Na 15 jaar toe aan een wissel

Protheses gekregen na amputatie.
Agape
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2018 10:29

Ongelezen bericht 26 mei 2018 12:41

Lieve dames,

Allereerst een groot compliment voor het opzetten van jullie forum, meldpunt en daarbij behorende onuitputtelijke inzet voor alle vrouwen wiens auto immuunsysteem hyper allergisch reageren op siliconen en bijbehorende klachten ontwikkelen. Jullie inzet is overduidelijk een anker- en kantelpunt voor vele vrouwen (geweest) en zal ook voor vrouwen die protheses overwegen erg waardevol zijn om de afweging te maken er wel- of niet aan te beginnen. Grote waardering heb ik hiervoor!

Ikzelf ben lid geworden van jullie forum omdat ik me na 15 jaar opmaak voor mijn eerste borstenwissel. In 2003 (ik was toen 25 jaar) kreeg ik mijn protheses geplaatst in Medisch Centrum Scheveningen. Dankzij Drs. Schermer Voest en de protheses van McGhan/Innamed 410 (cohesive anatomisch 280cc, achter de spier) ging ik van 75AA naar een 80 B. Wat ben ik daar blij mee, tot op de dag van vandaag. Eindelijk borsten die bij de rest van mijn vrouwelijke vormen passen (ik was daarvoor gewoon plat).

De afgelopen 15 jaar hebben mijn borsten veel mooie moment meegemaakt ;) en een aantal zwangerschappen. Ook heb ik borstvoeding gegeven (dat kon met deze protheses zonder problemen want ze zouden niet lekken.....wat ben ik blij gelet op de huidige kennis over siliconen partikels dat onze kinderen gezond zijn) en had ik niet of nauwelijks klachten. Alle vreselijke verhalen over siliconen lekkage, PIP etc. kwamen ondertussen voorbij maar ik sliep rustig met de gedachte dat ik voor kwalitatieve protheses gekozen had die vanwege hun cohesieve gel niet konden lekken en zweten. Mijn investering in kwaliteit protheses was het daarmee dubbel en dwars waard geweest. Ook de controles bij de Bergmann kliniek bevestigde dat beeld waar ik braaf elke 2-3 jaar langsging, alles zag er steeds goed uit.

Wel kreeg ik 3 jaar terug geleidelijk aan wat rugklachten in de onderrug / staartbeen / bekken en als gevolg daarvan ging ik ook onrustiger slapen. Osteopaat bezoek, chiropractor fysiotherapie etc. verlichtte de pijnklachten maar ze namen wel steeds meer toe. De afgelopen 1,5 jaar kreeg ik steeds meer bredere gewrichtsklachten met soms ook uitstralingspijn en ging ik mij ook steeds 'vermoeider' te voelen. Omdat Axiale Spondyloartritis (Bechterew) bij mijn vader voorkomt heb ik daarom recent foto's laten maken met bloedonderzoek. Uit het bloedonderzoek blijkt dat ik het erfelijke gen niet draag, maar dan nog ontwikkeld 15% Axiale Spondyloarthritis. Op foto's is verdikking van botweefsel in mijn onderrug (ontsteking) te zien dus er is duidelijk iets aan de hand waarvoor ik naar het ziekenhuis nu doorverwezen ben.

Mijn kerel zei daarop dat deze ziekteontwikkeling wellicht ook een auto-immuunreactie kan zijn van mijn protheses. Mede na het lezen van de publicaties van o.a. Dr. Jan Willem Cohen Tervaert die duidelijk stelt dat siliconen een auto-immuunziekten reuma kunnen triggeren. Daar ben ik toch wel van geschrokken. Veel klachten zoals op jullie zeer informatieve forum beschreven zijn op (onderdelen) in lichtere vorm vergelijkbaar met de mijne. Ikzelf mag me nog gelukkig prijzen want ik functioneer op dit moment nog.

Hoewel, vermoeid heb ik nog genoeg energie om mijn werkweek te volmaken en met mijn man energie in ons gezin te stoppen met puberende kinderen :lol:. Toch lijken mijn klachten (vermoeid, onderrug pijn met uitstraling naar gewrichten en recent een ooglidontsteking) ook overeen te komen met de beginfase van mogelijke chronische siliconen klachten. Gelukkig heb ik ook nog veel dagen waarin ik volledig klachtenvrij ben en heb ik nog nooit pijn of een brandend gevoel in de borst etc. gehad. Maar wellicht bevindt mijn auto immuum systeem zich op een kantelpunt waarin het zich steeds nog (deels) herstelt. Dat verklaard dan wel waarom ik me steeds vermoeider ga voelen, e.e.a. kost veel energie.

Mits het door siliconen wordt veroorzaakt en niet door mogelijke Axiale Spondylortritis. Want het lastige is dat mijn klachten ook overeenkomen met die van Axiale Spondylortritis mannen/vrouwen zonder protheses. Die hebben soortgelijke klachten (vermoeid, gewrichtsklachten, ontstekingen). De vraag is dus of ik deze klachten ook niet ontwikkeld zou hebben zonder protheses. Daarom heb ik ter oriëntatie reeds gesprekken gehad bij Bloemendael Kliniek en Bergmann. Door beide zeer professioneel en deskundig door betrokken PC te woord gestaan. Ook ben ik door hen geïnformeerd conform de richtlijnen van NVPC over het (beperkt) verhoogde risico op kanker bij met name het gebruik van protheses met een gestraalde coating. Over siliconen gebruik is en blijft het beeld van de artsen (en de NVPC) dat het veilig is en geen rol (heeft ge)speelt bij mijn klachten.

Beide pc's adviseerde wel de protheses te laten vervangen door anatomische siliconen (achter de spier) nu deze 15 jaar oud waren. Ook waren beide pc's er van overtuigd dat mijn oude McGhan er goed en heel uitkomen, zo was hun ervaring met eerdere cliënten. Indien gewenst kon ik deze bovendien meekrijgen. Over kapselverwijdering waren ze beide niet even enthousiast, Bergman stelde zelfs dat daarmee onnodig risico op complicaties werd genomen maar dat indien ik dat echt wilde hij deze zoveel mogelijk zou verwijderen. Over monobloc werd ik geïnformeerd dat ze deze niet plaatsen omdat ze geen FDA en UK goedkeuring hebben. Bloemendael werkt daarnaast met Motiva protheses en/of Nagor, maar die laatste heeft van de FDA weer geen goedkeuring (alleen UK) naar mijn weten.

Voorgaande maakt dat ik op op korte termijn een keuze moet gaan maken over het al dan niet verwijderen of vervangen van mijn protheses. :?: Daarom heb ik ook een afspraak gemaakt met dr. Kappel in Zwolle aangezien zij door jullie forum zo hoog wordt aangeschreven. Wel baal ik er van met de kennis van nu dat ik 3-5 jaar terug niet geïnformeerd ben mijn protheses te laten vervangen, aangezien de NVPC duidelijk stelt dat protheses van voor 2006 na 10 jaar vervangen moeten worden: https://www.nvpc.nl/nieuws_detail.php?nieuws_id=132

Wel is uit onderzoek bekend, dat bij de zogeheten tweede generatie siliconenprotheses (van voor 2004) de kans op scheuring van de prothese na 10 jaar toeneemt. Op grond daarvan adviseert de NVPC deze tweede generatie protheses na 10 jaar te vervangen, indien er klachten zijn

Hier ben ik nooit actief op gewezen, alhoewel de vraag is of rug- en vermoeidheidsklachten voor hen indicaties zijn om tot vervanging over te gaan, klachten die ik toen ook nog niet echt had.

Dankzij alle informatie op jullie forum ben ik er evenwel van overtuigd dat mijn protheses zich nu in de fase van afbraak bevinden en daarmee ook chemisch ik veel slechtere stoffen binnenkrijg als toen mijn protheses nog nieuw waren. In die zin had ik eerder tot vervanging over willen gaan want toen was ik bovendien ook nog klachtenvrij geweest waardoor het kip/ei vraagstuk waar ik nu voor sta voorkomen was. Bij mij spelen nu daarom de volgende afwegingen:

(1)
Zal ik mijn lichaam door explantatie alle kans geven op (maximaal) herstel om zodoende ook te kijken of mijn klachten vanzelf stoppen/verminderen. Als de klachten bovendien niet verminderen is de extrapolatie ook een goede keuze geweest want dan zou een nieuwe prothese onnodig een extra belasting vormen voor mijn klachten en mogelijke Axiale Spondyloarthritis

(2)
Of toch vervanging? En ontlast een nieuwe sicilonen / monobloc prothese mijn auto-immuunsysteem daarbij ook niet al reeds aangezien er veel minder siliconen partikels vrijkomen in mijn lichaam. Niet alleen omdat het de zesde generatie enveloppen betreft met minder doorzweten maar ook omdat mijn huidige McGhan zich nu in een afbraakfase begeven en nu exponentieel veel chemische troep lekken, dat wordt fors minder bij vervanging toch?

Of gaat je auto-immuun systeem juist bij nieuwe protheses extra hard in de aanval met een toename van (vermoeidheids)klachten als gevolg?
Het allerliefst zou ik niet weer plat door het leven gaan, daar voel ik me nog te jong voor.

Heeft een van jullie soortgelijke afweging moeten maken?

En waarom heb je toen gekozen voor siliconen/monobloc protheses of wellicht explantatie?

Ben er benieuwd naar jullie reacties en zal jullie op de hoogte brengen t.z.t. van mijn (te maken) keuze via het operatieforum.


Liefs Agape
Frederique
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 mei 2018 01:12

Ongelezen bericht 26 mei 2018 14:25

Hi Agape,

Ik heb gekozen voor siliconen protheses omdat deze het meest natuurlijk zouden ogen. Naast de zoutwater protheses weet ik niet of er toen ook al andere gel-soorten bestonden. Ik praat dan ook over 1988 toen ik ze voor het eerst liet plaatsen. In die tijd heerste er nog een vanzelfsprekendheid dat ze veilig waren want dat zeiden de artsen tenslotte, anders zouden zij deze ook niet plaatsen. De tweede keer was kort daarop omdat mijn linkerimplantaat keihard was geworden en omhoog trok. Toen was mijn enige zorg hoe ik kapselvorming kon voorkomen en kreeg ik geruwde protheses.

Mijn derde operatie (ook weer vanwege kapsel) was in 1995. Ook toen leefde ik nog in de veronderstelling dat siliconenimplantaten veilig zouden zijn. Toch wilde ik geen wissel maar ze alleen laten verwijderen. Alles rondom de borstvergroting en de borstvergroting zelf was me toch tegen gevallen. Steeds weer opnieuw geopereerd moeten worden, het gevoel dat er iets in je lijf zit dat er niet in hoort, dat het nooit als iets eigens gaat voelen, en voor wie doe ik het nu eigenlijk, ik was mijzelf prima gaan vinden zoals ik was. Helaas werd ik daarin verkeerd voorgelicht door de assistente van mijn pc en ontmoedigd dit door te zetten. Dus opnieuw gekozen voor siliconen, nouja gekozen... volgens mij is de vraag niet eens gesteld of ik siliconen terug wilde of andere.

Bij een controle, nadat ik de derde protheses bijna tien jaar in had, adviseerde mijn pc ze er gewoon in te laten en niet te vervangen omdat de huid alleen maar dunner wordt of teveel opgerekt (ik weet niet meer exact wat het argument was). En zolang er geen overmatig kapsel was kon dit geen kwaad. Het was dus aan mij wat ik wilde. Tja liever geen operatie dan als het niet nodig is.

Daarna heb ik veel weggedrukt wat ik las en hoorde over siliconen. Inderdaad ook ik dacht veilig te zitten want ik had geen PIP. Ik had geruwde die niet zo snel zouden scheuren. En ik hoorde nog steeds de ontmoedigende woorden van de assistente als je ze zou verwijderen zonder er nieuwe in terug te plaatsen. Ik heb altijd een onbestemd gevoel gehad als het over de protheses ging.

Dankzij dit forum en de moedige dames die foto's hebben geplaatst van na de explantatie durf ik nu de stap te zetten ze voor eens en altijd te verwijderen.

Ik had het sowieso wel gedaan nadat ik hier heb gelezen over het onderzoek van dr Kappel, dat alle protheses zweten en siliconendeeltjes door heel je lichaam kunnen zwerven en wat ze kunnen aanrichten. Daar ben ik heel erg van geschrokken. En nu ik zag dat de borsten na explantatie er helemaal niet verminkt uitzien is dit wel een erge geruststelling en stemt mij hoopvol. Voor mij is er geen twijfel maar heel erg helder, liever wat platter/minder mooi dan lopen met gif in mijn lichaam die allerlei schade kan toebrengen.

Ik kies niet voor de monobloc omdat ik niet meer het gevoel wil hebben dat er iets in zit, en ik bedoel dan gewoon de prothese zelf, los ervan of de monobloc wel/niet veilig zijn. Ik wil gewoon mijn eigen borsten weer voelen, op mijn buik liggen zonder de protheses te voelen ... gewoon weer mezelf zijn, geen gedoe meer hebben. Ik denk dat ik echt in gelukstranen ga uitbarsten na de explantatie, zo bevrijd ga ik mij voelen.

En je kunt altijd nog kiezen voor een borstlift of lipofilling met eigen lichaamsvet.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en de afwegingen die ik heb gemaakt hierin.

X Frederique
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 26 mei 2018 21:00

Lieve Agape,

Goed van je dat je je hebt aangemeld en op onderzoek uit bent, goed nadenkt en overal informatie inwint.
En wat lief je woorden aan mij en mijn collega van het forum en de meiden van de website, dank je! :D
Ik snap je twijfels heel goed en je angst weer plat(er) te worden, maar de klachten die je noemt zijn best ernstig en ik zou dan niet voor een wissel met siliconen gaan. Jouw lichaam reageert blijkbaar op siliconen en als je nieuwe neemt, dan gaat je lichaam nog harder tegen de siliconen vechten. En geloof me, ook de nieuwste generatie protheses gaan net zo hard stuk en zweten siliconen partikels. Ze proberen dat allemaal tegen te houden door steeds meer lagen in de envelop aan te brengen, maar het proces van afbraak van de envelop is een continu aanwezig. De gel in de protheses lost de envelop als ware steeds meer op en deze wordt zwakker. En FDA goedkeuring betekent niks meer dan dat implantaten worden toegelaten voor onderzoek. Die onderzoeken zijn nog steeds gaande. De monobloc is niet meegenomen in dat onderzoek.
Voor informatie over de monobloc moet je bij dr. Kappel zijn. Zij werkt uitsluitend met de monobloc hydrogel en plaats geen siliconen implantaten, omdat ze weet hoe schadelijk die zijn. Goed dat je bij haar een afspraak hebt staan. Ze kan je ook adviseren over lipofilling wat ik persoonlijk een veel beter en veiliger alternatief vind.
Zoals je op het forum en de website kunt lezen, zijn er genoeg redenen om geen siliconen te nemen. Heb je het programma van Zorg.nu gezien? Zo niet, moet je echt even kijken.
Ik vind het vreselijk om te weten dat er nog steeds borstvergrotingen, wissels en reconstructies met siliconen plaatsvinden. Ik weet uit eigen ervaring wat voor een ellende die troep aanricht en hoe ongelofelijk ziek je ervan kunt worden. En hoe invaliderend deze klachten kunnen zijn. Ik heb ook echt alles gezien wat er te zien valt aan ervaringen van andere dames. De meest extreme gevallen, ernstig zieke vrouwen die niet meer kunnen lopen en rolstoelafhankelijk zijn geworden, dames die bedlegerig zijn geworden, dames die 24/7 extreme pijn hebben en er een einde aan willen maken uit wanhoop en omdat ze het niet meer volhouden. Ik heb dat zelf ook een tijdje meegemaakt. Ik kan je zeggen, dan wil je echt niet meer!! En als je een lange tijd morfine hebt geslikt, dan werkt het steeds minder wat moet je dan? Er zijn dames die methadon krijgen. Zwaar verslavende medicatie. Één van onze leden heeft door de siliconen haar been moeten laten amputeren en artsen hebben haar weefsel laten onderzoeken. Wat troffen ze aan? Siliconen! Anderen die ernstige longklachten ontwikkelen en na longpunctie en onderzoek van het longweefsel te horen krijgen dat daar siliconen in zijn aangetroffen. Bij 1 van de dames wordt nu weefsel uit haar kaak onderzocht, omdat er aanwijzingen zijn dat daar ook siliconen in zitten. Vrouwen met knobbels overal, vrouwen die hun borsten moeten laten amputeren door chronische ontstekingen aan de borsten door achtergebleven siliconen. Vouwen die zelfmoord plegen hebben we ook gehad. En vrouwen die sterven door de ziekte..
Geloof me, ik vind het heel vervelend om je dit allemaal te zeggen, maar ik wil wel eerlijk tegen je zijn. Jouw lichaam heeft nu inderdaad een soort punt bereikt. Vanaf nu zal het steeds harder tegen de siliconen gaan vechten. Ook als je je 15 jaar oude implantaten laat verwisselen door zogenaamd betere. En vergeet niet dat je er daarna nog steeds niet vanaf bent. Implantaten moeten er vroeg of laat weer uit. En hoe langer je ze laat zitten en hoe ouder je wordt, hoe slechter je eigen borsten eraan toe zijn en dat is gewoon zonde! De meeste vrouwen worden na explantaie blij verrast, omdat hun borsten groter zijn dan toen ze een bv lieten doen. En ik denk dat dit bij jou ook zal zijn. En je kunt daarna altijd nog kiezen voor wat vulling met eigen vet. Dit is blijvend. Het kan zijn dan je dan 2 of 3 keer onder het mes moet, maar dan heb je wel iets wat voor de rest van je leven blijft zitten. Natuurlijk gaat het verouderingsproces door en zal vet ook weer wat minder worden. Maar dat is heel normaal, de vetlaag in het lichaam wordt dunner naarmate we ouder worden. En dan heb ik het over 75+ en zover ben jij nog lang niet. Ook na de menopauze kunnen borsten iets slinken, maar bij veel vrouwen worden ze juist groter. En tegen de tijd dat je zo ver bent, kijk je ook heel anders naar je lichaam. Nu ben je nog vrij jong en ik snap heel goed dat het een belangrijk deel is van je leven. Ik heb dat ook hoor en dat hebben we allemaal, maar het is allemaal zo relatief. Je gezondheid daar moet je je leven lang nog mee. Je zit nog niet eens echt op de helft van je leven. Wees zuinig op je lijf mop!!!
Bespreek alle opties die er zijn met dr. Kappel. Zij heeft veel ervaring met vrouwen zoals wij en kan je goed adviseren. Ze heeft bij veel vrouwen een wissel met de monobloc gedaan en veel van deze vrouwen knapten helemaal op en gingen weer verder met hun leven. Anderen bleven klachten houden en moesten ook de monobloc laten verwijderen. Maar dan weet je natuurlijk nooit waar de klachten van komen, omdat deze vrouwen al ziek waren. Ik zou zelf niet kiezen voor de monobloc, omdat ik heel erg allergisch reageer op stoffen en ook niks kunstmatigs meer in mijn lichaam zou willen.

Sterkte en succes met deze moeilijke beslissing!!!!

Veel liefs,

Luna

PS Frederique, dank je voor je reactie. Zo fijn dat dames elkaar willen helpen! <3
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
Agape
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2018 10:29

Ongelezen bericht 27 mei 2018 12:24

Bedankt Frederique en Luna voor jullie openhartigheid.

Het is triest dat nog steeds beweerd wordt door pc's dat siliconen veilig zijn gelet op jullie ervaringen alsook de publicaties van dr. Tervaert.
Ik heb voor mezelf de knoop in ieder geval doorgehakt en besloten voor explantatie te gaan.

Mijn lichaam geef ik daarmee de tijd hopelijk te herstellen (of niet als ik reumatisch familiair blijkt te zijn). Daarna kan ik alsnog monobloc of eigen vet vulling overwegen. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik met protheses klachten hield...dan zou eeuwig de vraag spelen of het minder zou zijn (geweest) zonder. Daarom maar starten met een volledige explantatie.

Als pc's overweeg ik dr. Kappel en dr. van Loenen. Als ik me goed heb ingelezen (dankzij jullie site) gaan deze twee dames het verst in het weghalen van de protheses, maar ook het verwijderen van de kapsels daarna (en het schoonschrapen van de envelop op siliconen partikels). Hopelijk is hun wachtlijst niet te lang want ik wil eigenlijk a.s.a.p. mijn protheses eruit hebben.

Zijn er nog andere pc's die jullie op eenzelfde hoogte vinden opereren als deze twee vrouwen? Is er ergens een ranking te vinden v.w.b. de 'beste' explantie chirurgen van Nederland? Ook vind ik weinig informatie van vrouwen na explantatie. Ook op dit forum zijn de meeste dames na dday nauwelijks meer actief. Jammer want ik (en anderen) zouden graag lezen of klachten wel-/of niet zijn afgenomen 12-24 maanden na de operatie.
Of heb ik een rubriek over het hoofd gezien waarin dames dit wel degelijk terugmelden?

X Agape
Limoo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2018 16:12

Ongelezen bericht 28 mei 2018 14:02

Hi Agape,

Jouw verhaal heeft veel raakvlakken met die van mij, wellicht kan ik je meenemen in mijn gedachteprocess door mijn verhaal...
Ik begon met weinig tot geen klachten, maar mijn lijf heeft een kantelpunt bereikt kennelijk. Het gaat nu met de dag slechter en de vraag blijft dan of je ook na explantatie nog de schade kunt herstellen?

Ik heb namelijk dezelfde vraag gesteld aan Dr. Kappel (ik wilde ze echt echt echt niet kwijt) en haar reactie was: siliconen zijn tikkende tijdbommen, maar jij weet zelf niet wat er op de teller staat.

Ik heb mijn grote investering in 'extra veilige' implantaten in 2007 gedaan. Toen was ik 23. Tot op de dag van vandaag zien ze er goed uit en voelen ze goed aan. Ik wil ze niet kwijt.

Andere kant van het verhaal is de lange lijst van lichamelijke klachten die ook 'toevallig' vanaf begin 2008 zijn opgekomen. Don't get me wrong, de klachten kwamen niet van de een op de andere dag opzetten. Het begon heel subtiel... de ene keer was het 2 dagen wat stijvere vingers, dan weer steken in mijn maag na elke maaltijd. Of mijn haren kregen hier en daar van die 'ribbeltjes' en voelde droger aan, en soms maanden niks.... echt helemaal niks!

In de lente van 2008 was ik nog bezig met een studie rechten en concentratie leek wel onmogelijk. Mijn focus was er, echter, mijn brein leek wel een zweef. Maar wat komt er in je op als je op 23 jarige leeftijd (en een druk studentenleven) je je slecht kan concentreren? Ik heb mij laten testen op ADD/AHAD. Hup. Diagnose. Nu weet ik beter.

De maanden daarop (lente 2009) kreeg ik steeds vaker last van opgeblazen gevoel, onrustige darmen en maagsteken... door al het bier drinken dacht ik... voedselintolerantie zag ik wel vaker om mij heen... weer wat onderzoek gedaan, ik had alle klachten van prikkelbare darm syndroom. Naar de huisarts, die mij doorverwees naar de internist, hup, diagnose PDS...diëtist... en door naar aangepast voedsel voor klachten beheersing. Komt veel voor bij vrouwen zeiden ze.... Dit gold ook voor mijn hevige krampen tijdens menstruatie, 'zie je vaker' zei de arts, 'maak een echo' en 'het valt ook binnen de klachten van PDS' zei de arts. De gynacoloog zei dat het POC-syndroom kon zijn, ik had alle symptomen, maar niet de ziekte zelf. Dit gold ook voor reuma (alle klachten) maar geen reuma. Ik heb de laatste jaren nu kennelijk permanent ontsteking in mijn bloed, maar ze kunnen geen oorzaak vinden. De internist zei letterlijk: 'de medische wetenschap heeft nog niet eens alle symptomen van PDS onder controle, laat staan de oorzaken ervan achterhalen'. Dus ik ging naar huis met het advies om vooral stress te vermijden....

Welke er eerst was weet ik niet... had ik aanleg voor PDS ontwikkeling of komt het door siliconen? Maakt dat uit? Wat kan ik NU doen? Wat doe je met de kennis van nu?

De jaren die daarop volgden, bestonden uit jaarlijks 2-3 klachten die er bij komen, vooral zo mooi in de lente, begin zomer, vervolgd door een bezoek van mij aan de huisarts met vragen. Mijn lieve huisarts die er steeds minder en minder van begreep en zich zorgen begon te maken of het mentaal wel goed ging met mij... Daarop steeds een bloedonderzoek in het ziekenhuis, bezoek aan de specialist en vervolgens een of andere aanpassing aan mijn voeding. (ik sportte al vrij vaak en leefde verder gezond). Ik heb door de jaren heen ALLES, maar dan ook ALLES wat je met voeding kunt doen voor je lijf gedaan. Van suiker-, gluten- lactose-, soja-, graan-, conserveermiddelvrij en nachtschade groenten-vrij tot 30-daagse groentesapkuren, FODMAP-dieet, PDS-dieet, Paleo, Keto-dieet, clean eten, Atkins... de list goes on and on. Natuurlijke supplementen ter ondersteuning van je darmen...mineralen, enzymen, klei-kuren, castor olie kuur, prodiotica...ontgifting....alles! Periodes van 6 maanden geen alcohol, geen hormomnen, geen pil, gefilterd water.... bedenk maar iets, en grote kans dat ik het geprobeerd heb.

En die hielpen goed... in de eerste instantie. Maar ik begon te denken dat ik wel van slecht materiaal gemaakt moet zijn, want hoe kan het toch dat ik steeds vaker last had van mijn lijf, terwijl ik er steeds meer en meer voor deed. Nu weet ik beter.

Ik ben vanaf maart, toen ik er toevallig van hoorde, eingelijk non-stop aan het lezen hierover. Artikelen, verhalen, etc... de logica en simpelheid van dit alles word mij steeds duidelijker. De siliconen zorgen, als zandkorrels, voor verstoring van de processen in je lijf. Dit zorgt op zijn beurt weer voor slijtage, verval en degeneratie van lichaamsprocessen. Het resultaat laat zich niet gemakkelijk berekenen, maar onvermijdelijk is het wel.

Haal ze er alsjeblieft uit voor je te laat bent en door hefive klachten geen keus meer hebt en je herstelprocess langer wordt. Kies voor jezelf, je moet het nog heel lang doen met dit lijf!

Ik word op 8 juni geopereerd voor Dr. Kappel.

Als ik jouw twee overwegingen lees, denk ik die vragen kun je ook omdraaien:

Hoeveel jaar van je leven en/of welke lichamelijke functies ben je bereid om op te geven voor 2 cupmaten? Denk hier concreet over.

Dus ben je bereid om +/-15 jaar korter te leven? Ben je bereid je vanaf 45 jaar als een 80 jarige te voelen? Ben je bereid jouw haren, zicht of de schilklier op te geven? Hoe zit dat met vervroegde dementie ontwikkeling? Lees je graag? Gebruik je je geheugen? Vervroegde veroudering van de huid? Vervetting van je lever en leverstenen? Ben je gehecht aan je nieren? Welke delen van jezelf ben je bereid ervoor op te geven? Wat is jouw prijs? Klinkt gek, maar dat is wel wat je dan zou doen. Elke seconde van elke dag komen er meer en meer siliconen vrij in je lijf en die gaan zich ergens nestelen. Vroeg of laat, zal dat effect zich openbaren. Siliconen binden zich namelijk vooral aan vetweefsel en daarom zie je ook voornamelijk eerst klachten van organen die 'iets' met vet te doen hebben. Hersenen, lever, schildklier, darmen, etc. Dat die dingen je ziek maken staat vast, het is enkel nog niet in (volle gang) aan de oppervlakte bij jou.

Je hebt ook geen garantie van hoe het zal lopen bij jou persoonlijk. Bij de een komen deze mild en geleidelijk opzetten, bij de ander vallen organen uit, zonder al teveel waarschuwingen vooraf. Lees je goed in over de impact van siliconen op je immuunsysteem en jou vragen over het effect op AS zal ook verdwijnen vermoed ik. AS is een immuunsysteem ziekte, en laat siliconen nou net jouw immuunsysteem sterk verzwakt hebben... zou dat toeval zijn?! :roll:

Op Facebook is er een breastimplantsillness groep met meer dan 40,000 vrouwen die hun verhalen delen (veel actiever dan hier door het grote aantal deelnemers). Als je de ellende en pijn van deze vrouwen leest zul je vooral zien hoe veel geluk je tot nu toe hebt gehad! De groep is hier op het forum bekend en is op uitnodiging, mocht je ook daar bij willen stuur mij een pm.

Ik wens je heel veel sterkte en moed toe!

Knuffel, Limoo
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 28 mei 2018 15:27

Lieve Limoo,
Dank je wel voor je berichtje! Heel mooi verwoord allemaal :D
Gelukkig had Agape al besloten om voor explantatie te gaan!!! :D :D :D
Ik vind het een heel dappere beslissing.

De Facebook pagina kennen we inderdaad, helaas hebben niet alle vrouwen een Facebook account...
Bij ons is ook al van alles voorbij gekomen. Ik weet niet of je mijn reactie had gelezen. Wij hebben de meest ernstig zieke vrouwen in ons bestand. Het is gewoon om te huilen :cry:

Ik heb zelf aan den lijve ondervonden wat die troep aanricht. En jouw klachten zijn heel herkenbaar voor mij. Praat me niet over de darmklachten en de menstruatie klachten pffffff OMG die pijn is hels! Ik weet er alles van vreselijk! Maar ook wat Agape schrijft over de pijnen aan het bekken en ruggengraat. Ik kan hierdoor niet op vakantie, omdat ik alleen op mijn eigen bad kan slapen. Ik durf nog steeds niet weg door de extreme pijnen die ik kan krijgen deels ook door onstabiele banden en pezen, maar ook zeker omdat ik die troep in mijn lijf heb gehad en de restschade ervan.

Helaas heb ik ze al 7 jaar geleden laten verwijderen en ik heb veel klachten nog steeds...Maar ik was voordat ik de implantaten nam al ziek en toen ik ze op 25 jarige leeftijd nam (toen ging het overigens juist heel goed!!!!), was het einde helemaal zoek.. Ik had binnen 2-3 maanden zeer hevige neurologische klachten met insulten en meer. En de rest van mijn klachten werden met de dag erger.

Hoewel ik niet compleet klachtenvrij ben, kan ik wel zeggen dat ik absoluut merk dat ik de implantaten niet meer heb. Ik was iedere dag zo ernstig ziek. Zo ongelofelijk ziek en zwak. Zeer veel (gevaarlijke!) neurologische klachten, zeer hoge koortsaanvallen, verkrampingen, pijnen, ontstekingen, bloedingen HEL! Ik heb dat niet meer!!! Ja, ik heb nog steeds veel klachten, en inderdaad echt hevige klachten ook aan de darmen, maar wat een verschil! Mijn lichaam was iedere dag aan het vechten tegen iets en dat voel je gewoon wanneer je ze nog hebt. Het was net alsof ik werd vergiftigd. Iedere keer had ik vergiftigingsverschijnselen. Dat heb ik zeker niet meer! Die hoge koortsen en het gevoel van heel ziek zijn heb ik nu alleen nog maar door de zon waar ik echt heel slecht op reageer. En eens in de zoveel tijd heb ik wel weer momenten dat ik me weer heel ziek voel en grieperig voel zonder griep te hebben, maar met de siliconen was het iedere dag. Ik heb nog wel veel darmklachten maar ook die zijn veel minder dan ze waren. Ik had iedere dag diarree jarenlang met hevige pijnen. En ik was erg mager. Sinds de explantatie 6 kilo aangekomen!!! 1 kilo ervan is er wel weer af, want zo gaat dat bij mij, maar ik val geen kilo's meer af gelukkig. Dat was met de siliconen absoluut anders. Allergieën zijn nu helaas heviger, maar ik heb liever alles wat ik nu heb, dan de hel van leven met 2 giftige bommen in mijn lichaam. Ik voelde ze op het einde ook zitten. Het voelde net als een splinter in je voet die er zit en er niet hoort te zitten en je omringende weefsel irriteert. Heel lange tijd heb ik dat niet gevoeld en hierdoor heb ik ook nooit een link met de implantaten gelegd. Ook omdat ik in de tienerjaren al ziek was en dus dacht ik dat mijn klachten weer terug waren gekomen. Nooit gedacht dat het de implantaten waren die dit deden.

Door de siliconen slaat je immuunsysteem op hol. Het wordt overactief en reageert feller en agressiever. Deze reacties geven heel veel klachten en op een gegeven moment gaat je immuunsysteem je eigen lichaamscellen of cel bestanddelen aanvallen en daar ontstaan de auto-immuun klachten en ziekten. Het ASIA syndroom of andere auto-immuunziekten is het resultaat. Door al die ontstekingen waar je lichaam steeds tegen vecht, raakt je immuunsysteem op een gegeven moment helemaal uitgeput, waardoor je steeds sneller en makkelijker infecties krijgt en zo zit je in een vicieuze cirkel. Aan de ene kant vecht je lichaam tegen haar eigen cellen en tegelijkertijd mis je de verdediging tegen schadelijke stoffen vanbuiten af zoals bacteriën en virussen. Dit put je lichaam helemaal uit :(

Ik wens jullie heel veel sterkte lieverds!!! Ik weet zo goed waar jullie doorheen gaan en vind het verschrikklijk om te weten. Doet me echt pijn! :( Daarom zet ik mij ook zo in om vrouwen als jullie te helpen. Dat geeft ook betekenis aan mijn eigen zware weg.

Al mijn liefs,

Luna

Ps. Zou je deze ook even lezen en een melding doen aub: viewtopic.php?f=142&t=1689&p=16898#p16898

X
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 28 mei 2018 16:02

Lieve Agape,

Ik was vergeten te reageren op je vragen sorry!
Hier kun je wat meer over de explantatie chirurgen lezen: viewforum.php?f=188
Daar zie welk cijfer artsen van patiënten krijgen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Bij dr. Kappel ben je altijd vrij snel aan de beurt hoor :D

X Luna
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 28 mei 2018 20:53

Lieve Agape,

Ik wilde jou en de andere nieuwe dames nogmaals duidelijk zeggen dat je echt wel kunt herstellen! Er zijn heel veel vrouwen gewoon helemaal herstellen en weer verder gaan met hun leven. Natuurlijk zijn er ook vrouwen die klachten blijven houden, maar klachten verminderen wel.
Hier lees je wat ervaringen.viewforum.php?f=171
Hoop dat je er wat aan hebt.

Lieverd, nogmaals, je werkt nog en kunt nog heel veel. Jij wordt beter! :D :D :D Maar alleen als je NU actie onderneemt!
En dat doe je ;) Komt goed lieverd!

X
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
Kisha
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2018 23:36

Ongelezen bericht 28 mei 2018 21:26

Lieve dames,

Ik ben niet zo vaak meer op het forum maar voel mijaf en toe wel geroepen op een onderwerp te reageren. Ik heb drie en een halve maand geleden mijn explantatie gehad bij dokter Kappel en heb het geluk gehad na 6 jaar siliconenen niet echt heftige klachten te hebben ervaren. Ik had wel steeds vaker gewrichtsklachten bij polsen en armen. Ik moet zeggen dat die niet terug gekeerd zijn na mijn explantatie. Ik ben nog elke dag heel blij dat ik ze heb laten weghalen. Ik heb vriendinnen die ze nog hebben die klagen over vermoeidheid en aanhoudende koorts en wondjes die niet genezen, maar die er hoogstwaarschijnlijk nog niet aan toe zijn verder te willen kijken. Bang om zonder door het leven te gaan. Ik begrijp dat heel goed. Dat is een angst die elke vrouw hier wel heeft denk ik en de een heeft het er wellicht moeilijker mee dan de ander. Ook al moet ik bekennen niet heel tevreden te zijn met hoe ze na explantatie er uitzien vanwege de rimpels, maar goed daar overweeg ik eventueel lipofilling voor en niet iedereen krijgt last van rimpels, die kunnen ook door langdurig borstvoeden komen (wat ik ook gedaan heb). Maar mijn gezondheid ging voor mij ook boven alles. Als je je echt in het onderwerp gaat verdiepen, zoals zo veel vrouwen in dit stadium doen, kan je bijna niet anders dan concluderen dat het vroeg of laat mis gaat. De tragiek wil dat de ernstige klachten pas later komen na 10+ jaren en dat vrouwen vaak in de menopauze zitten en het daaraan wijten (aldus de wijze woorden van mevr. Kappel toen ik vroeg of niet alle vrouwen last krijgen op enig moment, want ik kon en kan me nog steeds niet voorstellen dat de klachten zo weinig vrouwen treft als dat de pc’s het doen voorkomen). Die FB pagina is een eyeopener. Daar kan je zoveel foto’s zien en verhalen lezen. Sommige heel triest inderdaad. Enfin, iedereen moet haar eigen keuzes maken uiteraard, het begint bij goede en eerlijke informatie. En voor het estethische zijn er altijd nog opties als dat de zorg is.

Veel succes dames, jullie keuze is al gemaakt begrijp ik, maar blijf je vooral informeren. Doe ik ook nog steeds, al is het maar om te zien wat me bespaard is gebleven of om die vriendinnen ooit met raad en daad bij te kunnen staan als ze ooit zo ver komen.

Liefs
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 28 mei 2018 21:40

Super dat je klachten weg zijn kisha!!! Ga het berichtje kopiëren. Of plaats anders even een berichtje bij update, kan dat? Is fijn voor andere dames.

Bij sommige vrouwen komen de klachten binnen een paar maanden helaas...Ik ben daar 1 van en Francis bijvoorbeeld die had geen andere aandoeningen voor de bv. Heel gezonde jonge vrouw en had ook binnen 2 of 3 maanden klachten en heeft ze maar 2 jaar gehad en nu heel ernstig ziek!! Ze gaan nu een stukje weefsel uit haar kaken onderzoeken op siliconen :cry:


Nog even over de Facbook pagina. Ik baaaaaal zo dat ze die pagina die ze een paar jaar geleden hadden hebben verwijderd en een besloten Facebookgroep zijn begonnen. Vroeger hadden we een link naar hun website dat was gewoon een forum als de onze, maar ze hebben er een facebookpagina van gemaakt en dat is wel jammer, want niet iedereen wil een Facebook account aanmaken.
Ik snap wel dat vrouwen dit liever niet publiekelijk doen maar het is wel beter voor andere vrouwen en ook voor mensen die geen klachten hebben als er meer openbaarheid is.
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
Sol
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 okt 2017 20:30

Ongelezen bericht 29 mei 2018 20:11

Lieve Agape

Aan de woorden van Frederique, Luna en kimm heb ik weinig meer toe te voegen :D echt goed verwoord allemaal!! Super!! En natuurlijk van harte welkom :D

@kisha wat superleuk dat je er weer even bent :D

Ik kan in ieder geval zeggen dat je bij Dr Kappel in goede handen bent!! Uit eigen ervaring :lol:

Veel sterkte in ieder geval

Knuffel
Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor (amputatie)”