Allereerst een groot compliment voor het opzetten van jullie forum, meldpunt en daarbij behorende onuitputtelijke inzet voor alle vrouwen wiens auto immuunsysteem hyper allergisch reageren op siliconen en bijbehorende klachten ontwikkelen. Jullie inzet is overduidelijk een anker- en kantelpunt voor vele vrouwen (geweest) en zal ook voor vrouwen die protheses overwegen erg waardevol zijn om de afweging te maken er wel- of niet aan te beginnen. Grote waardering heb ik hiervoor!
Ikzelf ben lid geworden van jullie forum omdat ik me na 15 jaar opmaak voor mijn eerste borstenwissel. In 2003 (ik was toen 25 jaar) kreeg ik mijn protheses geplaatst in Medisch Centrum Scheveningen. Dankzij Drs. Schermer Voest en de protheses van McGhan/Innamed 410 (cohesive anatomisch 280cc, achter de spier) ging ik van 75AA naar een 80 B. Wat ben ik daar blij mee, tot op de dag van vandaag. Eindelijk borsten die bij de rest van mijn vrouwelijke vormen passen (ik was daarvoor gewoon plat).
De afgelopen 15 jaar hebben mijn borsten veel mooie moment meegemaakt

Wel kreeg ik 3 jaar terug geleidelijk aan wat rugklachten in de onderrug / staartbeen / bekken en als gevolg daarvan ging ik ook onrustiger slapen. Osteopaat bezoek, chiropractor fysiotherapie etc. verlichtte de pijnklachten maar ze namen wel steeds meer toe. De afgelopen 1,5 jaar kreeg ik steeds meer bredere gewrichtsklachten met soms ook uitstralingspijn en ging ik mij ook steeds 'vermoeider' te voelen. Omdat Axiale Spondyloartritis (Bechterew) bij mijn vader voorkomt heb ik daarom recent foto's laten maken met bloedonderzoek. Uit het bloedonderzoek blijkt dat ik het erfelijke gen niet draag, maar dan nog ontwikkeld 15% Axiale Spondyloarthritis. Op foto's is verdikking van botweefsel in mijn onderrug (ontsteking) te zien dus er is duidelijk iets aan de hand waarvoor ik naar het ziekenhuis nu doorverwezen ben.
Mijn kerel zei daarop dat deze ziekteontwikkeling wellicht ook een auto-immuunreactie kan zijn van mijn protheses. Mede na het lezen van de publicaties van o.a. Dr. Jan Willem Cohen Tervaert die duidelijk stelt dat siliconen een auto-immuunziekten reuma kunnen triggeren. Daar ben ik toch wel van geschrokken. Veel klachten zoals op jullie zeer informatieve forum beschreven zijn op (onderdelen) in lichtere vorm vergelijkbaar met de mijne. Ikzelf mag me nog gelukkig prijzen want ik functioneer op dit moment nog.
Hoewel, vermoeid heb ik nog genoeg energie om mijn werkweek te volmaken en met mijn man energie in ons gezin te stoppen met puberende kinderen

Mits het door siliconen wordt veroorzaakt en niet door mogelijke Axiale Spondylortritis. Want het lastige is dat mijn klachten ook overeenkomen met die van Axiale Spondylortritis mannen/vrouwen zonder protheses. Die hebben soortgelijke klachten (vermoeid, gewrichtsklachten, ontstekingen). De vraag is dus of ik deze klachten ook niet ontwikkeld zou hebben zonder protheses. Daarom heb ik ter oriëntatie reeds gesprekken gehad bij Bloemendael Kliniek en Bergmann. Door beide zeer professioneel en deskundig door betrokken PC te woord gestaan. Ook ben ik door hen geïnformeerd conform de richtlijnen van NVPC over het (beperkt) verhoogde risico op kanker bij met name het gebruik van protheses met een gestraalde coating. Over siliconen gebruik is en blijft het beeld van de artsen (en de NVPC) dat het veilig is en geen rol (heeft ge)speelt bij mijn klachten.
Beide pc's adviseerde wel de protheses te laten vervangen door anatomische siliconen (achter de spier) nu deze 15 jaar oud waren. Ook waren beide pc's er van overtuigd dat mijn oude McGhan er goed en heel uitkomen, zo was hun ervaring met eerdere cliënten. Indien gewenst kon ik deze bovendien meekrijgen. Over kapselverwijdering waren ze beide niet even enthousiast, Bergman stelde zelfs dat daarmee onnodig risico op complicaties werd genomen maar dat indien ik dat echt wilde hij deze zoveel mogelijk zou verwijderen. Over monobloc werd ik geïnformeerd dat ze deze niet plaatsen omdat ze geen FDA en UK goedkeuring hebben. Bloemendael werkt daarnaast met Motiva protheses en/of Nagor, maar die laatste heeft van de FDA weer geen goedkeuring (alleen UK) naar mijn weten.
Voorgaande maakt dat ik op op korte termijn een keuze moet gaan maken over het al dan niet verwijderen of vervangen van mijn protheses.

Wel is uit onderzoek bekend, dat bij de zogeheten tweede generatie siliconenprotheses (van voor 2004) de kans op scheuring van de prothese na 10 jaar toeneemt. Op grond daarvan adviseert de NVPC deze tweede generatie protheses na 10 jaar te vervangen, indien er klachten zijn
Hier ben ik nooit actief op gewezen, alhoewel de vraag is of rug- en vermoeidheidsklachten voor hen indicaties zijn om tot vervanging over te gaan, klachten die ik toen ook nog niet echt had.
Dankzij alle informatie op jullie forum ben ik er evenwel van overtuigd dat mijn protheses zich nu in de fase van afbraak bevinden en daarmee ook chemisch ik veel slechtere stoffen binnenkrijg als toen mijn protheses nog nieuw waren. In die zin had ik eerder tot vervanging over willen gaan want toen was ik bovendien ook nog klachtenvrij geweest waardoor het kip/ei vraagstuk waar ik nu voor sta voorkomen was. Bij mij spelen nu daarom de volgende afwegingen:
(1)
Zal ik mijn lichaam door explantatie alle kans geven op (maximaal) herstel om zodoende ook te kijken of mijn klachten vanzelf stoppen/verminderen. Als de klachten bovendien niet verminderen is de extrapolatie ook een goede keuze geweest want dan zou een nieuwe prothese onnodig een extra belasting vormen voor mijn klachten en mogelijke Axiale Spondyloarthritis
(2)
Of toch vervanging? En ontlast een nieuwe sicilonen / monobloc prothese mijn auto-immuunsysteem daarbij ook niet al reeds aangezien er veel minder siliconen partikels vrijkomen in mijn lichaam. Niet alleen omdat het de zesde generatie enveloppen betreft met minder doorzweten maar ook omdat mijn huidige McGhan zich nu in een afbraakfase begeven en nu exponentieel veel chemische troep lekken, dat wordt fors minder bij vervanging toch?
Of gaat je auto-immuun systeem juist bij nieuwe protheses extra hard in de aanval met een toename van (vermoeidheids)klachten als gevolg?
Het allerliefst zou ik niet weer plat door het leven gaan, daar voel ik me nog te jong voor.
Heeft een van jullie soortgelijke afweging moeten maken?
En waarom heb je toen gekozen voor siliconen/monobloc protheses of wellicht explantatie?
Ben er benieuwd naar jullie reacties en zal jullie op de hoogte brengen t.z.t. van mijn (te maken) keuze via het operatieforum.
Liefs Agape