Leefregels na de operatie

Lees informatie, stel vragen of deel ervaringen.
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9071
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 24 mei 2018 11:54

Hoe lang duurt het herstel van de operatie?
Over het algemeen vinden vrouwen de explantatie makkelijker en minder pijnlijk dan toen ze de borstimplantaten kregen.
Het herstel is meestal ook korter dan bij een bij bv. Desondanks moet je wel voorzichtig zijn en niet te snel te veel willen.
Reken op 4 weken niet tillen en fysiek werk verrichten. Lichte huishoudelijke taken kunnen na 1-2 weken wel weer gedaan worden. Wel gedoseerd en tijdig stoppen bij klachten.

Wanneer mag ik weer gaan werken?
Wanneer je weer kunt gaan werken, hangt af van het soort werk dat je doet en van de mate van je klachten.
Heb je fysiek zwaar werk, dan moet je meestal minimaal 4 tot 6 weken rustig aan doen. Heb je een kantoorbaan, dan kun je meestal na 2 weken je werk hervatten.
Had je veel klachten voor de explantatie, dan kunnen deze tijdelijk verergeren. Hierdoor zul je je zieker voelen en dit zal je werk in de weg staan.

Complicaties en klachten na de operatie
Sommige vrouwen krijgen te maken met complicaties na de operatie. Het is altijd belangrijk om meteen je arts te raadplegen als je denkt dat je een complicatie hebt. Wacht hier absoluut niet te lang mee.
Enige zwelling van je borsten door vochtophoping is normaal en trekt binnen een paar weken weg. Meestal is de zwelling op dag 2 en 3 dag het grootst, waarna deze langzaam weer afneemt.
Heb je zwelling, pijn en roodheid van de huid rondom je littekens en daarbij ook koorts? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je arts, want dit kan wijzen op een infectie.

Je slechter voelen voordat je je beter voelt
Door de operatie zullen er meer gifstoffen in je lichaam terecht komen. Dit zal kunnen resulteren in een tijdelijke verergering van je klachten. Meestal treedt dit tussen de 2 tot 4 weken na explantatie op. Helaas valt hier niks aan te doen en zul je deze moeilijke tijd moeten uitzitten.
De ene vrouw zal hier sneller last van hebben dan de andere. Heb je veel klachten waarbij meerdere systemen in je lijf betrokken zijn, dan is de kans groot dat je een tijdelijke verergering van klachten zult hebben.

Overzicht met leefregels na de operatie die toepaspaar zijn bij explantatie, lift en lipofilling.

Topic met suggesties voor littekencrèmes
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"Motherhood: All love begins and ends there."
BostonCream70
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2019 09:58

Ongelezen bericht 22 mar 2020 11:24

Beste allemaal,

Ik heb afgelopen 14 maart explantatie gehad bij dr Kappel.
Protheses zaten op de borstspier.
Kapsels zijn volledig verwijderd

Wanneer is je borst volledig hersteld? Dus wat eind resultaat is?
Heb wat uitstekende borstkas waardoor er van boven naar beneden eerst een bult, daarna enorme deuk en dan twee theezakjes😭
Ik hoop dat een en ander nog iets hersteld🍀

Wie kan me hier iets over vertellen vanuit ervaring??
Belen
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2020 16:56

Ongelezen bericht 22 mar 2020 12:57

Hai BostonCream,

Volgens dr van Selms duurt het 1 a 2 jaar tot de ruimte binnenin echt volledig genezen is.
Lang he.
Ik lees hier dat na 9 a 12 maanden na explantatie je borsten niet meer veranderen van buiten, maar kan daar nog niet zelf over meepraten want ben nog niet zover.
Susana
Berichten: 799
Lid geworden op: 30 jun 2019 14:43

Ongelezen bericht 22 mar 2020 15:00

BostonCream70 schreef:
22 mar 2020 11:24
Beste allemaal,

Ik heb afgelopen 14 maart explantatie gehad bij dr Kappel.
Protheses zaten op de borstspier.
Kapsels zijn volledig verwijderd

Wanneer is je borst volledig hersteld? Dus wat eind resultaat is?
Heb wat uitstekende borstkas waardoor er van boven naar beneden eerst een bult, daarna enorme deuk en dan twee theezakjes😭
Ik hoop dat een en ander nog iets hersteld🍀

Wie kan me hier iets over vertellen vanuit ervaring??
Hoi BostomCream,
Als het gaat over pijn en ongemak, denk ik 8 weken, dan als goed. De borsten blijven zeker veranderen 6 maanden na de operatie. Begin met zachter massages, als de littekens droog en goed dicht zijn. Met massages kun je ze helpen om te herstellen en zelf voller te worden.
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
Opwegnaarherstel
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2022 20:36

Ongelezen bericht 23 mar 2022 20:49

Hoi allemaal, ik ben 18 maart geopereerd in Tilburg ETZ.
Implantaten inclusief kapsels zijn verwijderd, allemaal prima gegaan en de volgende dag naar huis met drainpots.
Op maandag zijn de drains verwijderd ( was even onprettig ) maar daarna kun je je weer vrij bewegen.
Heb nauwelijks pijn ervaren.
Het slapen gaat goed ook op mijn zij.
Ik moet wel 3 weken dag en nacht een compressie bh dragen voor het vocht
Al bij al héél blij dat mijn protheses zijn verwijderd en heb nu nog een volle B cup over...tevreden !
Essi
Berichten: 1916
Lid geworden op: 31 jan 2019 17:11

Ongelezen bericht 24 mar 2022 23:10

Opwegnaarherstel schreef:
23 mar 2022 20:49
Hoi allemaal, ik ben 18 maart geopereerd in Tilburg ETZ.
Implantaten inclusief kapsels zijn verwijderd, allemaal prima gegaan en de volgende dag naar huis met drainpots.
Op maandag zijn de drains verwijderd ( was even onprettig ) maar daarna kun je je weer vrij bewegen.
Heb nauwelijks pijn ervaren.
Het slapen gaat goed ook op mijn zij.
Ik moet wel 3 weken dag en nacht een compressie bh dragen voor het vocht
Al bij al héél blij dat mijn protheses zijn verwijderd en heb nu nog een volle B cup over...tevreden !
Yeahhh 🎉
Je hebt het achter de rug.
Ik wens je een goed herstel.
Liefs essi
Opwegnaarherstel
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jan 2022 20:36

Ongelezen bericht 02 apr 2022 22:22

Hoi allemaal,
Ben nu 2 weken verder na explantatie en vrijdag zijn de hechtingen eruit gehaald.
Mijn rechterborst is vele malen groter dan mijn linkerborst.
Volgens de assistente kan dit nog veranderen maar moet de Amoena bh nog 4 weken dag en nacht dragen.
11 mei laatste controle bij dr. Klein in het ETZ te Tilburg.
Sandra48
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 feb 2023 12:48

Ongelezen bericht 24 jun 2023 09:29

Hoi allemaal nu mijn operatiedatum dichterbij komt ga ik steeds meer malen. Ik heb het in mijn vakantie gepland omdat bijna niemand weet dat ik een bv heb gehad en ik wil dit ook graag zo houden. Ik weet ook wel dat ik gewoon in de ziektewet kan maar dat wil ik echt niet. Heb sinds een paar maand een nieuwe baan en wil dus niet dat hun de dupe hiervan zijn. Nu heb ik na mij operatiedatum 2 weken vrij genomen. Volgend dr Kappel is dit echt voldoende om weer te gaan werken. Wat ik jullie ervaring? Hoe lang zijn jullie thuis geweest na je operatie?
Ik heb mijn protheses onder de borstspier en mijn bv operatie vond ik echt prima te doen.
Over 2 weekjes lig ik op de operatietafel🙈
Liefs Sannie x
Gebruikersavatar
Luna MKS
Berichten: 9071
Lid geworden op: 02 feb 2012 10:27

Ongelezen bericht 24 jun 2023 11:33

Sandra48 schreef:
24 jun 2023 09:29
Hoi allemaal nu mijn operatiedatum dichterbij komt ga ik steeds meer malen. Ik heb het in mijn vakantie gepland omdat bijna niemand weet dat ik een bv heb gehad en ik wil dit ook graag zo houden. Ik weet ook wel dat ik gewoon in de ziektewet kan maar dat wil ik echt niet. Heb sinds een paar maand een nieuwe baan en wil dus niet dat hun de dupe hiervan zijn. Nu heb ik na mij operatiedatum 2 weken vrij genomen. Volgend dr Kappel is dit echt voldoende om weer te gaan werken. Wat ik jullie ervaring? Hoe lang zijn jullie thuis geweest na je operatie?
Ik heb mijn protheses onder de borstspier en mijn bv operatie vond ik echt prima te doen.
Over 2 weekjes lig ik op de operatietafel🙈
Liefs Sannie x
Lieve Sanne, het hangt vooral ook af van het soort werk dat je doet (kantoorbaan of fysiek werk) en de hoeveelheid klachten die je hebt. Sommige vrouwen zitten al in de ziektewet door de extreme klachten, anderen kunnen nog wel werken ondanks vele klachten.

Als jij nu nog aan het werk bent en dat gaat verder wel oke, ondanks grote vermoeidheid op het eind van de dag, en je hebt een kantoorbaan, dan zijn 2 weken wel genoeg. Houd er wel rekening mee dat je na die 2 welen nog wel erg moe kunt zijn. Verder zijn er vrouwen die een terugval ervaren, maar dit hoeft bij jou zeker niet te gebeuren.

Jij hoeft aan je werkgever niet te zeggen wat er is, maar ik zou het wel altijd met de arboarts bespreken. Als jij ineens zieker wordt, dan weten ze ervan. Bedenk je ook dat er altijd een kans bestaat op complicaties.

Succes met de laatste loodjes 🙏💖🌈

Kus Luna😘
Website ~ Rechtszaak Allergan ~ Klachten melden ~ Contact

"Motherhood: All love begins and ends there."
Plaats reactie

Terug naar “Leefregels en verzorging van borsten en litteken”