Vraag hechtpleisters, hechtingen, ongemak en blauwe plekken rond wond

Lees informatie, stel vragen of deel ervaringen.
Emke2000

Ongelezen bericht 26 dec 2019 13:10

Hoi lieve meiden,

Ik heb een vraag en vind zo snel niet het antwoord..
Vrijdsg 20 december ben ik geopereerd door van Selms, alleen explantatie en nu dus kleine week verder.
Van Selms gebruikt oplosbare hechtingen met smalle pleisters er op die ik 4 weken moet laten zitten tot de nacontrole.. De littekens worden alleen steeds pijnlijker, geen jeuk, of koorts gelukkig, maar gewoon erg gevoelig en pijnlijk, toenemend ongemak.
Omdat de pleisters moeten blijven zitten kan ik niet zien hoe de wond of hechtingen eruit ziet. In het verleden heb ik niet goed gereageerd op oplosbare hechtingen.
Hoe is dit bij anderen gegaan, herkent iemand de toenemende klachten/ongemak van de wond/hechtingen?
Moeten jullie ook zo lang (4 weken) de pleisters laten zitten? Bedankt alvast!
Fijne dagen nog voor iedereen!πŸŽ„πŸ˜˜
wilmaatje

Ongelezen bericht 26 dec 2019 15:51

Bij mij mochten ze na 2 weken eraf. soms als je idd gaat douchen en je laat de pleisters zitten, kan het ook gaan broeien eronder, volgens mijn kan het geen kwaad sim ze eraf te halen of ze te verschonen
Petra2011

Ongelezen bericht 26 dec 2019 17:36

Hallo Emke,
Ik ben een dag na jou geopereerd door Dr. Kappel en heb geen last van de pleisters maar het klinkt niet goed. Ik zou morgen bellen naar je pc en advies vragen.
Vier weken laten zitten lijkt me erg lang. Je schrijft niet wat je verder als instructies hebt gekregen dus ik geef je even door wat ik als advies heb gekregen.
Eerste week mogen de pleisters niet nat worden dus bovenkant met washandje wassen.
De tweede week wel gewoon douchen maar niet te lang en pleisters goed afdrogen.
Mijn controle afspraak is 3 weken na de operatie omdat ze met vakantie is, anders zou het al na 2 weken zijn geweest. Ze zei dat ik na 2 weken de pleisters er zelf voorzichtig af mag halen.
Ik draag wel dag en nacht een strak elastisch sporttopje, een beetje druk voelt prettig aan.
Verder moest ik 4 dagen lang Naproxen nemen. Enerzijds tegen de pijn maar het is ook ontstekingsremmend.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en snap heel goed dat je ongerust bent. Nogmaals, ik zou morgen bellen naar de pc en mocht je koorts krijgen bel dan vandaag nog naar de eerst hulp.
Sterkte!
Petra
Emke2000

Ongelezen bericht 26 dec 2019 20:05

Bedankt voor de reacties. Ik heb wel advies gekregen hoor😊. Pleisters laten zitten, vanaf tweede dag douchen, hoewel ik dit nog een dag heb uitgesteld en nu kort douche en zo droog mogelijk houdt, en topje dragen wat ik mee gekregen heb tot de nacontrole.
Alleen omdat de littekens zeer doen en je door de pleisters niet kan zien of het rustig is en het kerst is...😁 dus bellen gaat niet..twijfel ik..
Misschien hoort het er gewoon bij en moet ik geduld hebben.... 4 weken pleisters klinkt alleen zo lang..
Ook omdat mijn lijf gevoelig reageert op pleisters, hechtingen enz.
Hebben jullie ook oplosbare hechtingen?
Ik hoop dat het minder wordt en netjes geneest zonder gedoe...😊
djr1985

Ongelezen bericht 26 dec 2019 20:25

Hoi Emke,
Ik ben één dag voor jou geopereerd door van Selms en hij zei "ik zie je weer in januari, dan gaan de pleisters eraf". De nacontrole kon echter pas 20 Jan (stond 14 Jan gepland zonder overleg maar dan kan ik echt niet dus zelf gebeld en verzet). Maar toen dacht ik ook wat doe ik met de pleisters? Dus had gemaild en dit als antwoord gekregen;

De pleisters mogen blijven zitten tot 20 januari, echter deze laten tegen die tijd waarschijnlijk al los.
U mag ze zelf verwijderen; voorzichtig eraf trekken evt onder de douche. Mocht je dit vervelend vinden, mag je het ook door je huisarts laten doen.

Dus dat is weer anders als jij aangeeft. Verder zei van Selms dat ik de top van hun een dag of 2-3 aan moest houden en met kerst al een mooi bhtje aan mocht. Nu draag ik gewoon een elastisch topje van mezelf. Dus niet met een (voor) sluiting en die wat lager is uitgesneden dan die hoge top..
Verder zei hij dat ik de volgende dag al mocht douchen en de Pleisters dan moest droogdeppen. Maar ik probeer ze toch zo'n 2 wkn droog te houden. Dus bovenkant met waahand en onder de borsten douchen.

Vreemd die verschillende info! De hechtingen irriteren mij overigens niet, dag 4/5 na de operatie trok het een beetje. Ik ben wel blauw tussen m'n borsten en rond de littekens, maar dat word ik ook vrij snel..
Sinds 2004 McGhan 410, 245 cc. 15 jaar later laten verwijderen door dr Van Selms in dec 2019.
Emke2000

Ongelezen bericht 26 dec 2019 20:40

Fijn om te horen hoe het bij jou gaat, aangezien we net na elkaar bij dezelfde arts zijn geopereerd. . Advies is grotendeels gelijk toch? Pleisters laten zitten tot controle. Maar ik begrijp dat ze er eventueel wel eerder af mogen.. top staat bij mij in de brief dragen tot nacontrole. Gewone bh is mij inderdaad niet gezegd en lijkt me ook snel? Ik draag nu een sport bh, die top was ik echt beu😊. Ik ben net als jij blauw aan de onderkant van mijn borsten en er tussenin daar is het ook wat dikker en beetje opgezet en gevoelig. Zal er dus bijhoren😊.
Laat jij de pleisters nu wel zitten tot controle? Die werd bij mij overigens ook via een mail doorgegeven.
Ik blijf voorlopig wel een sport bh dragen omdat de meeste chirurgen dit wel adviseren.
Van Selms doet er allemaal best luchtig over volgens mij, wat betreft douchen, dingen weer gaan doen, herstellen enz. Wel fijn maar ik wil er wel alles aan doen om het zo goed mogelijk te laten genezen 😊. Overigens vind ik het een fijne kliniek en arts, ook belangrijk!
djr1985

Ongelezen bericht 26 dec 2019 21:28

Ik heb geen brief gehad over de top 😁 en ik draag ook nog elastische strakkere topjes maar wat minder dikke bandjes enz dan die sporttop van daar 😊 gewone bh heb ik ook nog niet eens gekocht. Hij zei idd nog ff wachten met beugelbh. Maar zoveel steun zal ik sowieso nooit meer nodig hebben πŸ˜…
Ja hij doet heel luchtig. Zei ook dat ik in pricipe niets hoefde te laten. Dat neem ik dan ook vrij letterlijk want 3 dgn na de operatie stond ik al de badkamer te boenen en te dweilen. Maar het gaat ook echt goed met me, verbaas me er wel over! Vandaag hele dag in de kou in de dierentuin gelopen en nu voelt het wat gevoeliger en beetje beursig als ik er op druk. Wel "goed" om te lezen dat jij ook blauw bent, dat had ik hier nog niet eerder op de foto's gezien..

Nu 1 week later zitten de Pleisters nog goed vast, ik heb ze dus ook nog niet nat gemaakt. Als ze gaan loshangen haal ik het er misschien zelf af, zo niet dan laat ik ze zitten.
Sinds 2004 McGhan 410, 245 cc. 15 jaar later laten verwijderen door dr Van Selms in dec 2019.
Emke2000

Ongelezen bericht 26 dec 2019 21:32

Geen brief? In envelop? Na 1 week auto rijden en fietsen😁. Top dragen, medicatie gebruik enz....
Essi

Ongelezen bericht 26 dec 2019 23:48

Dames, ik ben in juni door van Selms geholpen.
Omdat ik toen samen met Amber hier op het forum juist tegen iets te weinig advies na de explantatie, aan liepen. Heeft de kliniek nu juist misschien wel wat punten op papier gezet.
Afspraak is wel dat de pleistertjes blijven zitten tot de na controle. Mogen gewoon nat worden en dan weer droog deppen/wrijven na het douchen. Bij mij ging het aan 1 kant ook wat vervelend aanvoelen en daar ging de pleister ook wat oprollen door de wrijving van de plooi huis en mijn sport/post o.k b.h
Ik heb die kant er dus af geplukt nog voor de na controle.
Je kunt alles weer gaan doen op geleiden van pijn. Doet iets pijn, dan dus niet doen.
Succes meiden. En oh ja, blauwe plekken komen vaker voor na een explantatie.
Liefs essi
Nic1978

Ongelezen bericht 27 dec 2019 08:06

Ik ben 5 nov door Van Selms geopereerd. Tegen mij was ook gezegd dat de pleisters tot de controle moesten blijven zitten. Na 2 weken maakte ik me ook een beetje zorgen om het litteken. Heb toen gemaild en de assistente zei dat ik de pleisters er wel af mocht halen om te kijken of het er goed uit zag. Maar ik mocht ook langskomen,dan zou zij dat doen. Dat laatste heb ik gedaan. Dus bij mij zijn de pleisters er na 2 weken afgegaan.
Weet niet of je heel ver van de kliniek woont,anders zou dat misschien nog een optie zijn?
djr1985

Ongelezen bericht 27 dec 2019 08:46

Emke2000 schreef: ↑
26 dec 2019 21:32
Geen brief? In envelop? Na 1 week auto rijden en fietsen😁. Top dragen, medicatie gebruik enz....
Wel een envelop maar daar zat echt alleen een medicatie advies inname in 😁
En van Selms stond naast mijn bed letterlijk te verkondigen dat ik niets hoefde te laten en in principe alles mocht doen. De top een paar dagen dragen voor de compressie en dan een eigen bh of topje aan. Dus zijn mondelinge toelichting dat zou dan ook weer een beetje tegen de voorschriften uit de andere brief zijn die erbij had moeten zitten. Vreeeeemd ☺️
Ik heb op dag 3 ook een stukje auto gereden naar de supermarkt..

Amsterdam is voor mij een uur rijden (zonder file) dus dan zou ik eerder ff naar m'n huisarts gaan als ik me zorgen ga maken maar tot nu toe voelt het rustig onder de Pleisters. Zit nu op dag 8 na operatie.
Luna MKS

Ongelezen bericht 27 dec 2019 11:13

Hoi meiden, de pleisters laat je zo lang mogelijk zitten als dat kan. Worden ze erg nat (wat eigenlijk niet de bedoeling is want je mag echt niet uitgebreid douchen) dan mag je ze er zelf af proberen te halen. Dan weer nieuwe pleisters plaatsen. Heel goed de handen wassen bij het wisselen! Eventueel heel klein beetje betadine gebruiken rond je hechting als er nog een gaatje zit. Niet erop!!
Essi, op het forum staan adviezen vaak in persoonlijke berichten, dus misschien dat je ze daarom niet zag. Ik heb jaar in jaar uit dezelfde adviezen gegeven... Echt heeeeel veel adviezen iedere dag. Goed dat ik nu de indeling heb veranderd en dit in een apart topic wordt gevraagd, zo is het sneller te vindenπŸ˜‰
Lieve meiden, probeer dus bij iedere vraag die je hebt een apart topic te maken. Alles in je eigen topic zetten is onhandig.
Ook dit vraag ik al sinds we het forum hebben opgericht :lol:

πŸ˜˜πŸ’•
Petra2011

Ongelezen bericht 27 dec 2019 14:37

Hallo Emke en Djr,

Ik heb ook blauwe plekken, vooral op mijn ribben onder mijn borsten. Het lijkt bijna alsof ik met een spanband op de operatietafel vastgebonden was. Misschien doen ze dat ook wel ;). Ik neem overigens sinds de avond voor de operatie arnicakorrels en ook hypericum perforatum. Dat laatste neem ik sinds vandaag niet meer en arnica ga ik afbouwen. Niet goed om te lang te nemen.

Succes met het herstel!
Petra
Luna MKS

Ongelezen bericht 27 dec 2019 15:57

Heb even de titel wat uitgebreidπŸ˜‰
Emke2000

Ongelezen bericht 27 dec 2019 17:10

Bedankt voor de reacties! Fijn om te lezen.
Ik heb in het hoekje onder de pleister gekeken en ziet er rustig uit, zal dus wel goed komen..
Blauwe beurse gevoel hoort er ook gewoon bij en het is natuurlijk pas kort geleden allemaal. Ik wil gewoon te veel te snel en ben geen pijnstiller fan wat natuurlijk ook telt. Eerste dagen paracetamol en meer niet omdat ik bijna nergens tegen kan.
Komt vast goed, als ik de andere berichten zo lees.
Het is gewoon ook best wat... de keuze op zich, dan als het zo ver is en daarna het accepteren, genezen, geduld hebben enz.
Maar ik heb er vertrouwen inπŸ’ͺ🏻
Plaats reactie

Terug naar β€œLeefregels en verzorging van borsten en litteken”