Werkwijzer plastisch chirurgische behandelingen en protocol voor toetsing medische noodzaak komen niet overeen

Lees informatie of stel vragen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 sep 2022 08:42

Inmiddels staat de nieuwe versie van de ‘Werkwijzer beoordeling behandelingen van plastisch-chirurgische aard’ online. Helaas zie ik tegenstrijdigheden in deze werkwijzer staan en het ‘Protocol voor toetsing van medische noodzaak’

In de ‘Werkwijzer’ (pagina 12) staat: “Vergoeding bij ernstige en aanhoudende systemische klachten, waarbij andere mogelijke oorzakelijke factoren voor deze klachten, anders dan de borstprothesen, door uitgebreid internistisch onderzoek zijn uitgesloten en er geen andere behandelmogelijkheden meer zijn dan verwijdering van de borstprothesen.”

Dit stond ook in de oude versie. Aanvragen werden dan vaak afgewezen, omdat de verzekeraar vond dat er geen sprake was van ernstige klachten die voor aantoonbaar fysiek of sociaal disfunctioneren zorgden. Vandaar dat ik vrouwen opdroeg uitgebreid te schrijven over hun klachten en beperkingen door deze klachten, zodat de verzekeraar kon zien hoe vrouwen werden beperkt in hun dagelijkse functioneren.

Ook werd er vaak afgewezen omdat de verzekeraar vond dat er andere behandelmogelijkheden waren, zoals cognitieve gedragstherapie bij de chronische vermoeidheid, 1 van de meest genoemde klachten. Ze verzonnen iedere keer weer iets nieuws om vrouwen tegen te werken. Echt heel triest.

In het ‘Protocol’ (pagina 6) staat: “Medische noodzaak indien aanhoudende systemische klachten na het plaatsen van borstimplantaten, ongeacht de reden van implantatie. De ernst van de klachten kan variëren van mild tot invaliderend.
Er hoeft geen behandeling voor de aanhoudende systemische klachten verricht te worden. Behandelingen voor systemische klachten welke ontstaan zijn na het plaatsen van borstimplantaten zijn er niet."

Ik ben bang dat jullie hierdoor misschien toch weer in bezwaar moeten gaan, want juist de werkwijzer wordt gebruikt door zorgverzekeraars. En ze zijn echt heel vervelend! Gelukkig staan er nu geen uitgebreide vragen meer voor de internist over behandeling, maar toch vrees ik weer tegenwerking...

:!: Mocht je in bezwaar moeten, gebruik dan het protocol om naar te verwijzen en ga uit van die voorwaarden bij het samenstellen van je brief. Je kunt mij mailen via het contactformulier als je hulp nodig hebt.

Helaas zag ik net dat het aanvraagformulier bij het Machtigingenportaal VECOZO (hier kunnen pc's een digitale machtiging aanvragen) helemaal niet is aangepast. Die gebruiken nog steeds het aanvraagformulier van 2020 met de 8 uitgebreide vragen voor de internist. Ook zie ik dat de meeste verzekeraars de hele oude werkwijzer van 2019 gebruiken (ze verwijzen hiernaar op hun website). Het is om gek van te worden! Ik zal kijken of we iets met al deze dingen kunnen doen.

Topic over vergoeding
Wijs artsen op het protocol toetsing medische noodzaak!
Luna MKS

Ongelezen bericht 17 sep 2022 09:27

Een mooi voorbeeld dat aantoont wat ik bedoel. Nergens laat deze kliniek weten dat er ook een medische noodzaak is bij aanhoudende systemische klachten. Pc's horen dit al sinds 2018 te weten. Het is werkelijk om gek van te worden! Zo gaat het dus ook bij verzekeraars. En we lopen hier al sinds 2018 tegenaan.

Kwam dit ook weer 'toevallig' tegen. Op zoek naar iets anders kom je onderweg veel tegen ;)
Plaats reactie

Terug naar “Explantatie kosten/vergoeding”