Voorstellen

Protheses gekregen na amputatie.
Kirrebir
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:52

Ongelezen bericht 17 apr 2017 09:34

Hallo, ik ben nieuw op het forum dus ik zal me even voorstellen.

Vorig jaar zomer kreeg ik de diagnose borstkanker. Al snel werd duidelijk dat ik snel een operatie moest ondergaan en dat dat een borstamputatie zou worden. Al vroeg in de behandelfase had ik me verdiept in de reconstructiemogelijkheden (ik vond mezelf nog te jong om met maar 1 borst rond te lopen) hoewel in eerste instantie de bedoeling was om de reconstructie pas ver na alle behandelingen (operatie, chemo, bestraling) te doen. Reconstructie met lichaamseigen materiaal, dat leek me wel wat.
Maar in de tussentijd veranderde ik na een second opinion van ziekenhuis met een ander behandelplan.
In plaatst van geopereerd te worden kreeg eerst chemo. Omdat die heel goed was aangeslagen, kreeg ik de mogelijkheid om een borstbesparende operatie te doen, maar dat durfde ik niet aan. Een betere en mooiere mogelijkheid was een huid- en tepelbesparende operatie. Maar dan kreeg ik wel een directe reconstructie met een prothese. Het idee dat ik mijn borsthuid én vooral mijn eigen tepel kon houden, daar werd ik blij van! En ik hield de mogelijkheid om achteraf alsnog een lichaamseigen reconstructie kon doen.

Begin januari kreeg ik de operatie. Het was heel goed gelukt, mijn nieuwe borst was mooi, de tepel stierf niet af (dat was een risico) en het genas goed (ik heb alleen 2 weken met een drain gelopen omdat ik vrij veel wondvocht had). Wel had ik al vanaf de dag van de operatie last van heftige kippenvelaanvallen. Dat vond ik raar, maar ja, het was een zware operatie geweest.
Na de operatie bleek wel dat ik allergisch was voor verschillende soorten pijnmedicatie en heb ik lang veel pijn gehad.

Na ongeveer 3 weken was ik bij mijn ouders en in een onbewaakt moment sprong hun hond (een teckel), die op de rugleuning van de bank lag, vanachter mijn linker schouder via mijn voorkant van de bank af. In zijn sprong belandde hij ook op de bovenkant van mijn rechterborst (daar zit de prothese....) Ik was natuurlijk bang dat dat schade aan de implantaat had veroorzaakt maar van de pc kreeg ik het standaard antwoord: de huidige protheses kunnen niet meer scheuren.

4 weken na de operatie begonnen de bestralingen. Toen bleek dat ik allergisch ben voor inkt (ik weet niet welke want ik heb meerdere soorten gekregen).
In de tussentijd kwam ik ineens een onderzoek van dr. Niessen in het VU onder ogen: dat vrouwen met allergieën meer kans hebben op prothese problemen en verergering van allergieën. Daar ben ik erg van geschrokken (ben ook vrij hypochondrisch aangelegd...). Ik heb meteen aan de bel getrokken bij de pc. Hij erkende dat er een (naar zijn mening klein) groepje vrouwen is die idd het ASIA syndroom krijgt van de prothese. Maar dat het nog echt te vroeg was om nu al conclusies te trekken. Mijn klachten kunnen ook van alle behandelingen die ik heb ondergaan komen. Dat klopt ook wel, maar intussen krijg ik het niet uit mijn kop. Via via heb ik een e-mail gestuurd aan dr. Niessen om zijn advies te vragen. Als antwoord kreeg ik terug dat in zijn onderzoek het gemiddeld 7 jaar duurde voordat er klachten kwamen die met allergieën te maken hebben. Ondanks dat ik hier anders had gelezen, was ik toch heel even gerustgesteld. Totdat ik me ineens bedacht: als je ziet wat de bestraling met mijn huid doet, kan het dan ook niet dat het de prothese zo aantast dat het wel al klachten geeft?

De klachten die ik heb zijn: hartkloppingen, paniekaanvallen, huilerig, ernstig vermoeid, duizelig (bij opstaan vaak zwart voor mijn ogen) een blaasontsteking die niet heel goed over gaat (aften toe nog zeurende pijn in de nieren) pijnlijke darmen, steken net onder mijn ribben, steken in mijn maag, pijn onder borstbeen die uitstraalt naar mijn rug, een brokgevoel in mijn keel, gelig oogwit (maar legerfuncties zijn goed), hele lichte urine, soms heel koud dan weer zweten, benauwdheid/gevoel alsof keel dicht zit/pijnlijk ademhalen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een deel van deze klachten al had tijdens periode van de diagnose, dus toen duidelijk door stress veroorzaakt. Dat is wat iedereen (incl artsen) in mijn omgeving nu zegt: "je hebt zo veel meegemaakt, je zit nu in een periode zonder behandelingen waardoor het psychisch zwaarder is, heb je geen bestralingsschade aan je luchtwegen"

Tijdens de chemo periode was ik zo super sterk, maar sinds de operatie ben ik een soort wrak... Het lastigst vind ik de onzekerheid waar de klachten vandaan komen. Vanwege de behandelingen die ik heb ondergaan, wil de pc me sowieso nog niet op korte termijn opereren. Maar ik ben zo bang dat als dit allemaal door de prothese komt dat ik over een paar maanden niet sterk genoeg ben om de zware hersteloperatie aan te kunnen en ik alsnog mijn borst kwijtraak... :-(

Sorry voor het lange verhaal!
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 17 apr 2017 12:02

Lieve Kirrebir,

Wat vreselijk dat je borstkanker kreeg :( En heel begrijpelijk dat je je borst wilde laten reconstrueren.
Je leest dat je je had verdiept in de verschillende manieren van reconstructie. Heb je toen geen informatie gevonden over de risico's van implantaten? De borstkankervereniging kent deze inmiddels ook en waren na de uitzending van Zorg.nu echt geschrokken. Ik snap dus niet dat jij dat allemaal niet hebt meegekregen...
Natuurlijk komen een aantal klachten die je noemt van de stress, maar je noemt ook een hoop klachten dit ik zoooo goed herken en die bij mij wel degelijk gelinkt zijn aan de implantaten!!!
En wat dr. Niessen zegt is dat het gemiddeld 7 jaar duurt, maar dat is dus gemiddeld, want het kan veel eerder maar ook later. Ik ben net als jij heel erg allergisch van nature. Van jongs af aan eigenlijk al en mijn klachten begonnen na 2-3 maanden al! En het waren echt al best ernstige klachten. Ik had namelijk neurologische verschijnselen.
Ik denk dat je heel veel op onze website en het forum moet gaan lezen en dan zelf tot een conclusie moet komen. Hecht maar niet teveel waarde aan wat je artsen zeggen, want die blijven maar volhouden dat het niet zo ernstig is, maar de waarheid is toch anders.. En ja, het implantaat krijgt wel wat te verduren door de bestralingen. En ook door die stomp van het hondje. Dan gaan je protheses nog meer doorzweten. Mijn fietsstuur kwam heel hard tegen me borsten aan en toen kreeg ik na 2 of 3 weken borstklachten. Toen pas gingen er bij mij bellen rinkelen dat ik al die jaren ziek werd gemaakt door die krengen in me borsten. Ik heb me daarna laten opereren. De protheses hadden flink in me lijf gelekt, want in de borstholte zat siliconen en me borsten werden uitgebreid schoongemaakt. Maar...IK HAD GÉÉN SCHEUR! Ze lekten heel erg door zweten!

Ik wil je niet bang maken lieverd, je hebt ze nog maar net en als je ze laat verwijderen, kun je nog goed herstellen ook al heb je zoveel andere ellende te verduren gehad. Er zijn meer vrouwen die ondanks chemo's en siliconen herstelden.

Lees je goed in, maar blijf alsjeblieft ook nuchter en kalm, want stressen maakt je nog veel zieker. Stress is ook erg schadelijk voor onze lijven!!!!


Ik denk aan je lieve meid!


Afbeelding

Luna



Uitzendingen die je even kunt bekijken:
http://klachtensilicon.forum2go.nl/tv-n ... t1516.html
http://klachtensilicon.forum2go.nl/deze ... t1531.html
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9068
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 17 apr 2017 13:54

:!: Koop cranberry capsules en slik deze, want dit helpt heel goed tegen blaasontstekingen: https://www.gezondheidsnet.nl/blaasonts ... tstekingen

Ik slik ze zelf al 20 jaar tegen blaasontstekingen en het helpt echt heel goed.
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"If justice is denied, let the law of karma take the ride. Nothing in this world is done without a price."
WeerWennenAanAA
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2017 12:29

Ongelezen bericht 27 apr 2017 21:08

Heel veel sterkte arme Kirebir.
Wat oneerlijk... zo jong al kanker en dan nu deze klachten en angsten. Vreselijk voor je en een moeilijke afweging. Het naast je neerleggen lukt natuurlijk niet als je je zo voelt. Weer een operatie? Of toch nog laten zitten terwijl het niet goed voelt...
Ik ben ook overgevoelig voor pijnstillers en alle andere soorten medicatie.
En dus ook voor siliconen...

Lees je goed in en vertouw op je eigen gevoel over je lichaam. Jij voelt wat je voelt, niemand anders. Laat je niks aanpraten of uit je hoofd praten.

Sterkte en liefs
WWAAA
WeerWennenAanAA
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2017 12:29

Ongelezen bericht 10 mei 2017 13:39

Hoe is het nu met je?
Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor (amputatie)”