Cyste met vocht 7 maanden na explantatie

Lees hier ervaringen of stel vragen.
Roos1210

Ongelezen bericht 02 jun 2021 15:35

Hi allemaal,

In september vorig jaar zijn mijn implantaten verwijderd en heb ik lipofilling gehad.
Ik ontdekte 1,5 maand geleden een knobbel in mijn borst. Tijdens een echo bleek het een cyste van 4 cm gevuld met vocht. Volgens de arts niets ernstigs en moet mijn lichaam het zelf afvoeren. Sinds een aantal dagen doet het echter ook pijn en lijkt hij groter te worden. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Liefs
Monique MKS

Ongelezen bericht 02 jun 2021 17:41

Beste Roos,

Is er geen punctie van dat vocht gedaan? Dat is wel belangrijk namelijk.
Ik zal je even een mail sturen.

Groetjes,

Monique MKS
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

Alles zal aan het licht komen.
Roos1210

Ongelezen bericht 02 jun 2021 19:54

Ik heb je mail gezien, dank!

Opnieuw gebeld met HA en nieuwe verwijzing voor het ziekenhuis gekregen voor verder onderzoek. Ik zal idd aandringen op een punctie.
Susana

Ongelezen bericht 03 jun 2021 11:46

Roos1210 schreef:
02 jun 2021 15:35
Hi allemaal,

In september vorig jaar zijn mijn implantaten verwijderd en heb ik lipofilling gehad.
Ik ontdekte 1,5 maand geleden een knobbel in mijn borst. Tijdens een echo bleek het een cyste van 4 cm gevuld met vocht. Volgens de arts niets ernstigs en moet mijn lichaam het zelf afvoeren. Sinds een aantal dagen doet het echter ook pijn en lijkt hij groter te worden. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Liefs
Wat vervelend dit!!! Ik kan een borstbehandeling aanraden. Mijn persoonlijk ervaring is dat dit helpt!
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
Ilja

Ongelezen bericht 06 jul 2021 18:42

Ik heb gisteren een echo laten maken. Ik heb ook lipofilling in mijn borsten. Omdat ik een paar knobbeltjes voelde heb ik een
echo laten maken. De radioloog heeft alles goed op beeld gezet en bekeken. Hij legde uit dat dit onschuldige cystes gevuld
met een olie achtige substantie zijn. Deze zijn ontstaan door de lipofilling. Het kan geen kwaad.
Donny

Ongelezen bericht 06 jul 2021 21:43

Ik heb precies hetzelfde gehad en alle onderzoeken gehad.
Maar wat ik me afvraag is of ze vanzelf oplossen?
Roos1210

Ongelezen bericht 06 jul 2021 22:36

Dank voor jullie reacties. Bij mij is hij uiteindelijk (deels) leeggezogen omdat ik er last van had. Ze kregen hem niet helemaal leeg omdat er allemaal vlokjes in zaten. Denk dat de helft nu nog over is maar de druk is eraf. Ze hebben ook gekeken of er kwaadaardige cellen of siliconen in zaten maar dat was niet het geval.
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 jul 2021 07:52

Ilja schreef:
06 jul 2021 18:42
Ik heb gisteren een echo laten maken. Ik heb ook lipofilling in mijn borsten. Omdat ik een paar knobbeltjes voelde heb ik een
echo laten maken. De radioloog heeft alles goed op beeld gezet en bekeken. Hij legde uit dat dit onschuldige cystes gevuld
met een olie achtige substantie zijn. Deze zijn ontstaan door de lipofilling. Het kan geen kwaad.
Hoi Ilja,
Wat jij had is iets anders. Dat gebeurt wanneer vetcellen afsterven, dan ontstaan er kleinere cysten en verkalkingen. Soms ook ietsjes groter, maar wat Roos beschreef klonk anders. 4 cm is erg groot. Daarbij vermeldde ze dat het groter leek te worden. In deze gevallen is alertheid belangrijk met het oog op ALCL.
ALCL kan zelfs jaren na explantatie nog ontstaan en zich presenteren als knobbel met vocht in de borst of in de klieren.
Donny schreef:
06 jul 2021 21:43
@ Donny: wanneer er veel vetcellen afsterven bij lipofilling, verklalken ze na lange tijd. Deze verkalkingen gaan niet meer weg.
Dit is op een mammografie of echo te zien. Een radioloog kan dat goed onderscheiden van kanker. Het is wel altijd belangrijk om aan te geven dat je lipofilling hebt gehad.
Roos1210 schreef:
06 jul 2021 22:36
Dank voor jullie reacties. Bij mij is hij uiteindelijk (deels) leeggezogen omdat ik er last van had. Ze kregen hem niet helemaal leeg omdat er allemaal vlokjes in zaten. Denk dat de helft nu nog over is maar de druk is eraf. Ze hebben ook gekeken of er kwaadaardige cellen of siliconen in zaten maar dat was niet het geval.
@ Roos: heel blij dat het is onderzocht op kwaadaardige cellen, dat geeft weer rust. Houd je lichaam goed in de gaten.
Alles komt goed! <3
Roos1210

Ongelezen bericht 07 jul 2021 11:36

Dankjewel Luna!
Heel fijn idd dat het is onderzocht. Oncoloog nam het heel serieus en leek er ook ervaring mee te hebben. Stelde ook vragen over de kapsels enz.

Verder probeer ik de moed erin te houden maar op sommige dagen is het lastig. Ik voel me nu slechter dan voor de operatie. Ik denk dat het feit dat ik Covid heb gehad daar en grote rol in speelt maar het is lastig te zeggen wat er nog van de implantaten komt en wat van Covid. Weet inmiddels ook dat mijn moeder implantaten had toen ze zwanger was van mij dus soms vraag ik me af of t gewoon 'in mij zit' en niet meer weg gaat. Ik bekijk het maar gewoon dag per dag. Vandaag is een goeie :)
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 jul 2021 12:46

Hoi Roos, helaas kan het herstel soms echt jaren duren, hier kun je niets aan doen. En velen worden helaas nooit meer de oude. Toch zal ook jij gaan merken dat je je beter gaat voelen. Maar dit kan jaren in beslag nemen.
Ik weet niet of je supplementen slikt om je lichaam te ondersteunen? Dit is wel echt heel belangrijk.
Dat je je slechter voelt na covid, heeft niks met covid te maken, want dit zou je ook met influenza (griep wordt zwaar onderschat!) of een andere infectie kunnen hebben gehad. Bij velen van ons komt dat nou eenmaal harder binnen dan bij anderen. Ik word zelfs door een simpele verkoudheid al ziek. En dat geldt voor veel meer vrouwen die erg veel ernstige klachten hebben ontwikkeld. Daarom is het belangrijk om je lichaam te ondersteunen met goede voeding, beweging, ontspanning, zonlicht, zuiver water én zorgvuldig uitgezochte supplementen (gebaseerd op jouw behoefte!). Dit moet je voor de rest van je leven blijven doen.

Ik wens je heel veel sterkte en liefs! <3
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 jul 2021 13:14

Lieve Roos, ik heb gezien dat je door Niessen was geopereerd. Helaas heeft het niet verwijderen van zoveel mogelijk kapselweefsel wel degelijk effect op het herstel. Vele artsen beseffen niet dat dit echt een hoop kan schelen. Amerikaanse artsen die al heel lang dit werk doen én dr. Rita Kappel, hameren erop dat zoveel mogelijk wordt verwijderd. Dat doen ze niet voor niets. Natuurlijk binnen de grenzen wat er mogelijk is, want schade aan weefsel is niet de bedoeling. Maar juist bij de vrouwen die erg veel klachten hadden, telt ieder stukje mee.
Hierbij iets dat ik eerder schreef over kapselweefsel. Vrouwen willen dit niet aannemen, helaas...

Bij alle mensen en dieren wordt het immuunsysteem getriggerd als er iets lichaamsvreemd wordt ingebracht. Allemaal! De formatie van kapsel laat dit zien.
Kapselweefsel is jouw immuunsysteem in actie. Het lichaam probeert de implantaten kwijt te raken. In kapselweefsel zitten o.a. vele 'vreetcellen' die het materiaal proberen op te slurpen en onschadelijk te maken. Er ontstaat een enorme kettingreactie waarbij allerlei stoffen en cellen van het immuunsysteem in actie komen. En dit 'in actie komen' maakt weer vele signaalstoffen vrij die nog meer hulptroepen van het immuunsysteem bijeenroepen.

In kapselweefsel binnen in de borst zie je wat er op lokaal niveau plaatsvindt. Maar deze reactie in de borst geeft bij veel vrouwen systemische klachten. We hebben het dus niet enkel over de problemen door migrerende siliconen. Maar het kapselweefsel op zichzelf kan al vele systemische klachten triggeren. Het immuunsysteem staat op scherp en kan ontregelen en ook eigen cellen gaan aanvallen of verstoringen geven in allerlei processen in het lichaam.

Dat lichaamsvreemde stoffen immunologische reacties oproepen kan geen enkele arts ontkennen. Zelfs bij een splinter wordt het immuunsysteem getriggerd en wordt een kapsel gevormd.

De problemen ontstaan dus wanneer het immuunsysteem ontregelt. Dit gebeurt het snelst bij de meest overgevoelige vrouwen die een genetische predispositie hebben. Bij sommige mensen is het immuunsysteem vanuit de genen wat scherper afgesteld dan bij anderen.

In én vanuit het kapselweefsel komt een reactie op gang die door kan werken op heel je lichaam. Dus los van migrerende siliconen. Dat komt er ook nog eens bij, want siliconen zweten altijd en sommigen (lees: velen) scheuren.

Alcl is 1 van de ziekten die kunnen ontstaan door ontregeling van het immuunsysteem. Alcl = kanker van het immuunsysteem. Het verband alcl en implantaten is aangetoond. Ontregeling van het immuunsysteem kan veel meer ziekten geven. Hoezo zou dat in dit geval niet kunnen?

Alcl kon 'makkelijk' worden aangetoond. Kankercellen zijn goed te herkennen onder de microscoop. Maar dat de rest niet goed kan worden opgespoord, wil niet zeggen dat er niks aan de hand is.

De ontregelingen die plaatsvinden, vinden plaats op celniveau. Dit is zeer moeilijk aan te tonen. Het onderzoek van Rita Kappel laat bijvoorbeeld ook zien wat siliconen op celniveau doen. https://www.nature.com/articles/s41598-020-66666-7
Reken maar van yes dat dit niet alleen in een petrischaaltje gebeurt.
Maar nu hebben we het weer over wat siliconen doen. Wat ik eerder schreef, is wat je eigen immuunsysteem of kapselweefsel doet.

Kapselweefsel kan het immuunsysteem doen ontregelen en een groot scala aan klachten veroorzaken. Kapselweefsel is immuunsysteem in actie. Deze actie brengt ook een kettingreactie buiten het kapselweefsel op gang. En dit kan bij sommige vrouwen resulteren in klachten buiten de borsten.

Dit is maar 1 van de vele dingen die kunnen plaatsvinden en die zorgen voor klachten. Er spelen meerdere factoren een rol bij het ontstaan van klachten en dat maakt het moeilijk om een causaal verband aan te tonen.

Rond een implantaat en op kapsel kunnen zich vele micro-organismen nestelen (biofilm). De aanwezigheid van deze micro-organismen vergroot ook de immuunreactie van het lichaam. Er zijn studies die laten zien dat vele reumatische aandoeningen kunnen ontstaan door bepaalde micro-organismen. Dit betekent dus ontregeling van het immuunsysteem door de aanwezigheid van micro-organismen. Het immuunsysteem keert zich tegen de eigen cellen en beschadigd die.
Aan de basis van kapsel contractie (kapsel baker 4) zitten waarschijnlijk bacteriën die zich op de prothesewand hebben gevestigd. Het lichaam reageert met formatie van steeds meer kapsel. Het kapsel wordt dikker en gaat samentrekken. Ze zijn er nog niet helemaal uit of dit ook een oorzaak is bij het ontstaan van ALCL. Ik vermoed dat het ook bij ALCL om meerdere factoren gaat maar dat dit een grote rol speelt.

Weer laat dit zien dat kapselweefsel, weefsel is dat er gewoon zoveel mogelijk uit moet, omdat het een bron is van veel ellende.

Maar er spelen veel meer factoren een rol in het ontstaan van systemische klachten. Ook het eigen vermogen van het lichaam om te ontgiften speelt een grote rol. Er zijn mensen die een 'gendefect' hebben en waarbij het vermogen om te ontgiften lager is dan bij mensen zonder dit gendefect. Het MTHFR gendefect. Bij het deel over ontgiften kun je daar meer over lezen. Bij de meest zieke vrouwen is dit gendefect aanwezig.
Het gevolg hiervan is dat toxinen zich makkelijker in het lichaam kunnen ophopen met alle gevolgen van dien....

In het filmpje van de FDA meeting vertelt Cohen Tervaert iets over de reacties die optreden in de borsten bij de vorming van kapselweefsel en het effect hiervan op het lichaam. https://www.youtube.com/watch?v=3QwMOoHhPKw
Ilja

Ongelezen bericht 07 jul 2021 16:10

Dank je wel Luna voor je reactie. Weer iets geleerd. Ik ga het zelf ook goed in de gaten houden.
Er is ook met de echo onder mijn oksels gekeken. Zag er gelukkig goed uit.

Groetjes Ilja
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 jul 2021 16:46

Ilja schreef:
07 jul 2021 16:10
Dank je wel Luna voor je reactie. Weer iets geleerd. Ik ga het zelf ook goed in de gaten houden.
Er is ook met de echo onder mijn oksels gekeken. Zag er gelukkig goed uit.

Groetjes Ilja
Gelukkig! :D
Riaatje

Ongelezen bericht 01 sep 2022 13:57

Luna MKS schreef:
07 jul 2021 07:52
Ilja schreef:
06 jul 2021 18:42
Hoi Ilja,
Wat jij had is iets anders. Dat gebeurt wanneer vetcellen afsterven, dan ontstaan er kleinere cysten en verkalkingen. Soms ook ietsjes groter, maar wat Roos beschreef klonk anders. 4 cm is erg groot. Daarbij vermeldde ze dat het groter leek te worden. In deze gevallen is alertheid belangrijk met het oog op ALCL.
ALCL kan zelfs jaren na explantatie nog ontstaan en zich presenteren als knobbel met vocht in de borst of in de klieren.
Donny schreef:
06 jul 2021 21:43
@ Donny: wanneer er veel vetcellen afsterven bij lipofilling, verklalken ze na lange tijd. Deze verkalkingen gaan niet meer weg.
Dit is op een mammografie of echo te zien. Een radioloog kan dat goed onderscheiden van kanker. Het is wel altijd belangrijk om aan te geven dat je lipofilling hebt gehad.
Roos1210 schreef:
06 jul 2021 22:36
@ Roos: heel blij dat het is onderzocht op kwaadaardige cellen, dat geeft weer rust. Houd je lichaam goed in de gaten.
Alles komt goed! <3
Hoi Ilja, ik lees jouw bericht over knobbeltjes. Ik had na 4 maanden een knobbel ,schrok ervan. Ook lipofilling gehad . Terug naar dr Niessen, heeft een echo gemaakt en leeggezogen. Even pijnlijk. Na een week prima. Nu na weer een maand een nieuwe knobbel , 2 cm verder dan de vorige . Weer één afspraak gemaakt. Hoe is t jou verder vergaan? Groetjes Ria
Ilja

Ongelezen bericht 01 sep 2022 16:10

Hoi Ria, Ik kom toevallig net vd radioloog vandaan. Beide borsten zitten vol met knobbels. Enkele doen ook pijn.
In juni heb ik mijn 2e lipofilling operatie gehad dus ik had gehoopt dat ze langzaam kleiner zouden worden.
Omdat ik mij ziek en vreselijk zweterig voel ging ik twijfelen ofdat er geen ontsteking zit.
De echo wees uit dat het vetnecrose is en dat er geen ontsteking zit. Meestal ruimt het lichaam het zelf op.
In November krijg ik mijn 3e lipofilling en dan doet de chirurg gelijk de knobbels verwijderen.

Groetjes Ilja
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”