In voorbereiding op de operatiedag had ik al meerdere consulten bij het Medisch Centrum. (1) Een gesprek met plastisch chirurg Drs van Selms, (2) een echo van de borsten door een radioloog en (3) een gesprek met anesthesioloog. Gelukkig bleken de implantaten bij de echo intact te zijn. Ik heb toch voor een explantatie gekozen vanwege mijn neuropathie en muscoloskeletale klachten en de leeftijd van mijn implantaten.
Om 08.15uur moest ik me op de operatiedag bij de receptie melden. Na een korte wachttijd mocht ik naar de verpleegster. Ze heeft een aantal controle vragen gesteld. Ik kleed me om voor de operatie, en werd dan binnen geroepen. Infuus gekregen, en nog meer controle vragen door de zuster. Daarna kwamen Drs van Selms en de anesthesioloog langs om ook vragen te stellen. Uiteraard kon ik ook alles vragen of opmerken wat ik nog belangrijk vond. Het gehele behandelteam was vriendelijk en aangenaam. Daarna ging het de operatiekamer in. De narcose werkte heel snel ….
Daarna langzaam weer wakker geworden. Een eerste kijkje op het resultaat kon ik meteen nemen. Daarna werd de sport beha door de verpleegster aangetrokken. Ik heb veel gedronken en een broodje gegeten. De pijn viel mee. Via de infuus had ik paracetamol gekregen. Drs van Selms kwam nog een keer langs. Hij zij dat mijn kapsel erg dun was, hij heeft hem zoals afgesproken verwijdert en de kapsel wordt naar de patholoog gestuurd. De protheses waren helemaal intact. Ik heb ze meegenomen (mocht er ooit aanvullend onderzoek nodig zijn).
Om een uur of twaalf voelde ik me sterk genoeg om weer naar huis te gaan, en hebben de verpleegsters mijn begeleiding geroepen. Ik was nog erg moe van de operatie in de middag, en ook het weekend erna. Ik heb die dagen ook overdag veel geslapen. Gelukkig viel de pijn erg mee. Ik heb hier en daar een paracetamol genomen.
Ik ben erg blij met het uiterlijk resultaat.
Mijn zenuwpijn is verdwenen

De muscoloskeletale klachten waren de eerste dagen na de operatie ook niet aanwezig. Ze zijn nu weer erg toegenomen. Ik denk dat dit komt omdat ik mijn gewone fysiotherapie en mensendieck oefeningen op dit moment niet mag doen. Ik hoop dat de klachten afnemen, zodra ik weer meer mag bewegen en sporten. Over een aantal weken, of maanden zal ik nogmaals een post schrijven.
Ik ben erg dankbaar dat dit forum bestaat, en zo actief wordt bijgehouden. Dankzij jullie heb ik een goede keuze voor de soort explantatie, plastisch chirurg, en alles erom heen (supplementen, onderzoeken, beha’s etc.) kunnen maken!!!