De dagen voor explant had ik contact met M en met Marleen die ook op dit forum zit. M ‘ontmoette ik in de breastimplant illness groep van Nicole op facebook.
Ze worden op dezelfde dag geopereerd door dr Kappel.
Om 11:15 moest ik me melden in Amsterdam.
Werd meteen opgehaald door de lieve zuster. Nam afscheid van mn man. En werd nu pas echt zenuwachtig.
Daar lag M al op de uitslaapkamer lekker een broodje te eten. Ze zag er goed uit en dat stelde me gerust.
Mocht me uitkleden en het blauwe jasje aantrekken.
Nog even gauw naar toilet want was die ochtend ongesteld geworden... fantastisch.
Een klein kwartiertje met M gekletst. Blij voor haar dat ze het achter de rug had. Marleen werd inmiddels ook op de uitslaapkamer binnengereden. Net haar ogen aan het openen. Ze leek het goed te maken. Fijn om te zien.
My turn.
Dr kappel kwam langs. Nam een vragenlijkst met me door waaronder een tal van symptomen die ik een cijfer moest geven 1 voor minste last, 9 voor veel last.
Een paar klompjes aan en mocht mee naar de OK lopen.
Dit vond ik heel erg spannend. Mn hart ging tekeer.
Daar stond het team al klaar. Twee lieve mannen van anesthesie, geloof 2 dames en dr Kappel.
Mocht voorzichtig op de operatie tafel gaan liggen.
Blij dat het eindelijk zover was en stelde mezelf gerust dat het moest gebeuren. Geef je eraan over, geef je eraan over.
Alles werd klaargezet, armen op de beugels, narcose toegedient via infuus, kapje op mn mond en natuurlijk de warmte deken over me heen.
Een mannenstem zei: denk maar aan iets leuks, denk nu maar aan iets leuks.
Snel schakelen van alle zorgen naar m’n lieve gezin.
Een warme sensatie in m’ hand, arm keel, vieze smaak in mn mond. Dacht nog: Bah.
En dat was het...
Om 14:20 ongeveer werd ik de uitslaapkamer binnengereden in een heerlijk warm bed.
Zag in een glimps M nog lekker liggen en bij Marleen hoorde ik dr Kappel.
De lieve zuster schoof me m’n mobieltje toe. Kijk eens zei ze: ik roep je man naar binnen, hij is alweer in de wachtkamer.
Snel typte ik een berichtje naar mn familie en vrienden.
Dat had ook wel even kunnen wachten want de berichtjes waren onleesbaar. Schijnbaar gewoon wat letters ingetikt.
Voorzichtig tilde ik het verband met topje op. Had wat pijn aan de zijnkant van linkerborst op de plek waar ik al steeds pijn had voor explantatie. Een ongemakkelijk gevoel.
Later blijkt dat de drain daar zit.
Een klein schok golfje ging door mn lichaam toen ik verder observeerde..
He? Er zit tape om mijn tepels heen?
Why?
Het was daar eenbeetje gevoelig. Onder aan mn borsten niet.
Hmmm, zo maar even vragen.
Zuster kwam weer langs.
Ze zei dat alles goed was gegaan. Ze nog heel waren (
Ik dacht alleen maar omg, omg!
Vind dat echt doooooodeng!
Daarna 2 broodjes weggewerkt, glas water, paracetamol, glas thee en een cup a soup. Daar was ik wel aan toe.
Toen dr Kappel klaar was met de 4de patient van de dag kwam ze bij me langs en legde uit:
Ik had geen plooi onder mn borst en geen litteken van implantatie (zijn via oksel er ingegaan). Dr kappel wist daarom niet zo goed waar een incisie te maken. M’n protesen waren inmiddels na 13 jaar ook een eind gezakt.
Ze wilde voorkomen dat ik met littekens over zou blijven die ‘misplaatst’ zouden zijn. Te ver of te hoog zouden zitten en heeft daarom deze keuze gemaakt.
Ben blij dat ze dat heeft gedaan. Al had ik het vooraf ook wel fijn had gevonden om te weten dat dat kon.
Ze liet kapsel en protesen zien. Protesen in tact, wel een stuk leger dan ze er in zijn gegaan. Geen verrassing. Het waren de inmiddels verboden silimed 235 ml. Allemachtig wat zwaar in de hand. Mocht ze in een zakje mee naar huis.
Een deel van kapsel is opgestuurd naar pathologie.
Het was een warm team. Erg op m’n gemak gevoeld. En heel serieus bezig met hun taken. De zuster van de voor en nazorg was echt fantastisch. Dat moest ik nog even gezegd hebben.
Blij om thuis te zijn, in mn eigen bed. Kindjes om me heen. Ze wilden al meteen doktertje spelen en waren gelukkig niet erg geschrokken van de drains.
Om 19:30 mn eerste naproxen gehad. Merk dat ik het nodig heb.
Lekker genetflixt, om
23:00 2 paracetamol en naar bed gegaan.
De nacht was pittig op mn rug. Ben een echte zij- rugslaper maar dat went de komende dagen wel.
Hoop dat iemand wat aan mijn verslagje heeft.
Liefs XX