Leidraad voor artsen bij klachten door siliconen borstimplantaten

Het proces naar genezing.
Luna MKS

Ongelezen bericht 12 mei 2026 09:02

Deze leidraad is opgesteld voor vrouwen die zich presenteren met vermoedelijke systemische klachten geassocieerd met siliconenborstimplantaten. Het doel van deze leidraad is om de diagnostische en therapeutische benadering van systemische klachten bij siliconen borstimplantaten te standaardiseren. Het bevat uitgebreide informatie, gebaseerd op de huidige kennis en klinische ervaring, om deze doelgroep tijdig de juiste zorg te kunnen bieden.

Leidraad siliconen borstimplantaten 2026

Wijs jouw arts op deze leidraad!
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Esthertje

Ongelezen bericht 06 jul 2026 16:20

Hallo allemaal,

Zijn er ook dames die 5 jaar nog langer na explantatie nog steeds klachten hebben ? En zo ja, welke? En welke behandeling krijg/volg je hiervoor?

Zelf ben ik 6 jaar geleden geopereerd, daarna is er in VU /AMC BII vastgesteld. Mijn implantaat was destijds volledig gescheurd.

Ik heb toen methotrexaat voorgeschreven gekregen. Dat gebruik ik tot op heden. De huisarts stelt voor om hiermee te stoppen. Ik ben erg bang om te stoppen. Ik ben niet meer onder behandeling bij AMC maar heb wel weer een verwijzing om hier afstemming over te zoeken.

Ik loop er nog vaak tegenaan dat de klachten niet serieus genomen worden, met als argument dat BII / ASIA door siliconen is niet bewezen en zoek naar ervaringen van lotgenoten in eenzelfde situatie. Ik ben zo moe vanzelf steeds uitleggen en verantwoorden.

Groetjes
Esthertje
Luna MKS

Ongelezen bericht 11 jul 2026 08:34

Lieve Esthertje,

Ik begrijp je helemaal en weet wat je voelt. Helaas blijven velen van ons ziek en inderdaad is begrip en erkenning van vele artsen soms ver te zoeken. Ik heb het geluk gehad patiënte te zijn geweest van prof. Cohen Tervaert. Zijn erkenning en de erkenning van Rita Kappel hebben mij geholpen met de emotionele heling van dit stuk, want wat mensen niet beseffen, is dat we op vele manieren worden geraakt. Niet alleen fysiek, maar vooral ook mentaal en emotioneel. Het niet gehoord of erkend worden in ons lijden is afschuwelijk! Een werkelijke marteling. Gelukkig heb ik dat achter me gelaten en boeit het me werkelijk niets wat artsen denken. Ik weet het en de artsen die ertoe doen ook. De mensen in mijn omgeving ook. Laat anderen maar lekker vinden wat ze willen. Karma is een werkelijkheid en mensen die geen begrip hebben voor anderen, zullen zelf vroeg of laat ook ervaren wat het is om niet begrepen of geloofd te worden.

Het helpt mij om mijn eigen lichaam goed te kennen en te begrijpen hoe mijn lichaam functioneert. Te weten dat een mensenlichaam heel wat kan hebben ook al is het echt loeizwaar. Ik heb de hellen van de hellen doorstaan keer op keer met mijn lijf en nog. 3 weken geleden weer subluxatie knie (gebeurt heel vaak bij mij..) en echt enorm veel pijn nog steeds, maar ik ben het gewend. Niet leuk en echt zwaar in mijn situatie met 2 hele kleine kindjes, maar ik moet toch door. En dat zie ik bij al onze vrouwen. We zijn vechters.👊 En jij bent dat ook! Geef niet op ook al zou je dat willen.
Ik heb een apotheek aan Prednison. Methotrexaat is gemener spul dan Prednison in lage dosering. Hoewel hoge doseringen Prednison ook heel naar zijn. Maar in lage dosering bereik je op de lange termijn meestal ook goede resultaten. Misschien is dat een beter alternatief voor je? Verder zijn je leefstijl en voeding echt het allerbelangrijkste in het verminderen van klachten. Een plantaardig dieet is een goede remedie bij reumatische aandoeningen. Daar is een groot onderzoek over gedaan bij Reade. https://reade.nl/wetenschap/onderzoek/p ... r-joints-2

Nou lieve meid, ik hoop dat anderen ook nog reageren. Het is een beetje stil op het forum hoewel er dagelijks wel heel veel bezoekers zijn.

Ik heb een drukke dag, mijn kleintjes (tweeling) zijn vandaag jarig!🥳

Heel veel liefs en sterkte,

Luna💖✨🙏
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Plaats reactie

Terug naar “Adviezen”