Ik ben een vrouw van 34 uit België en lees al enkele weken op jullie forum op zoek naar informatie. De vele berichten over explantaties helpen me wel, maar het is moeilijk vergelijken met mijn situatie aangezien ik geen 'gewone' vergroting liet doen.
13 jaar geleden toen ik 21 was kreeg ik 2 protheses nadat werd bevestigd dat ik een aangeboren afwijking had. Enerzijds had ik aan mijn rechterborst geen ontwikkeling, terwijl mijn rechterborst het volume van een B-cup had, en anderzijds was deze borst ook niet mooi ontwikkeld aangezien deze tubureus borstweefsel had. Rechts werd dus een volledige prothese geplaatst, links werd enerzijds slecht weefsel weggehaald en een kleinere prothese geplaatst om deze borst een 'normalere' vorm te geven.
Ik werd toen heel slecht voorgelicht want mijn protheses waren nieuw en zouden een leven lang meegaan zonder risico's
Ondertussen had ik al jaren klachten van verschillende dingen, zo is mijn maag sinds een paar jaar chronisch ontstoken en vinden ze geen oorzaak, veel nekpijn, schouderpijn, een tintelende arm, slapend hand, veel haaruitval. Het laatste jaar kreeg ik ook veel last van pijn in beide oksels, maar rechts meer dan links en na toevallig een interview met Henry Dijkman te horen op radio 1 in België gingen mijn alarmbellen af en de bal aan het rollen.
Ik ontdekte ook dat ik de verboden protheses van Allergan heb.
Ik ben inmiddels bij een PC geweest in het UZ in Gent, maar dat was geen succes. Ik vertelde hem dat ik hier zo snel mogelijk iets wilde aan doen, maar hij stelde voor dat ik eerst mijn kinderwens volbracht. Want die heb ik zeker en we waren net van plan om aan dat 'traject' te beginnen, maar ik had dat on hold gezet na alle informatie die ik had gelezen. Verder zei hij ook dat hij de kapsels zou laten zitten, dus dat waren voor mij 2 rode vlaggen en geen vertrouwen in deze arts.
Ik maakte intussen een afspraak bij José Budo en Patrick Theunissen in januari dankzij jullie informatie en ook bij Dr Kappel (datum nog onbekend) aangezien ik een toch wel aparte situatie heb en graag veel info wil voor ik een beslissing neem.
Het is voor mij duidelijk dat ik wil explanteren en zoveel mogelijk kapsel wil laten verwijderen. Maar ik hoop heel erg dat er ook onmiddellijk al wat lipofilling zou kunnen gedaan worden aangezien ik me anders weer erg verminkt zou voelen. Want na een explantatie zou ik opnieuw rechts geen borst hebben en links een borst met een heel verminkte en afwijkende vorm. Dat lijkt me heel zwaar mentaal.
Ik las dat niet elke arts onmiddellijk lipofilling doet en dat het erg afhangt van de situatie hier op het forum. Vandaar ook mijn afspraken bij verschillende dokters.
Ook financieel is het een groot verschil aangezien ik in België normaal wel recht zou hebben op gedeeltelijke tussenkomst.
(Bij de eerste operatie 13 jaar geleden kreeg ik 1/3 terugbetaald omdat mijn afwijking zo ernstig was)
Ik ben dus op zoek naar lotgenoten of ervaringen/tips hierover aangezien dit toch nog een aparte situatie is.
Alvast bedankt!