opgezette borst 3 wkn na explantatie

Lees hier ervaringen of stel vragen.
bloempje

Ongelezen bericht 26 aug 2017 09:25

Het is nu 3 weken geleden dat mijn explantatie is uitgevoerd, de avond van de operatie had ik een nabloeding in de linkerborst en de volgende dag (zaterdag) kon ik een nieuwe drainpot ophalen bij dr. Kappel.
Die maandag daarna zijn mijn drains verwijderd, ik twijfel nu of dat wel slim is geweest :(
Afgelopen maandag zijn de pleisters verwijderd en had dr. kappel twijfel over vochtophoping maar wilde niet punctueren, ze zei dat mijn lichaam dit zelf op zou lossen. Ik moest smeren met arnica (ik gebruik traumeel) om de blauwe plekken te laten verminderen.
Toch heb ik het idee dat die linkerborst steeds groter word, van de week droeg ik nog een sportbh / bh zonder beugel, en gisteravond heb ik mijn nachtelijke sportbh verruild voor een topje. Ik weet nog niet wat ik prettig vind.
Het lijkt wel of het implantaat niet verwijderd is, zo groot is mjin borst, voelt net zo warm als de andere, maar niet zo soepel. :cry:

Nu heb ik niet zo heel veel geduld, maar weet ook even niet zo goed wat ik hier mee moet, kan zomaar beginnen te huilen als ik smorgens wakker word en die borst zie :cry: ?

iemand tips of trucs en ervaring????

De rechterborst is top, nergens geen last van. :D
oh ja ik ben begonnen met chlorella/spirulina, vitamine C

liefs
Luna MKS

Ongelezen bericht 26 aug 2017 13:23

Hoi lieverd,
Had al eerder willen reageren op je andere berichten, maar dat lukte niet door omstandigheden.
Wat naar zeg dat je met vocht in je borst zit. Heb je koorts, doet het zeer en is het wat rood en warm je borst? Dit wijst namelijk op een ontsteking, maar ik geloof niet dat er een ontsteking zit, maar dat het gewoon vocht is en dat kan best hardnekkig zijn wanneer je eenmaal een nabloeding hebt gehad. Draag je wel steeds een sportbh die goed aansluit? Dat is wel heel belangrijk! Verder is het heel belangrijk om goed te drinken, zodat je het vocht ook beter gaat afvoeren.
Dat hij niet soepel aanvoelt komt door de spanning in je borst door al het vocht, maar dat trek echt weer bij zodra het vocht er uit is.
Vocht na een operatie kan heel lang blijven zitten vooral als er een nabloeding is geweest. Het is belangrijk te letten op andere signalen zoals verhoging en pijn dat wijst op ontsteking en moet behandeld worden. Maar wees gerust, want dit komt echt niet vaak voor.
Dr. Kappel heeft een nummer waar je haar op kunt bereiken, dus je kunt ook even bellen voor je eigen geruststelling.
Ik weet zeker dat het allemaal wel goed komt. Het lichaam heeft tijd nodig om weer te herstellen. Er is een nabloeding geweest, dus dan ontstaat er een vertraging van de wondgenezing. Het kan nog best lang duren voor alles weg is, dus schrik daar niet van hoor.
Probeer lichtjes je borst te masseren. Vanaf het midden (bij borstbeen) naar de onderkant en dan naar je oksel. Als het pijn doet, moet je het niet doen. Gewoon heel heel lichtjes druk geven. En drink heel veel brandnetelthee, dat helpt bij het afvoeren van vocht.
Het komt allemaal wel goed lieverd, over een paar weken is je borst weer beter. Vergeet niet dat het nu ook erg warm is en warmte maakt vochtophopingen vaak erger.
Laat me weten hoe het verder gaat ok?

Heel veel liefs,
Luna
bloempje

Ongelezen bericht 26 aug 2017 18:57

Dank Luna,

geeft niks, we hebben allen een leven :D
Dank voor je bemoedigende reactie, verduidelijkt een boel, ik had vannacht een wat losser sporttopje aan maar vandaag weer mijn sportbh, zit toch prettiger, dus vanavond ook weer. Ik drink af en aan, vandaag een dag rust gehad, met boekjes op de bank in het zonnetje en glazen wat er en thee :D
Ik denk dat ik alles te makkelijk heb ingeschat, voelde me zo goed na de operatie en de dagen daarna, en de rechterborst zag er zo top uit, dat ik niet had verwacht dat links "raar" kon gaan doen. :cry:
De massage die jij noemt heeft te maken met lymfklieren toch? Mijn vriendin is masseuse en die gaat maandag ochtend mij masseren, lymfdrainage.

Ik houd je op de hoogte

dank <3
liefs
Luna MKS

Ongelezen bericht 26 aug 2017 20:09

Veel drinken is heel belangrijk om vocht af te voeren, dus iedere dag voldoende drinken. Brandnetelthee is heel goed dus koop dat eens. Smaakt niet zo lekker, maar het werkt heel goed daarbij zitten er mineralen in die je ook nodig hebt. Alleen water drinken is namelijk niet goed, omdat je alle mineralen weg plast. Ook omdat je nu zoveel zweet is het belangrijk je vocht en mineralen in de gaten te houden.
Je vriendin moet je borst absoluut niet te hard masseren, want dat is niet goed voor de genezing van je weefsel. Heel lichtjes lymfemassage. Als ze masseuse is, dan weet ze het wel. Daarmee help je het vocht af te voeren. Koop ook de brandnetelthee!
Succes!

Nog even: wees geduldig hè, want dit gaat niet van de één op de andere dag weg helaas.

X
bloempje

Ongelezen bericht 27 aug 2017 10:37

Hi Luna,

Dank, brandnetelthee drink ik vaker dus nu wat meer :D
Geduld is altijd een dingetje bij mij geweest :oops: Omdat het, ondanks de bloeding, zo goed ging en mijn rechterborst er zo top uitzag, heb ik nooit de verwachting gehad dat er ergens iets "mis" zou gaan, en dacht ik appeltje eitje, Afgelopen 2 dagen erg verdrietig geweest uit frustratie, maar nu weer vol goede moed verder. Ik draag nu mijn sportbh met hieroverheen een correctiehemdje wat ik heb omgeslagen (zag ik als tip hier op het forum voorbij komen). Dus weer even ingesnoerd, veel drinken en rustig aan verder.

Dank je wel voor je steun
liefs & knuffel Natasja
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 sep 2017 12:04

Hoe gaat het met je borst?
bloempje

Ongelezen bericht 07 nov 2017 16:39

Hallo Luna,

vertraagde reactie, ik krijg helaas geen notificaties via de mail :oops:

Mijn borst gaat goed, nog wel een blauwe plek, maar die heb ik vrij snel en lang. Ik merk wel dat rechts beter is genezen dan links maar we geven het nog even tijd. Een vriendin van mij, heeft vorige week nog een keer lymfedrainage massage gedaan.
In januari mag ik terug voor controle
Luna MKS

Ongelezen bericht 08 nov 2017 11:27

Hoi mop,

Zie je nou dat alles weer goed zou komen. Het had gewoon even wat meer tijd nodig. Over een tijdje zie je niets meer :D
Ja, de notificaties, ik heb het zo vaak tegen jullie gezegd :x

viewtopic.php?f=116&t=1643

Ik zal halverwege december een mail naar alle leden sturen met een aantal mededelingen en zal dit er ook weer bijzetten.

Dag mop, heel veel kusjes,

Luna
bloempje

Ongelezen bericht 22 nov 2017 12:16

hoi hoi,

ja dat bericht met notificaties had ik gelezen, dacht echt da ik dat al had ingesteld :oops:

ja het komt ook wel goed, nog wel een lichte verdikking in mijn linkerborst, en die blauwe plek, nu op zoek naar geschikte bh's :)

liefs
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 dec 2017 20:24

Nog bedankt voor je lieve pm lieve schat! <3
djr1985

Ongelezen bericht 31 dec 2019 10:33

Hoi,

Ik was even gaan zoeken naar vocht in de borst en zag dit topic. Ik ben nu twee weken na explantatie en heb twee verschillende borsten. Niet alleen in uiterlijk, maar ook hoe ze voelen. De ene is veel zachter dan de andere. Ik vind de borst die zo stevig voelt bijna hetzelfde voelen als toen er nog een implantaat in zat dus ik ging bijna twijfelen :lol: maar hij is toch echt een stuk kleiner als met implantaat. Maar staat wel net zo bol als met implantaat. Verder voelt het niet warm, ik heb geen koorts, het doet ook niet pijn en ik voel geen bulten, maar deze borst voelt écht stevig. Zal het gewoon vocht zijn? Ik vraag me dan dus eigenlijk af hoelang je na explantatie vocht " ophoopt" en wanneer dit weer afneemt. Of is dat bij iedereen verschillend?
Ik lees hier dus over brandnetelthee. Dat had ik netjes veel gedronken voor en vlak na explantatie maar door de gekke dagen deze vakantieperiode is het er een beetje bij ingeschoten. Maar dat ga ik dan toch maar weer meer drinken, met een schijfje verse gember.
Sinds 2004 McGhan 410, 245 cc. 15 jaar later laten verwijderen door dr Van Selms in dec 2019.
Luna MKS

Ongelezen bericht 01 jan 2020 20:18

Vocht kan ruim 3 maanden blijven zitten maar dan zou er al zeker veel minder vocht moeten zitten.
Het meeste is na 4 weken weg, tenzij je een nabloeding hebt gehad dan kan vocht hardnekkig zijn.

Het is wel altijd belangrijk om te weten of de kapsels zijn verwijderd. Is er (een deel) kapsel achtergebleven, dan moet je altijd alert zijn op vocht in de borsten aangezien dit ook een teken van ALCL kan zijn. Zelfs na explantatie. Maar de kans is minimaal. Houdt het gewoon goed in de gaten.
2 weken is nog zo kort..
En ongelijkheid in beide borsten is heel normaal en hoef je je geen zorgen over te maken, want dat trekt gewoon bij.

Komt goed hoor!!!!

Sterkte😘💕
djr1985

Ongelezen bericht 01 jan 2020 21:01

Bedankt voor je reactie Luna! 😘
Van Selms zegt dat het gehele kapsel weg is, dus daar vertrouw ik maar op 😉
Ik let ook vooral op andere signalen als veel pijn, of koorts. Tot nu toe gaat dat goed 👍
Sinds 2004 McGhan 410, 245 cc. 15 jaar later laten verwijderen door dr Van Selms in dec 2019.
momoires

Ongelezen bericht 25 mei 2020 00:28

Hi, ik heb ook dezelfde klacht. Nog kort geleden geopereerd. Hoe is het nu met jullie? Las Bloempje en DJR's verhaal. Benieuwd naar het verloop.liefs Mo
Luna MKS

Ongelezen bericht 25 mei 2020 11:10

Hoop dat ze inloggen en beantwoorden. Sommige vrouwen gaan op een gegeven moment verder. Wat heel begrijpelijk is natuurlijk.
Jammer he als er geen updates worden gegeven. Neem het ze niet kwalijk hoor. Hopelijk lezen ze het en antwoorden ze. Ik kan ze ook nog mailen voor je als ze niks zeggen, goed?
Geef maar een seintje dan😉

Maar wat je ervaart is normaal hoor. Je bent 1 week verder, dus echt niet vreemd. Vooral in de borst waar veel gesneden is.

😘💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”