Herstelfases littekenweefsel in borsten en pijn

Lees hier ervaringen of stel vragen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 21 jul 2012 14:49

Herstel littekenweefsel na operatie kan na lange tijd nog pijn geven
Na je explantatie kun je nog best lang pijn in je borsten hebben. Deze pijn komt door de herstelfases die de verschillende littekenweefsels doormaken in de tijd na de operatie. Een paar weken na de operatie wordt het littekenweefsel van je huid aan de binnenkant dikker en ook het borstweefsel waar implantaat uit is verwijderd wordt dikker en beiden schuren min of meer tegen elkaar aan en hierdoor kan de pijn tijdelijk toenemen. De pijn kan door deze littekenherstelfases een half jaar na expantatie tot soms zelfs een jaar erna aanhouden. Maar in deze periode neemt de pijn wel weer af. Het littekenweefsel is pas na ongeveer 1 tot 2 jaar na je operatie volledig "af". En herstel van littekenweefsel geeft nou eenmaal pijn.

Pijn door siliconen belasting
Bij ons komt er nog bij dat er siliconen in het spel zijn en dat geeft ook pijnklachten. Er kunnen hierdoor namelijk ontstekingen in de weefsels ontstaan. Dit kun je ook in de lymfeklieren voelen onder de oksel en de hals maar ook in je borst. Meerdere vrouwen hebben dit gehad. Dit gaat na verloop van tijd over. Het is wel zo dat dit altijd gevoelige plekken zullen blijven. Je kunt dat merken tijdens de cyclus maar ook als je ziek bent.
Ook het oplossen van het overgebleven kapsel geeft pijn. Vaak een brandende pijn.
Laatst gewijzigd door Luna MKS op 04 feb 2017 10:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 16:42

Sabrah bleef veel klachten overhouden aan de borsten door verlittekening en omdat ze erg weinig eigen weefsel heeft.
Zij krijgt binnenkort lipofilling, omdat lipofilling kan helpen bij deze pijnklachten. Dit zal worden vergoed door de zorgverzekeraar.

Onderzoek lipofilling bij neuropatische pijn
The Role of Fat Grafting in Alleviating Neuropathic Pain: A Critical Review of the Literature
https://journals.lww.com/prsgo/Fulltext ... ng.38.aspx

''In recent years, surgeons have explored various surgical avenues to improve outcomes in neuropathic pain patients and have demonstrated that in selected cases fat grafting was found to be beneficial. For this reason, this review aims to summarize the evidence about the use of fat grafting in the treatment of neuropathic pain''

Voorwaarden vergoeding

Lipofilling kan worden toegepast bij:
Pijn; de vetcellen zorgen voor een betere doorbloeding en kunnen pijnklachten verminderen door verzachting van weefsel en minder druk op (beschadigd) zenuwweefsel

Bron: https://borstkanker.nl/nl/medische-info ... oorwaarden

:!: :!: :!: :!: MAAR...… de meeste pijnen die vrouwen hebben gaan weer over! Het kan echt heel lang duren voor de pijn minder wordt. Mijn eigen ervaring is dat je tot 2 jaar na de operatie pijn kunt hebben. Ook nare felle pijnen!

Ik ben inmiddels over de 8 jaar verder en heb nog steeds af en toe pijn, maar dit is gewoon dragelijk!

Dame met blijvende pijn en weinig eigen weefsel: viewtopic.php?f=61&t=2534
Luna MKS

Ongelezen bericht 14 okt 2019 17:08

Eén van onze moderatoren is masseuse en behandelt ook vrouwen na borstkanker. Ze vertelt hier over iets dat kan helpen.
Vrouwen mogen haar een pb'tje sturen of mailen:
info@inbalanstotaal.nl
Susana schreef:
14 okt 2019 16:48
Zoals Luna zei, herstellen van de zenuwen duurt iets langer dan de rest van de weefsels. Ik kan je aanraden om de zone goed te laten masseren door massagetherapeute, om alles goed los te maken en alweer alles te laten stromen. Je bent zeker welkom in mijn praktijk maar als je niet in de buurt woont, kan ik je zeker collega's aanraden die jou zou kunnen helpen, voornamelijk met littekenmassage.
Ik zelf heb veel ervaring met vrouwen die operaties aan hun borsten hebben gehad door kanker, die hebben ook heel veel verklevingen en zenuwpijn door operatie, chemo of straling.
Je mag me gerust berichten voor informatie of als je vragen hebt.
Maja34

Ongelezen bericht 21 nov 2019 00:05

Hoe heet deze praktijk zodat ik kan kijken waar deze zit?

liefs, Maja
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 jan 2020 13:59

Hoi Maja, dit bericht had ik niet gezien.
Stuur Susana even een pbtje, ze kan je dan alles vertellen. Ze behandeld inmiddels wat van onze lotgenoten 😀👌
Mar3kids

Ongelezen bericht 11 mar 2021 08:17

Fijn dat ik deze topic even opzocht.
Ik heb meer pijn in mijn borsten dan 3 weken terug.
Maakte mij al zorgen.
Ben ook weer begonnen met sporten met dumbells mogelijk dat ik daardoor ook meer pijn ervaar.

Xxx
Luna MKS

Ongelezen bericht 11 mar 2021 10:46

Mar3kids schreef:
11 mar 2021 08:17
Fijn dat ik deze topic even opzocht.
Ik heb meer pijn in mijn borsten dan 3 weken terug.
Maakte mij al zorgen.
Ben ook weer begonnen met sporten met dumbells mogelijk dat ik daardoor ook meer pijn ervaar.

Xxx
Hoi Mar, jazeker, pijn komt en gaat en met sporten zal de pijn ook weer toenemen. Het weefsel blijft helaas lange tijd erg gevoelig, maar dat is geen reden tot zorg.

Blij dat je er wat aan had!

Mar3kids

Ongelezen bericht 11 mar 2021 21:56

😘😘
Lonkje88

Ongelezen bericht 12 nov 2023 20:29

Blij dat ik je bericht over pijn na de operatie las Luna! Ik dacht ik kijk eerst even op het forum of anderen dit al hebben ervaren voordat ik morgen aan de bel trek of het wel hoort.
Stelt me gerust.

Groetjes
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 nov 2023 08:45

Lonkje88 schreef:
12 nov 2023 20:29
Blij dat ik je bericht over pijn na de operatie las Luna! Ik dacht ik kijk eerst even op het forum of anderen dit al hebben ervaren voordat ik morgen aan de bel trek of het wel hoort.
Stelt me gerust.

Groetjes
Gelukkig!🙏😘💕
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”