Wat is van belang bij hogere doseringen vitamine D3?

Deel tips of stel vragen.
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9070
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 27 mar 2023 16:02

Prof. Cohen Tervaert raadt met name hoge doseringen vitamine D3 aan. Hij heeft hier veel onderzoek naar gedaan. Je kunt gerust 2000 IE naast een multi nemen. Neem nooit meer dan 4000 IE (in totaal) per dag!

Let op! Zeer hoge doseringen (die meestal in ampullen worden gegeven) nooit op eigen houtje nemen, maar onder toezicht van je arts!

Recent artikel over de rol van vitamine D bij auto-immuunziekten of het beperken hiervan.
Artikel prof. Cohen Tervaert over vitamine D bij ASIA. Ik was zelf patiënte van prof. Cohen Tervaert en hij schreef mij ook hoge dosis vitamine D voor.

De rol van magnesium en vitamine K bij vitamine D inname
Voor de opname en omzetting van vitamine D is voldoende magnesium nodig. Magnesium heeft daarnaast een regulerend effect op vitamine D. Het zorgt ervoor dat je dit beter opneemt en tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat de opname juist wordt tegengehouden als je al voldoende hebt. Ook is vitamine K van belang. Door vitamine D zal calcium stijgen en vitamine K zorgt ervoor dat dit naar je botten gaat en zich niet afzet in de wanden van bloedvaten. Zorg dus voor voldoende magnesium en vitamine K uit je voeding of indien nodig aangevuld door een supplement. (Let bij supplementen met vitamine K op wanneer je bepaalde bloedverdunners gebruikt).

Artikel over het regulerend effect van magnesium bij vitamine D inname.
Nederlands artikel. In het artikel van de IVG refereren ze naar dit onderzoek.
Artikel over het belang van vitamine K bij vitamine D inname.
Artikel over vitamine D en K op Orthokennis.nl.
Mooi uitgebreid Nederlands artikel over vitamine K bij D inname.

Laat je bloed onderzoeken!
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je jouw bloed laat onderzoeken om te kijken wat jouw waarde is. Ik raad niemand aan om op eigen houtje zomaar hoge doseringen vitamine D te nemen. Ik laat zelf mijn bloed minimaal 1 keer per jaar onderzoeken en dan kijk ik naar de waarden van bepaalde vitaminen, mineralen en aminozuren.

Bij het nemen van hogere doseringen D dient men altijd de calcium spiegels te onderzoeken. Dat is heel belangrijk. Deze kan gaan stijgen en dit is schadelijk voor je bloedvaten, hart en nieren. Daarnaast ook je magnesium laten checken. Als je hoge D gaat nemen zonder magnesium, kun je daar weer een tekort in krijgen.

Let op bij medicijngebruik!
Alle supplementen die je gebruikt kunnen interacties hebben met medicijnen. Vraag altijd advies als je medicijnen gebruikt. Verder kun je ervoor zorgen dat je medicijnen en supplementen met minimaal 2 uur van elkaar inneemt.
Bij een hoge D waarde in je bloed kan het voorkomen dat bepaalde medicijnen, met name pijnstillers, minder (lang) werkzaam zijn. Dit komt omdat vitamine D zorgt voor een snellere afbraak van medicijnen door de lever. Houd hier altijd rekening mee en vraag advies aan een geschoold arts.

Zoek een arts die jou begeleidt!
Het beste is om een arts te zoeken die orthomoleculair geschoold is. Helaas zijn er hier maar weinig van, maar ze zijn er wel. Ga niet op eigen houtje van alles uitproberen!

Uitgebreide informatie over vitamine D op de site van OrthoKennis.
Uitgebreide informatie over vitamine D op de site van Sohf.
Uitgebreide informatie over vitamine D op de site van Natura Foundation.

Jullie mogen via het contactformulier contact opnemen met vragen.
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"Motherhood: All love begins and ends there."
Plaats reactie

Terug naar “Supplementen”