Steeds meer pijn aan borsten na de operatie (zenuwpijn?)

Lees hier ervaringen of stel vragen.
kploeg

Ongelezen bericht 20 apr 2019 00:12

Dag allemaal.

Even een vraagje. Ik begin met de dag meer pijn te krijgen. Heb eigenlijk altijd wel wat last blijven houden van pijn in de borsten, maar het wordt eigenlijk alleen maar erger .Straalt door naar mijn schouderbladen en arm. Het is vooral links, maar ook rechts ervaar ik ook nog pijn. Ik ga binnenkort een afspraak maken bij Buncamper. Ben zo bang dat dit voor altijd zo blijft😭😭😭. Voelt als een soort zenuwenpijn. En omdat het vooral links zit wordt ik elke keer bang dat het mijn hart is
Weet dat buncamper ook daar het meeste werk heeft gehad met het kapsel e.d. zou het zo kunnen zijn dat er toch nog iets zit? Of littekenpijn? 😭😭
Sol

Ongelezen bericht 20 apr 2019 08:42

Lieve kploeg

Dit herken ik deels. Mijn rechter borstspier was iets ingescheurd en ik merk dat vooral bij stress en vermoeidheid ik daar altijd 'last' houdt. Al die spieren daar, de borstspieren en middenrif spieren lijken wel aan elkaar vast te zitten😫. Dat levert inderdaad akelige steken op. Soms lijkt mijn rechterarm wel verdoofd en tinteling. Mijn fysiotherapeut zegt dat het komt omdat ze met elkaar verbonden zijn. (de spieren). Ik kan me voorstellen dat litteken (weefsel) dat inderdaad ook doet. Sterkte meis, en ik zou gewoon voor de zekerheid even langsgaan. Dat kan nooit geen kwaad. Naar voor je, lieverd. :(
Heel veel liefs, Sol
kploeg

Ongelezen bericht 20 apr 2019 09:14

Dag Sol.

Bedankt voor je reactie.
Dat idee heb ik ook hoor dat de spieren met elkaar verbonden zijn..pijn op de borst straalt gelijk.door naar arm en schouders. Ben inderdaad moe en zit ivm stage soms dagen achter se computer. Denk dat de houding er ook mee te maken heeft ( mijn schouders zitten naar boven en rug is hol) zou ook extra druk op de borstkas geven denk ik. Ga maar gewoon een afspraak bij hem maken. Liefs xx
kploeg

Ongelezen bericht 20 apr 2019 09:32

zenuwpijn?

Zenuwpijn na operatie
Gaat de pijn in het geopereerde gebied of in de arm aan de kant waar deĀ operatieĀ heeft plaatsgevonden niet weg? Dan kan het zijn dat je het postmastectomie pijnsyndroom (PMPS) hebt, ook wel neuropathische pijn genoemd. PMPS is een vorm van zenuwpijn, ontstaan door beschadiging van kleine zenuwen rond de oksel en/of op de plek van de borst. Als gevolg hiervan ontstaat een voortdurende zeurende, branderige pijn, gepaard met aanvallen van stekende pijn. Ook kan dan een overgevoeligheid van de huid ontstaan, jeuk of een gevoel van zwelling. De naam postmastectomie pijnsyndroom is overigens misleidend. Hij suggereert dat mensen alleen maar last van zenuwpijn kunnen krijgen nadat deĀ borst is verwijderdĀ (verwijdering =Ā mastectomie). Dat is niet zo: ook na eenĀ borstsparendeĀ of cosmetische operatie kan zenuwpijn in het geopereerde gebied ontstaan.
Veel vrouwen hebben kort na de operatie last van PMPS. Meestal verdwijnt deze klacht in de loop van zes maanden vanzelf weer, maar bij een deel van de patiënten blijft de pijn. Een Deens onderzoek(externe link) toont aan dat van de ondervraagde borstkankerpatiënten (3253 vrouwen) vijftien tot vijftig procent zenuwpijn houdt.
De pijn begint meestal meteen of kort na de operatie, maar kan ook pas maanden tot zelfs jaren na afloop optreden. Waarom het ook jaren later nog kan optreden is niet bekend.
Overigens kunnen naast zenuwpijn in het geopereerde gebied ook nog andere pijnklachten vanuit de schouder optreden. Mogelijk krijg je ook last vanĀ bindweefselvorming als gevolg vanĀ radiotherapie. Na een operatie wordt deĀ borst vaak nog bestraald.

Zenuwpijn na een operatie

Kenmerkend voor zenuwpijn zijn ongewone pijnsensaties zoals brandend, schrijnend, zeurend, ā€˜speldenprikken', stekend of een ā€˜strakke band'-gevoel om de borstkas en/of bovenarm. Je voelt de pijn in de huid van de oksel, aan de achterzijde van de bovenarm, aan borstkaswand en aan de schouder van de geopereerde zijde. Ook is het mogelijk dat je nog steeds de borst blijft voelen nadat die operatief is verwijderd. Hetzelfde geldt voor een opgezwollen gevoel in de oksel of jeuk in de tepel en in het operatiegebied.
De grootte van het pijngebied verschilt per persoon. De zenuwpijn ontstaat meestal kort na de operatie of binnen enkele maanden. De pijn kan variëren van storend tot zeer hevig, van af en toe tot voortdurend last hebben. De pijn kan toenemen bij inspanning, kou en hitte, vermoeidheid en emotie.
Zenuwpijn beperkt het dagelijks leven. Patiƫnten die pijn hebben, gaan vaak de schouder aan de geopereerde kant ontzien of niet gebruiken. Dat is logisch, maar dat leidt vaak tot meer pijn omdat er weer andere problemen ontstaan. Bijvoorbeeld pijn aan de andere schouder en nekpijnklachten

Herken dit dus wel
Luna MKS

Ongelezen bericht 20 apr 2019 12:33

Lieverd, ik reageer volgende week even ok. Komt goed, dit heeft heel lang de tijd nodig. Zal niet blijven de pijn geloof me!
KUSSSSIES!!!
šŸ’•šŸ’‹šŸŒž
kploeg

Ongelezen bericht 20 apr 2019 13:45

Dag lieverd.

Ik hoop het.
Fijne paasdagen !!!
Liefst ā¤ā¤ā¤šŸ˜˜šŸ˜˜šŸ˜˜šŸ˜˜
diana1967

Ongelezen bericht 22 apr 2019 22:07

he kploeg, wat vervelend te horen, sterkte, en inderdaad, gewoon even met dr Buncamper over hebben
lieve groetjes
Diana
kploeg

Ongelezen bericht 25 apr 2019 08:44

Dag lieve Diana
Bedankt voor je lieve reactie.
Gisteren jan van goyen gebeld. Buncamper is weer terug maar stopt met het werken voor de Jan van Goyen kliniek. Hij kan dit niet meer combineren met de werkzaamheden voor het VU. Hij was er nog een enkele keer, gelukkig kon Ik wel terecht nog. Wordt wel pas 7 Juni.
Ook handig voor jullie om te weten dat je voor de operaties van Buncamper nu dus naar het VU moet.

Liefs
Luna MKS

Ongelezen bericht 25 apr 2019 10:33

Hoi lieve schat, beloofde je nog te schrijven.

Wat je omschrijft gebeurt wel vaker en moet je je niet al te druk over maken. Het gaat over, maar heeft heel veel tijd nodig.
De pijnen in je spieren kunnen het langste duren, omdat spierweefsel heel lang erover doet om te genezen. En jouw spieren zijn ook behoorlijk toegetakeld natuurlijk en dat speelt mee. En bij beschadiging van zenuwen kan het echt langer dan een jaar duren tot de zenuw is hersteld. Van al het weefsel in ons lichaam heeft zenuwweefsel de langste tijd nodig om te herstellen. Soms zie je dat er bij het herstellen van zenuwweefsel juist pijnen ontstaan. Dat laat zien dat de zenuwen weer geleiden. Maar als een zenuw nog niet helemaal genezen is kan die geleiding met een soort van schokjes en brandende pijnen gepaard gaan. Het kan ook door de warmte komen dat het nu meer pijn doet. Alles kan meespelen zelfs je hormomen. En als jij veel je borstspieren gebruikt (bij de meeste handelingen gebruik je die eigenlijk) doet het zeer.
Ik wil dat jullie weten dat pijn aan de borsten en vooral de spieren echt jaren kan blijven zitten maar dat het echt wel minder wordt. Ook de gevoeligheid met aanraken of knuffelen enz. Dat kan echt 2 jaar duren of zelfs veel langer. Bij vrouwen met minder bedekking is er vaak veel meer pijn en overgevoeligheid dan bij vrouwen die wat meer vet op de borsten hebben. Soms wordt lipofilling gedaan bij vrouwen die pijn blijven houden, omdat lipofilling en prp (met je eigen bloedplaatjes) de pijn wat kan verminderen. Helaas zou dit in jouw situatie niet vergoed worden. Ik weet dat Sabrah er wel mee bezig is om het vergoed te krijgen, maar het is haar nog steeds niet gelukt.
Ik weet zeker dat het na een tijdje weer wat beter gaat probeer er niet bang van te worden. Het gaat over! Maar ik snap jullie wel als je ineens meer pijn hebt, dan schrik je daar van als je niet weet wat er in je lijf gebeurt. Maar onze lijven kunnen zoveel hebben!
Als er een ontsteking zou zitten of als het door het overgebleven kapsel zou komen dan was dit eerder gebeurd. Soms krijgen vrouwen door het overgebleven kapsel problemen. Maar ik denk niet dat dit bij jou het geval is. En weet je, je lijf is ook nog steeds druk bezig met ontgiften, ook in de borsten. Dit geeft klachten.
Komt goed lieverd, ik beloof het je! Is de pijn echt ondragelijk, dan is het een ander verhaal, maar ik denk dat je zeurende pijn hebt die af en toe opkomt en soms ineens heel fel kan zijn uit het niets in een soort van steken. En dan weer weg is. De brandende pijn zijn de spiervezels of zenuwvezels die geven dit soort pijnen.

Ik wens je heel veel sterkte lieve schat!!!

X Luna
Luna MKS

Ongelezen bericht 25 apr 2019 12:00

Lieverd, lees ook dit nog even: viewtopic.php?f=61&t=513&p=4397#p4397
Had mijn reactie aan jou er ook even bij gezet ;)

Je operatie was halverwege november, dus zo'n 6 maanden geleden. Nou, ik weet wat je voelt hoor! Ook ik had dit ruim een half jaar na de operatie. Behoorlijke steken en brandende pijnen en als je niet weet wat er in je lichaam gebeurt, snap ik heel goed dat je daar van kunt schrikken.
Maar zoals ik eerder schreef, dit komt goed! Ook bij jou lieve Sol. Het is ook nog steeds niet zo lang geleden. Herstel van spieren kan heel lang duren. Ik heb jarenlang geen push ups kunnen dragen omdat die echt veel pijn deden. En aanraken enz was ook echt niet fijn.
Heel veel vrouwen hadden dit, komt goed!

Kusssiesss!!!
Luna MKS

Ongelezen bericht 25 apr 2019 21:30

Ach lieverd, lees nu het stuk dat je plaatste over zenuwpijn na een borstoperatie. Kan me voorstellen dat je daar bang van wordt. Maar echt waar, ik weet zeker dat het over gaat!

Ik zal je wat over mij vertellen: ik kreeg aangezichtspijn door een verkeerde behandeling bij mijn vorige tandarts. De hoofdzenuw met 3 vertakkingen die onder andere naar je onder- en bovenkaak gaat, was beschadigd. De pijn die ik had was echt ondragelijk!!! Echt de hoogste graad pijn, dus ik zat aan de morfine :shock: Deze pijn is weken gebleven, dus ik zware medicatie slikken om dit vol te houden. Daarna zakte de pijn wat af, maar toch nog steeds hevig. Mijn kin, lip en zijkant tong waren verder verdoofd, ik had er geen gevoel meer in. De oorpijn die ik had was ook ondragelijk!! Mijn hele gezicht deed zeer aan 1 kant en het was net of ik gaatjes had in alle tanden en kiezen aan 1 kant van de kaak. De hevigheid van de pijn varieerde steeds. Het kwam in vlagen. En soms echt heel hevig. In het begin moest ik om de 4 uur een hoge dosis morfine :shock: En daarnaast langwerkende morfine. Plus de hoogste dosering paracetamol en diclofenac, dit omdat pijnmedicatie elkaar versterkt. Na een paar weken werd de pijn wel minder maar zeker niet weg. Echt niet, ik bleef hevige pijnen en een soort van elektrische schokken voelen. En een brandende huid. De pijn werd bij bepaalde handelingen (eten, drinken, tandenpoetsen enz) of door bepaalde omstandigheden (wind kou warmte enz enz) erger of werd uitgelokt. Ik heb maandenlang ermee rondgelopen. Gelukkig zakte het wel af, maar toch kwam het met vlagen ook terug. Helemaal weg was het nooit. Dit allemaal gebeurde vorig jaar en ik ben inmiddels een jaar verder en ik heb nog steeds last van de zenuwen in mijn gezicht en kaak en pijnen alsof ik gaatjes heb! Dit komt en gaat en de pijn is gelukkig wel te dragen. En stroomstootjes heel vreemd gevoel.
En ik heb nog steeds een vreemd verdoofd gevoel in de kin en lip maar niet altijd. Dit komt met vlagen zoals de pijn. De geleiding van de zenuw is gewoon niet zoals het hoort en dit geeft van deze vreemde dingen. Toch gaat het wel veel beter!!! En hier kan ik prima mee leven. Er zijn mensen die de pijnen blijven houden die ik in de eerste weken had en dat is echt de hel op aarde. Ik heb zo met die mensen te doen, want je leven is dan echt ondraaglijk! Extreme pijn beheerst dan je hele leven en je moet echt ontzettend veel medicatie slikken om dit vol te houden :cry:

Als je pijn vlak na de operatie al heel erg hevig was, dan was het foute boel geweest. Dit is niet het geval. De pijn kon na een tijdje wel hevig worden als het echt fout zat, maar dan had het wel eerder moeten gebeuren en dan had je ook veel meer pijn dan je nu hebt. Ik snap wel je angst, maar zoals ik je al zei, hebben zenuwen en ook je spieren en de rest van het weefsel gewoon tijd nodig. De herstelfases van je littekenweefsel zit vreemd in elkaar. Als er ook nog eens zenuwen bij betrokken zijn is het nog vervelender voor een vrouw. Toch komt het altijd goed. De kans dat een vrouw blijvende zenuwpijn overhoudt, is heel klein. Net zoals de kans dat iemand met wat ik heb meegemaakt zenuwpijn/aangezichtspijn overhoudt, klein is. Mijn zenuw is nog steeds aan het herstellen. Het kan zijn dat ik er voor de rest van mijn leven wat ongemak door zal hebben, maar zoals het was zal het nooit meer worden en dat weet ik zeker. Ik denk dat het bij jou ook echt niet zo ver zal komen, want anders had je al ondragelijke pijn, want zenuwpijn is echt heel erg. Er zal vast wel iets zitten, maar zie het als pijn door de genezing zoals ik in het vorige stukje schreef en in de link schreef. En omdat jij niet veel vet hebt, is alles veel gevoeliger. Het kan ook door overbelasting komen, want ik lees net je andere stukje over het werken op de pc enz. Nou ik denk meer in die richting meis ;)

Het komt goed lieverd, vertrouw erop, oke?

Wel fijn dat je naar de dokter kan, zodat hij je kan geruststellen.

Welterusten lieverd!

X Luna
kploeg

Ongelezen bericht 26 apr 2019 23:18

Dag Lieverd

Bedankt voor je uitleg en informatie. Heb ik heel veel aan, en stelt me ook een beetje gerust.
Wat vreselijk zeg dat je zulke heftige pijn hebt gehad :shock: :shock: ...gelukkig is het al iets minder, maar zou nog mooier zijn als je er helemaal vanaf was. Zal buncamper ook eens vragen naar lippofilling ook met het oog op pijnklachten. Las zelf inderdaad vandaag ook dat meer vetweefsel een betere doorbloeding geeft en minder pijn. Heb nog eens bij het ziekenfonds geĆÆnformeerd en die deden het alleen bij medische noodzaak, maar waren wat vaag met wat dan in hun ogen medische noodzaak was. Ik mocht in iedergeval altijd een brief sturen. Maar ik wacht even wat Buncamper zegt ook.
Weetjij toevallig hoe dat zit met vergoeding van gesprek bij niessen? Gewoon puur even informatief.
Aangezien ik toch naar Buncamper ga in Amsterdam.en dus in de buurt ben, wou ik misschien bij niessen langs. Vooral omdat ik zeker wil weten of ik überhaupt wel in aanmerking kom ( ivm niet veel vet). Anders hoop ik wellicht jaren op iets wat niet eens mogelijk is.

Lieve Luna.. Wat ben ik toch ontzettend blij met dit forum en alle lieve leden..en in het speciaal even jouā¤ jij die het zelf helemaal niet makkelijk hebt en ondanks dat altijd alle tijd neemt voor iedereen. Je bent een echte topperā¤ā¤ā¤ā¤ā¤
Esthertje

Ongelezen bericht 27 apr 2019 08:07

Hi Kploeg

Het eerste consult is gratis bij Niessen.

Groetjes
Monique
kploeg

Ongelezen bericht 28 apr 2019 19:02

Bedankt voor je reactie😘😘
diana1967

Ongelezen bericht 30 apr 2019 19:21

ik sluit me aan bij jou, lieve kploeg
luna, en sol, en alle anderen: toppers zijn jullie
liefs
DIana
Plaats reactie