Litteken nog beetje open ? wat te doen?

Lees hier ervaringen of stel vragen.
Cinessera

Ongelezen bericht 17 mei 2018 19:26

Lieve allemaal..

even een vraagje.. 3 weken geleden geexplanteerd maar ik zag gisteren dat het litteken van mn rechterborst een klein beetje wijkt ( nog open is)
Als het ware een klein gaatje waar vocht uitkomt.
Wie heeft hier ook ervaring mee? En wat kan ik t beste doen eraan?

Alvast bedankt voor het antwoord en liefs
diana1967

Ongelezen bericht 17 mei 2018 20:54

Ik heb geen idee; ik heb nog geen explantatie
Kan je je PC hierover bellen?
Sterkte
lieve groetjes
Diana
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 mei 2018 11:42

Ooh dat is vervelend zeg! Ik zou er een hechtpleister op doen. De boel eerst wat ontsmetten en dan een hechtpleister erop. Werk altijd met steriele wegwerp handschoenen! Onder je nagels kan altijd wat vuil zitten namelijk.
Mocht je dit advies niet aandurven, ga dan even naar de huisarts. Een doktersassistente weet hier ook wel raad mee mocht je huisarts geen plek hebben. Ze kan dan inschatten of het nodig is om de arts erbij te halen. Maar ik denk dat er niks aan de hand is tenzij de boel heel warm aanvoelt, rood, pijnlijk en wat gezwollen is. Of als jij koorts hebt en het vocht niet helder is, maar meer pusachtig is.
Een beetje opengaan of openblijven gebeurt wel eens. Het wordt pas vervelend als het erger wordt of als de boel geïnfecteerd raakt.
Je bent nu al 3 weken verder, dus de wond is inmiddels voor een groot deel genezen. Dat je nog vocht hebt is niet zo raar, dat kan een paar weken tot ongeveer 3 maanden aanhouden. Wel is het zo dat je heel erg voorzichtig moet zijn ivm bacterien die via dit gaatje in je borst komen. Dan heb je een probleem! Werk dus steriel en onstmet de boel en doe er gelijk een hechtpleister op. Vertrouw je het niet, dan naar de huisarts praktijk gaan en even laten nakijken door de assistente.

Sterkte mop!!!!

Laat je ons weten hoe het verder gaat?

X Luna
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 mei 2018 11:53

Een gewone pleister of verband kan trouwens ook, aangezien het maar een heel klein stukje is. Maar een hechtpleister werk wel beter en houdt de boel wat beter op de plek.
Het is nu zaak ervoor te zorgen dat het niet erger wordt, omdat je dan een lelijk litteken krijgt. En natuurlijk nóg belangrijker: dat je borst niet ontstoken raakt!
Dus ontsmetten, pleister erop en verder met rust laten! Niet steeds je borst optillen, want dan komt er druk op je littken en dat zorgt ervoor dat het erger kan worden.
Cinessera

Ongelezen bericht 18 mei 2018 13:57

AH bedankt voor de adviezen.

Het is echt maar een heel klein gaatje aan t begin van de snee zeg maar.
Er komt gelig vocht uit maar doet geen pijn en voelt niet rood aan.

Ik zal er iets op doen om t af te dekken en wacht het nog even een weekje af of het dicht gaat.

Fijn weekend allen xxxx
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 mei 2018 14:15

Is het gelig en troebel of juist gelig doorzichtig/dun waterig? Stinkt het vocht?
Het is belangrijk om dat goed te onderscheiden omdat gelig troebel vocht kan wijzen op infectie. Bacteriën maken het vocht troebel.

Ik zou er maar geen hechtpleister op plakken, maar een gewone pleister, zodat je het ook makkelijker eraf kunt halen om te kijken hoe het gaat. Je moet het goed in de gaten blijven houden. Ook de huid rondom je litteken. Bij infectie wordt dat rood.
Was het helder kleurloos vocht, dan is er niks aan de hand. Een beetje gelig kan ook nog, maar dan wordt het al wat verdachter, vooral als het troebel is. En als het stikt, meteen naar de dokter gaan!! Ook als er steeds meer vocht uitkomt en het veranderd van samenstelling.

Ik denk zelf dat het niet zo is, want dan had je dat ook aan andere dingen gemerkt. Maar je kunt toch een beginnende infectie hebben en dat de rest nog komt. Houd het goed in de gaten!
Cinessera

Ongelezen bericht 18 mei 2018 18:06

Ah Thanks Luna,

Ik zal even in de gaten houden of het helder is. En of het stinkt ;)
Ik deed afgelopen dag en nacht een stukje katoenen zakdoek erop en er kwam best veel uit .
Ik zal anders wel even een foto mailen kan je t zien.

Liefsss Cin
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 mei 2018 20:17

Kijk uit met een katoenen zakdoek erop doen! Je kunt zo een infectie krijgen mop.
Nooit zomaar iets op je wond leggen, alleen een steriel gaasje wat verpakt was en net uit de verpakking komt. Dan weet je zeker dat het steriel is.
Omdat je een gaatje hebt dat nog lekt, is de kans op infectie groter. Bacteriën kunnen in de wond terechtkomen. Daarom is het heel belangrijk de boel goed te ontsmetten en meteen dicht te maken. En verder niet aan zitten alleen de volgende dag kijken hoe het eruit ziet. Eventueel weer ontsmetten en een nieuwe pleister erop. Iedere keer ontsmetten hoeft niet. Te vaak met ontsmettingsmiddel is ook niet goed omdat het je huid kan irriteren en dat vertraagd ook de genezing. Zolang je met steriele gaasjes en pleisters werkt is er niks aan de hand. En natuurlijk heel schone handen liefst met handschoenen die natuurlijk wel schoon zijn ;)
Je kunt handschoenen hergebruiken. Wat je doet is op een papiertje of watje wat alcohol doen en daar je handschoenen goed mee ontsmetten. De alcohol verdampt vrij direct en dan kun je gerust je verband of pleister verwisselen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 24 mei 2018 10:23

Hoi mop,
Hoe gaat het met je borst? Het kan wel even duren voordat het gaatje sluit, dus verwacht niet dat het binnen een week over is, want het heeft langer de tijd nodig.
Hoop dat het nog goed gaat en de boel niet is gaan infecteren. Zorg goed voor jezelf!!!
X Luna
Daan

Ongelezen bericht 17 jun 2019 21:08

Ik heb dit topic even doorgelezen want heb ook een klein wondje. Bij eerste controle PC bleek er nog knoopje van hechtinkje te zitten dat is weggehaald; betadine erop en pleister. Advies om dat nog voort te zetten. Maar hoe lang? Gaat een wondje wel dicht met betadine erop? Moet ik ook “ aan de lucht laten drogen “ of juist niet? Hebben jullie dit meegemaakt of advies hierin?
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 jun 2019 17:14

Een wondje hoeft niet aan de lucht te drogen om te genezen. Maar iedere keer pleister eraf en Betadine erop is ook niet nodig hoor. Alleen wanneer je de pleister ververst kun je dit doen en anders gewoon met rust laten. Het geneest uiteindelijk vanzelf. Kan wel even duren, maar komt goed. En echt niet steeds eraan zitten, want juist daar ligt het gevaar van infectie.

Sterkte en succes!

Kus Luna
Mikkie

Ongelezen bericht 17 nov 2021 15:42

Hoi,

Ik heb dit topic opgezocht omdat ik sinds gisteren ook een klein gaatje heb waar een klein beetje geel vocht uitkomt.
Mijn explantatie is nu 3 weken geleden.
Nu is het bijna dicht zie ik. Alleen heb ik net iets eronder een gelig plekje zie ik door mijn huid heen, net onder mijn tepel waar de littekens bij elkaar komen (heb ook een borstlift gehad)
Het is ook wat rood om mijn tepel heen aan de kant bij het gaatje. Ik heb al naar de kliniek gebeld en die zouden terugbellen.
Wat zal ik doen? Merk dat ik toch onrustig wordt hiervan…
Tauwja

Ongelezen bericht 17 nov 2021 15:55

Mikkie schreef:
17 nov 2021 15:42
Hoi,

Ik heb dit topic opgezocht omdat ik sinds gisteren ook een klein gaatje heb waar een klein beetje geel vocht uitkomt.
Mijn explantatie is nu 3 weken geleden.
Nu is het bijna dicht zie ik. Alleen heb ik net iets eronder een gelig plekje zie ik door mijn huid heen, net onder mijn tepel waar de littekens bij elkaar komen (heb ook een borstlift gehad)
Het is ook wat rood om mijn tepel heen aan de kant bij het gaatje. Ik heb al naar de kliniek gebeld en die zouden terugbellen.
Wat zal ik doen? Merk dat ik toch onrustig wordt hiervan…
Hoi Mikkie,

Ik denk dat een arts daar het beste naar kan kijken en bepalen of er iets mis is en er iets aan moet gebeuren, en zo ja, wat. Dus ofwel je pc, ofwel een huisarts als de pc niet beschikbaar is/te ver weg is/te lang duurt. Dat is ook wel zo geruststellend, dan weet je zeker dat iemand die er verstand van heeft de beslissingen neemt en zo nodig actie onderneemt in plaats van dat je zelf aanmoddert en je zorgen maakt of je het wel goed doet.

Dus ik zou zeggen: voor nu even wachten tot de kliniek terugbelt, en als dat te lang duurt, even langs de huisarts.

Sterkte ermee!
Mikkie

Ongelezen bericht 17 nov 2021 15:58

Bedankt voor je reactie!
Ik heb net wat betadinezalf erop gedaan met een gaasje.
Het telefoontje van de kliniek wacht ik even af en morgen anders even langs de huisarts. De kliniek is een uur rijden, dus dat is zeker een heel goed idee!
Groetjes 🌸
J-I-L

Ongelezen bericht 17 nov 2021 17:23

Ik had het ook, met een week of vijf was de wond pas helemaal dicht.
Kan het zijn dat het knoopje van de hechting op die plek zit?
Bij mij ging het pas beter, nadat ik het knoopje eruit had gehaald.
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”