Aanvullende nieuwsbrief Siliconenzaak februari 2024

Topics over de collectieve rechtszaak.
Luna MKS

Ongelezen bericht 23 feb 2024 19:10

In ons vorige bericht hebben we het positieve tussenvonnis van de rechtbank van 14 februari besproken: Bureau Clara Wichmann is de exclusieve belangenbehartiger in de Siliconenzaak. Alleen wij kunnen en mogen deze collectieve rechtszaak tegen Allergan voeren om hun ruwe en getextureerde borstimplantaten.

Naar aanleiding van het tussenvonnis willen we graag aanvullende informatie delen, zodat eventuele onduidelijkheden kunnen worden opgehelderd. In deze mail bespreken we dat onze rechtszaak wordt voorgezet voor alle vrouwen die in Nederland ruwe of getextueerde borstimplantaten van Allergan hebben ontvangen, zowel voor vrouwen die vóór als na 15 november 2016 implantaten hebben gekregen. Daarnaast lichten we toe hoe we individuele schade meenemen in deze collectieve rechtszaak. Bekijk de pagina vragen op onze website voor een volledig overzicht. https://siliconenzaak.nl/vragen/

Of je nu voor of na 15 november 2016 implantaten hebt gekregen: onze rechtszaak wordt voor jou voortgezet!

Wat de rechtbank bepaald heeft met dit tussenvonnis is dat als je jouw implantaten na 15 november 2016 hebt gekregen, Bureau Clara Wichmann in deze rechtszaak direct al in deze procedure een schadevergoeding voor je kan vorderen. De rechtbank hanteert deze datum omdat wetgeving die het mogelijk maakt om in een collectieve zaak zoals deze voor een grote groep een schadevergoeding te vorderen van toepassing is op gebeurtenissen vanaf die datum.

Als jij jouw implantaten voor 15 november 2016 hebt ontvangen, wordt deze zaak ook nog steeds voor jou gevoerd en is deze zaak dus ook nog steeds voor jou van belang. In deze zaak zal de rechter namelijk ook voor vrouwen die de implantaten voor 15 november 2016 hebben ontvangen, vaststellen of Allergan aansprakelijk is voor de schade. Als de rechter in deze zaak vaststelt dat Allergan aansprakelijk is, dan kan Bureau Clara Wichmann de schade daarna voor deze groep vrouwen regelen via een schikking met Allergan. Het is ook mogelijk dat de schade in een aparte rechtszaak moet worden gevorderd. Die rechtszaak gaat dan alleen over de begroting (de hoogte) van de schade. Ook in dat laatste geval zal Bureau Clara Wichmann zich hiervoor inzetten, hoewel wij natuurlijk hopen dat voor die tijd al voor deze groep vrouwen geschikt kan worden.

Met andere woorden: of je nu voor of na 15 november 2016 implantaten hebt gekregen, deze rechtszaak gaat door voor alle vrouwen die in Nederland ruwe borstimplantaten of tissue-expanders van Allergan (of Inamed / McGhan) hebben gekregen. Voor alle vrouwen gaat de zaak de komende tijd over de vraag of Allergan aansprakelijk is. Daarna zal er vanwege de wet een (formeel) verschil ontstaan in hoe Bureau Clara Wichmann de schade kan vorderen of regelen, maar voor alle vrouwen zal Bureau Clara Wichmann zich inzetten om die schade te regelen.

De Siliconenzaak is een collectieve actie waarin veel personen worden meegenomen. Wat betekent dit voor mijn individuele schade?

Wij eisen in deze rechtszaak zowel een schadevergoeding van Allergan voor het leed dat de implantaten en tissue expanders hebben veroorzaakt en zullen veroorzaken, en eisen een vergoeding voor de kosten van explanatie en/of reconstructie. Hierbij maakt het niet uit of je al een implantatie hebt laten verrichten, of dit in de toekomst zou willen laten doen.

Omdat dit een collectieve actie is, zullen wij niet per persoon een op die persoon toegespitste schadevergoeding kunnen eisen, maar worden alle personen in categorieën ingedeeld die rekening houden met zoveel mogelijk verschillende omstandigheden. Per categorie vorderen wij verschillende bedragen aan schadevergoeding. Zo komt de schadevergoeding het dichts bij de daadwerkelijk geleden schade. Voor meer informatie bekijk de website.

Loop ik het risico mijn vorderingen op schadevergoeding te verliezen als deze niet worden meegenomen in deze zaak?

We zullen proberen zoveel mogelijk individuele schade mee te nemen in de collectieve actie. Mocht dat niet kunnen of mocht de rechtbank dat niet mogelijk achten, dan kun je schade die niet expliciet wordt afgewezen door de rechter nog zelf vorderen. Daarbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan verlies van inkomen doordat je tijdelijk niet kon werken. Of een vergoeding van de kosten voor hulp in de huishouding. Deze blijven geldig en je kunt er nog steeds aanspraak op maken.

In dat geval zijn er nog steeds opties om je recht te halen. Bijvoorbeeld door contact op te nemen met onze vrouwenrechtswinkel, het juridisch loket, of met je rechtsbijstandsverzekeraar als je deze hebt. Zij kunnen je adviseren over verdere stappen die je kunt nemen en je mogelijk koppelen aan een advocaat die je kan bijstaan bij een juridische procedure.

De verjaring van deze vorderingen wordt met deze rechtszaak gestuit. Als je besluit om niet aan deze rechtszaak mee te doen, is het van belang dat je zelf gaat stuiten als je in de toekomst deze schade nog wilt vorderen. Als je namelijk niet stuit kan de termijn waarbinnen je een rechtszaak kunt aanspannen verlopen. We raden je aan hierover contact op te nemen met een advocaat als je hier vragen over hebt.

Buiten bovenstaande vragen hebben we onze FAQ op de website bijgewerkt, waar je onder andere antwoord krijgt op de vragen:

Ik wil graag nog bewijsstukken toevoegen aan mijn dossier, hoe werkt dit?
Dien ik voor de rechtszaak mijn borstimplantaten te bewaren na verwijdering hiervan?
Welke bewijsstukken moet ik toevoegen aan mijn dossier als ik me aanmeld bij de Siliconenzaak?
Ik beschik over weinig bewijsstukken om aan te tonen dat ik de Allergan-implantaten heb (of heb gehad). Hoe kan ik toch deelnemen aan de Siliconenzaak?
Ik heb mijn implantaten in het buitenland verkregen, val ik dan onder deze collectieve rechtszaak?
Bekijk de pagina vragen voor een volledig overzicht. https://siliconenzaak.nl/vragen/

Mochten er naar aanleiding van deze mail of de antwoorden in de FAQ nog andere vragen zijn, horen wij het graag. Uiteraard zullen we je de op hoogte houden van de vervolgstappen.

Met vriendelijke groet,

Yomi van der Veen
Directeur Bureau Clara Wichmann
Plaats reactie

Terug naar “Rechtszaak tegen Allergan”