Iemand ervaring met Dr. de Blok Vumc (opgeleid door Nanayakkara)?

Artsen waar je terecht kunt.
Maja34

Ongelezen bericht 11 dec 2018 12:42

Hoi Ladies,

Ik ben benieuwd of er dames zijn die al bij Dr. de Blok in het VUmc zijn geweest? Deze arts is opgeleid door Dr. Nanayakkara.

Dr. Nanayakkara heeft namelijk inmiddels een lange wachtlijst en hal/eind april is er pas plek.
Dr. de Blok heeft half februari plek.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen bij Dr. de Blok.

Lieve groetjes, Maja
Luna MKS

Ongelezen bericht 11 dec 2018 13:35

Hoi Maja,

De ervaringen bij deze vrouwelijke arts waren erg verdeeld. De één had goede ervaringen en de ander weer niet. Ik denk dat dit erg persoonlijk is..
Ze heeft lange tijd als Nanayakkara's assistente gewerkt, dus dan mogen we verwachten dat ze de juiste kennis heeft om jou te zien en onderzoeken.
Het probleem bij de internisten (Nanayakkara en mevr. de Blok) is vaak dat ze al zóveel vrouwen hebben gezien, maar eigenlijk niet echt veel voor ons kunnen betekenen in het begin dan een advies uit te brengen. En dit brengt frustraties bij vrouwen.
Het advies is: explantatie > wachten en kijken wat het lichaam zal doen > en dan verder kijken naar de vervolgstappen.
Vrouwen komen met heel veel vragen bij hen. Ze verwachten een wonder van deze artsen, maar helaas werkt het niet op die manier.
Vaak komen er ook vrouwen die hun implantaten maar moeilijk vaarwel kunnen zeggen, terwijl de enige kans op verbetering explantatie is. Het geduld van de artsen raakt dus soms ook een beetje op denk ik :roll:
Ook is het zo dat er nog steeds geen echte behandeling bestaat bij ASIA. Wat het moeilijk maakt is dat er bij heel veel vrouwen niks in het bloed gevonden wordt, terwijl ze wel erg ziek zijn en veel klachten hebben (dit niks vinden in het bloed berust op het feit dat het vaak om stille ontstekingen op celniveau gaan, die niet altijd in het bloed aangetoond kunnen worden). Dat maakt het vinden van de juiste behandeling erg moeilijk voor een arts. Een arts kan natuurlijk niet zomaar zware medicatie gaan toedienen, want dat is vaak wel het enige wat een beetje kan zorgen voor symptoombestrijding.
De oorzaak kunnen de artsen helaas niet wegnemen, want die zit in je lichaam en kan er niet meer uit...
Laat je de implantaten verwijderen, dan kan er een grote verbetering optreden, omdat je de aanvoer van stoffen stopt en het lichaam kan dan weer een beetje tot rust komen. Maar helaas zitten er dan al heel veel siliconen verspreid door je weefsels als je de implantaten lang hebt gehad. En dit kan voor problemen blijven zorgen. Bij de één meer dan bij de ander. Het is niet de hoeveelheid van de stoffen die zorgen voor de mate en ernst van de klachten, maar het is je eigen gevoeligheid die daarvoor zorgt. Een voorbeeld: de ene vrouw heeft de implantaten langer dan 10 jaar en is nu pas ziek geworden. Deze dame laat ze verwijderen. Implantaten waren niet gescheurd, maar hebben wel gezweet. Een andere dame heeft de implantaten maar 2 jaar en is ziek geworden. Zij laat ze ook verwijderen. Implantaten waren ook niet gescheurd, maar hebben wel gezweet.
Die dame die ze 10 jaar had, heeft veel meer siliconen door haar lijf rondzwerven, dan de dame die ze maar 2 jaar had. En toch is de dame die ze maar 2 jaar had, veel zieker zijn dan die andere dame. Dit komt omdat het immuunsysteem van die dame die ze maar 2 jaar had, veel sterker is afgesteld. Ook kan het komen, omdat er bij haar mogelijk ook andere factoren een rol spelen. En dit allemaal is heel erg moeilijk om te achterhalen. Daarom is het ook zo moeilijk om de link tussen implantaten en klachten te leggen. De medische wetenschap staat eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen. Heel moeilijk voor te stellen en te accepteren, maar dat is wel zo.
Ga gewoon onbevangen naar het consult. Dat is voor jou ook prettiger en geef de arts gewoon een kans om zichzelf te bewijzen. Ervaringen zijn altijd persoonsgebonden. Net als de ervaringen bij pc's. Natuurlijk kunnen we een scheiding maken tussen artsen die erkennen en niet erkennen, maar dat mevr. Blok je klachten niet zal erkennen lijkt me stug, aangezien ze deze functie vervult.

Succes lieve Maja!

Liefs, Luna

Ik zal dit ook maar aan de vragen en antwoorden topic toevoegen ;)
Maja34

Ongelezen bericht 11 dec 2018 17:10

Lieve Luna,

Bedankt voor je uitgebreide bericht!
Ik wil voornamelijk naar het Vu om een medische indicatie te krijgen op gronden van systemische klachten. Ik zou ze het liefst morgen al een explantatie willen hebben, maar ik kan het niet betalen. Ik ben al 2 jaar ziek thuis. Vandaar dat ik in het Vu op een medische indicatie hoop.

Liefs, Maja
Maja34

Ongelezen bericht 11 dec 2018 17:14

Weet je trouwens waar ik de ervaringen van Dr. de Blok kan lezen? Ze staat helaas niet op zorgkaartnederland.nl?
Luna MKS

Ongelezen bericht 11 dec 2018 17:51

Ik snap heel goed dat je om die reden z.s.m. bij haar langs wilt. Dat is ook zeker de juiste route die je moet volgen voor de vergoeding van de operatie.
Helaas hebben we de ervaringen die op het forum stonden niet meer. Het waren er niet zo heel erg veel hoor. De meeste dames waren reuze enthousiast en 1 van hen was dat helemaal niet en voelde zich alles behalve serieus genomen. En ze vond ook dat de arts wat bot deed.
Helaas was ik 2 weken geleden een beetje te ijverig met opruimen en heb ik deze berichten verwijderd :oops:
Ik hoop dat er dames komen die nog reageren, maar reken er niet teveel op ok. En daarbij, is het echt zo belangrijk om te weten? Je moet er toch naartoe, hoe de ervaringen van anderen ook waren...
Ik denk persoonlijk dat dr. de Blok een goede arts is. Dat ze ervoor kiest om met vrouwen zoals ons te werken, laat denk ik wel zien dat ze iets voor ons wil betekenen. En natuurlijk kan ook zij fouten maken. Ik twijfel ook echt niet aan wat vrouwen tegen ons zeggen als ze bij een arts zijn geweest en daar een negatieve ervaring aan hebben overgehouden. Maar zoals ik al schreef, is onze situatie ook voor deze artsen heel erg lastig. En kunnen ze ook niet meer doen dan ze doen. Het keihard ontkennen van onze klachten zullen ze niet en ons doorverwijzen naar psychische hulpverlening ook niet, en dat is voor ons al heel wat. Ja heel erg zielig dat ik zo moet zeggen, maar dat is de realiteit.
Ik hoop dat de dames die eerder reageerden, weer even kort iets schrijven. Tot februari de tijd ;)

Het komt goed lieverd! Wees duidelijk waar je voor komt, dat moeten ze heus wel begrijpen. Jij moet van je implantaten worden verlost en kunt dat niet zelf betalen. Je hoort het ook niet zelf te betalen, want het is een medisch noodzakelijke ingreep. En alleen zij kunnen dat advies uitbrengen, zodat je onder de voorwaarden van het Zorginstituut valt.
Had je al bij je eigen behandelaar dit advies geprobeerd te krijgen? Ik zou die route ook nog proberen. Als je bij een internist loopt, zou deze dat ook kunnen doen. Het probleem is vaak wel dat er te weinig kennis is bij andere internisten, waardoor ze dan ook minder snel een advies zullen/kunnen geven simpelweg omdat ze daar niet de kennis voor hebben. Een arts zou zich wel kunnen verdiepen in deze materie en eventueel intercollegiaal overleg kunnen plegen met Nanayakkara. Ik kende een arts die dat heeft gedaan. Ik weet alleen niet of ik haar naam mag noemen en weet ook niet waar ze nu werkzaam is. Ik zal dit wel kunnen nagaan, maar kan niks beloven.

Liefs, Luna
diana1967

Ongelezen bericht 11 dec 2018 20:33

Helaas geen ervaring met dr De Blok, maar ik zou gewoon gaan,
en als het dan niet goed voelt, dan ga je verder kijken
Iedereen is anders en iedereen vindt een andere arts prettig, dat is zo persoonlijk
sterkte/succes met het nemen van de beslissing
groetjes
Diana
Luna MKS

Ongelezen bericht 12 dec 2018 11:53

Maja, ik zal in onze eindejaarsmail even een oproep doen en vragen of vrouwen hun ervaringen willen plaatsen ;)
Hopelijk lezen ze onze mail van begin tot eind, want het wordt een grote mail..
Maja34

Ongelezen bericht 12 dec 2018 12:56

Dank jullie wel dat jullie zo met mij mee denken!

Liefs!
kiki

Ongelezen bericht 12 dec 2018 15:01

Hallo maja
, maar je kan volgens mij ook naar olvg west gaan dr van selms , heeft mij uitstekend geholpen, was al bekend 3 jaar terug dat er een kapot was, dr van selms heeft zelf toen ook nog MRI uit laten voeren, en mij toen later geopereerd , aangezien ik fysiek niet aan kon dat ik niets meer had, heb zelf geen borstweefsel meer, heeft dr van selms de mono bloc geplaatst , maar die moet je wel zelf betalen, ik heb er geen spijt van,je moet er dus goed over nadenken, een vriendin van mij heeft 6 jaar terug de siliconen laten verwijderen, ook niets meer, daar had ze later spijt van, maar niet het geld voor nieuwe protheses, helaas is ze 2 maand terug overleden
Gr kiki
Maja34

Ongelezen bericht 12 dec 2018 17:37

kiki schreef:
12 dec 2018 15:01
Hallo maja
, maar je kan volgens mij ook naar olvg west gaan dr van selms , heeft mij uitstekend geholpen, was al bekend 3 jaar terug dat er een kapot was, dr van selms heeft zelf toen ook nog MRI uit laten voeren, en mij toen later geopereerd , aangezien ik fysiek niet aan kon dat ik niets meer had, heb zelf geen borstweefsel meer, heeft dr van selms de mono bloc geplaatst , maar die moet je wel zelf betalen, ik heb er geen spijt van,je moet er dus goed over nadenken, een vriendin van mij heeft 6 jaar terug de siliconen laten verwijderen, ook niets meer, daar had ze later spijt van, maar niet het geld voor nieuwe protheses, helaas is ze 2 maand terug overleden
Gr kiki
Hoi Kiki,

Allereerst nog gecondoleerd met het overlijden van je vriendin! Heftig!
Dank je wel voor je reactie en je tip van de arts! Ik woon om de hoek bij olvg west dus dat zou mooi zijn. Heb je mijn andere topic over de uitslag van de echo ook gelezen? Het blijkt dat ik allemaal holtes in de prothesewand heb zitten en de grootste holte voelt als een ei en de holte is een paar centimeter diep. Mijn rechterprothese is nog helemaal in orde. Voor de rest hevige pijnklachten in de linkerborst en al 2 jaar ziek thuis met systemische klachten. Erkent dr van Selms ook deze klachten? Want ik zit met een dilemma.. voor de zorgverzekering kan een plastisch chirurg geen medische indicatie stellen voor systemische klachten toch? Dat moet door een internist of immunoloog weer doen..
Het doel is natuurlijk om ze op medische indicatie te laten vervangen gezien de prothese vervormd is. En mag ik vragen wat je voor de monobloc protheses hebt betaald? Ik was voor mijn borstvergroting ook helemaal plat dus zou graag een andere vervanger willen..

Groetjes, Maja
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 dec 2018 11:39

Lieve Kiki,
Nanayakkara en mevr. de Block zijn internisten geen pc's
Volgens mij was jij toch eens naar Nanayakkara? Of was je alleen bij Cohen geweest?
Sterkte met je verlies lieverd. Je blijft maar mensen verliezen zeg, heel erg :(
X Luna
Plaats reactie

Terug naar “Internisten/immunologen”