meer had en de moed om constant op te letten wat ik at en dronk.
Nochtans weet ik heel veel over voeding, we hebben hier altijd al heel gezond geleefd.
Mijn man is er fervent sporter (2u per dag is niet ongewoon) dus we aten zo’n 5-6 dagen per week echt in functie van sporten en erg gezond.

Nu schrok ik toch een beetje van hoe de therapeut tewerk gaat.
Het was zo’n algemene PowerPoint die hij me toonde (ben er 2u geweest) waarin er veel uitleg over voeding kwam. Een persoonlijk plan vond ik het echter niet en ook hij kende ASIA uiteraard weer niet…
Veel wist ik al en zeker ook goed wat eiwitten, vetten en koolhydraten zijn en in welke verhoudingen we die nodig hebben.
Mijn man en ik aten echt lang in de juiste verhoudingen voor het sporten, waren gewoon om alles in een appje te steken en kcal en waarden te tellen.
We eten veel eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten uit fruit, groenten of complexe koolhydraten uit volkoren producten.
Zo weinig mogelijk slechte koolhydraten.

Nu blijkt dat ik dit alles wat ik als goed aanzag niet meer mag eten.
Alles wat ik door de jaren heb geleerd wordt nu ineens als ongezond afgestempeld en daar heb ik het best wel lastig mee en ben ik erg argwanend tegenover.

No go’s zijn :
- Granen dus geen brood. Ook geen spelt of Rogge… enkel Keto brood mag dan weer wel (?)
- Geen volkeren pasta, speltpasta of rijdt
- Geen aardappelen. Zitten mijn inziens toch vol vit C ook al schrap ik die veel en eet ik die maar 2-3 keer per week in kleine mate
- Geen koffie (sorry deze lukt niet, ik drink al maar 1 of 2 tassen in de ochtend)
- Geen melkproducten of kaas van de koe
- Geen paprika
- Geen aubergine
- Geen rauwe tomaten (at ik wel veel) enkel warme tomaten
- Geen peulvruchten (!?!)
- Geen rood vlees enkel nog kip, kalkoen en kippengehakt…
- Geen vleesvervangers
- En nog veel meer…

En daar liefst nog intermitted fasting bij 16u niet eten. Dat lukt me nu nog wel. Gisteren laatst om 19u30 en vanmiddag dan om 12u30 gegeten…

Als ik dit letterlijk moet nemen dan mag ik echt niets meer eten.
Ik stel me dan ook de vraag hoe je gevarieerd moet gaan eten want ook dat is mijn inziens meer dan belangrijk om eesentiele vitaminen en mineralen binnen te krijgen.
Het is maar normaal dat je bij dit voedingspatroon suppletie moet nemen denk ik dan omdat je toch wel een gans deel ontbreekt.
Hij spreekt over de lekkende darm maar daar heb ik geen last van bij mijn weten.
Ik heb ooit al eens een glutentest gedaan en heb geen coeliaki of andere voedselallergieën voor zover ik weet.
Ik kan me voorstellen dat je bepaalde dingen blijft eten terwijl je allergisch bent of intolerant dat je schade maakt aan de darm dus daarin volg ik.
Maar het is me dus iets te veel van het goede, of bekijk ik dit verkeerd?

Met dit eetpatroon gaat je lichaam mijn inziens snel in ketose en te lang is dat toch ook niet gezond?
Ik wil niet in een toestand terecht komen waarbij ik niets meer mag eten omdat mijn lichaam het daarna allemaal niet meer kan verdragen of je het meteen als vet gaat opslaan.
Het Keto dieet waar dit dicht tegenaan leunt is toch ook een crashdieet en wordt door velen als ongezond bestempeld.
Dat is denk ik wat me tegenhoud om dit voluit te proberen.
Tenzij ik weet dat ik na 2 weken kan evalueren en er geen metabolische switch wordt gemaakt waar je niet meer van terug kan keren.

Zijn er dames met tips ivm voeding en restklachten en zien jullie verband?
Of nog beter, dames die dit moleculair dieet al probeerden?

Ik heb ook het zonedieet van Rita Kappel bekeken en daar mag toch heel wat meer. In dat mediterrane dieet kan ik me wel al meer vinden.

@Luna : ervaringen mee en wat denk jij?
Hij sprak ook van Gluthathion als supplement en zeoliet voor ontgifting?
En nog bepaalde producten in fase 2 die ik je eens zal appen.
Over de supplementen van Vitals had hij alleen maar lof.

Bedankt voor alle tips en meningen!

Liefs,

Elsje
Luna MKS

Ongelezen bericht 28 feb 2023 14:41

Lieve Elsje,

Ik heb zelf ook een opleiding gevolgd tot orthomoleculair therapeut en ben dit nog verder aan het uitbreiden. Ik ben van huis uit biologe en wilde heel graag mijn medische kennis verder verdiepen om de vrouwen straks gerichte alternatieve behandelplannen aan te bieden.
Ik houd me zelf al heel lang bezig met deze materie maar wilde dus officiële diploma's halen zodat ik dit ook mag gaan toepassen.

Het orthomoleculaire voedingspatroon is een hele mooie manier om de lichaamscellen van de juiste hoeveelheid voedingsstoffen te voorzien, maar het is inderdaad een hele omwenteling om dit in praktijk te brengen. Maar het is absoluut geen dieet, of iets dat tegen het keto dieet aanligt.

Wat inderdaad heel jammer is, is dat de meeste therapeuten geen kennis hebben van ASIA of BII. En veel te algemene adviezen geven. Vandaar dat ik mij juist aan het richten ben op onze groep vrouwen en een manier wil gaan vinden om gerichte onderzoeken aan te bieden en vervolgens een gericht behandelplan op te stellen voor de vrouwen die bij mij langskomen.
Ik ben mij aan het verdiepen in verschillende alternatieven therapieën en wil deze straks gaan combineren voor onze vrouwen.

Helaas ben ik nog lang niet zo ver dat ik een eigen praktijk kan opzetten. Vanwege allerlei priveomstandigheden is het voor mij nu sowieso heel moeilijk om iets van de grond te krijgen. Maar ik hoop dit zeker binnen 2 jaar te kunnen gaan doen. Hoewel ik ook rekening moet houden met mijn eigen fysieke beperkingen en daarnaast mijn zorg aan mijn ouders. Dat is op dit moment zwaar voor mij.

Heeft de therapeut onderzoek gedaan? Bijvoorbeeld een levend bloedanalyse? Het is jammer als dit niet gedaan is, omdat het heel veel inzicht geeft in wat er bij jou speelt.

Ik kan je voor nu alleen zeggen om te kijken naar wat je kunt meenemen en gebruiken uit dit advies en dat zoveel mogelijk toepassen, want alle beetjes helpen. En het Zone dieet van Rita Kappel is ook zeker de moeite waard om naar te kijken. Probeer een tussenweg te vinden wat voor jou makkelijker is toe te passen.

De supplementen binnen de orthomoleculaire therapie worden zeker niet gegeven omdat je door het orthomoleculaire voedingspatroon tekorten zou oplopen, maar omdat onze huidige voeding niet meer is zoals deze ooit was door verarming van de bodem, luchtvervuiling, gebruik bestrijdingsmiddelen, te vroeg oogsten enz, maar ook onze manieren van voedselbereiding.

Ik was idd van plan om binnenkort een stukje te gaan schrijven over de verschillende ontgiftingsfasen van de lever en welke stoffen daarbij van belang zijn. Helaas kan ik dat nu niet doen, want op dit moment speelt er teveel...

Hoop dat je wat aan mijn berichtje had.

Kussss😘❤️
Plaats reactie

Terug naar “Voeding en verzorging”