Voorstellen en mijn weg naar explantatie

Protheses vanwege cosmetische reden.
Kirsie86

Ongelezen bericht 17 jul 2021 20:54

Hoi,

Hierbij m’n voorstelronde, ik ben een moeder van 2 jonge kinderen. In januari 2019, heb ik na lang wikken en wegen het besluit genomen om siliconen protheses (Mentor 275CC) icm borstlift te nemen na mijn zwangerschappen/borstvoeding.

Nu de laatste tijd de siliconen protheses steeds meer in opspraak zijn en steeds meer negatief in de media zijn gekomen, ben ik hier op het platform terecht gekomen en ben ik veel gaan lezen en boezemt het mij angst in. Ik vind het teleurstellend dat er bij klinieken te weinig aandacht word besteedt aan de mogelijke gevolgen.

Echte klachten ervaar ik niet echt op het moment. Wel heb ik de laatste maanden wel meer last van vermoeidheid, lusteloosheid, concentratieproblemen en kan ik moeilijk veel prikkels verdragen. In eerste instantie kan dit ook te wijten zijn aan het feit, dat ik een stressvolle situatie verkeer. Een andere mogelijke oorzaak is dat ik overwegend een plantaardige leefstijl heb, en de laatste tijd niet zo nauw de nodige aanvullende supplementen inneem.

Hoe meer ik lees over de mogelijke klachten, hoe erger ik nu elk pijntje of kwaaltje wat ik voel wijt aan mijn implantaten. Omdat ik nu ook mijzelf mentaal gek aan het maken ben, zal het fysiek ook zo uitmonden. Hoe dan ook, ik wil graag die 2 tikkende tijdbommen uit mijn lijf hebben.

Ik verkeer helaas niet in de positie om bij allerlei plastische chirurgen op consult te gaan, maar heb wel enkele verhalen gelezen hier op het forum en ik krijg een goed gevoel bij JVG kliniek.
De eerste stap heb ik al gezet en heb ze onlangs gemaild en kreeg echt een heel fijne mail terug.

Mijn eerstvolgende stap is dat ik eerst een verwijsbrief vraag bij mijn huisarts voor een echo en die stap vind ik persoonlijk toch ook al best spannend omdat ik enorm bang ben dat er word geconstateerd dat ze gescheurd zijn. Hoewel de assistente die mijn mail had beantwoord de kans klein achtte maar niet uitsluit na (2,5jaar inplantaten), maar ik ook berichten lees die het tegendeel bewijzen.

Ik vind het momenteel behoorlijk spannend allemaal, de stap naar explantatie. Ik heb een paar jaar geleden weloverwogen de keuze genomen, en ben ik ook enorm blij met het resultaat maar ik moet ook realistisch zijn dat mijn gezondheid bovenaan staat.
Momenteel ervaar ik ook een rollercoaster aan emoties, het gaat alle kanten op.

Ik heb wel een paar enkele vragen of adviezen nodig. Zoals jullie kunnen lezen is mijn eerste stap een echo maken, mits daar niks uitkomt is het raadzaam om ook de vage klachten te onderzoeken bij een internist? Ik vind het namelijk heel dubbel, enerzijds wil ik er zsm vanaf zijn maar als ik daadwerkelijk klachten heb door de implantaten en dat word erkent, kom ik wellicht in aanmerking voor een vergoeding (toch?). Hoe meer onderzoeken er verstrijken, hoe langer het duurt voordat ik geopereerd kan worden.

Mijn 2e (misschien gekke) vraag, ik heb eerder ook een borstlift gehad is dan een lift nog noodzakelijk na de explantatie?

Nog een vraag die te boven schiet, men die een afspraak hebben gepland bij JVG kliniek, ervaren jullie nu enorme wachttijden? En hoeveel tijd zat er tussen de eerdere consulten en datum richting de operatie? Mijn voorkeur gaat uit naar van Selms.

Groetjes,
Niqqi

Ongelezen bericht 17 jul 2021 22:38

Hi!

Hier iemand met een vergelijkbaar verhaal. Ook af en toe vage klachten en op dit moment verwijt ik alle pijntjes en dingetjes aan mijn implantaten, terwijl dat natuurlijk helemaal niet hoeft te zijn.

Ik heb nu ook een operatie staan bij JvG. Wilde er namelijk zsm vanaf en kon daar ook snel terecht. Halverwege juni gebeld, eind juni een consult en nu begin augustus operatie explantatie + lipo bij van de Kar. Dus het kan vrij snel gaan. Ik weet wel dat Selms het een stuk drukker heeft, want daar kon ik voor een consult pas in augustus terecht.

Succes!
SharryLilyana

Ongelezen bericht 17 jul 2021 23:21

Welkom kirsie,

Ik ben ook sinds vandaag lid van dit forum
Vond het ook erg spannend om mijn verhaal te delen

Snap jou helemaal sinds ik weet dat mijn implantaat gescheurd is
En er zoveel vage klachten te noemen zijn ivm implantaten
Wijs ik nu ook elke pijntje of klacht aan de implantaten gek eigenlijk

Heel veel sterkte naar jou weg van explantatie :D

Gr Sharon
Kirsie86

Ongelezen bericht 18 jul 2021 08:34

Niqqi schreef:
17 jul 2021 22:38
Hi!

Hier iemand met een vergelijkbaar verhaal. Ook af en toe vage klachten en op dit moment verwijt ik alle pijntjes en dingetjes aan mijn implantaten, terwijl dat natuurlijk helemaal niet hoeft te zijn.

Ik heb nu ook een operatie staan bij JvG. Wilde er namelijk zsm vanaf en kon daar ook snel terecht. Halverwege juni gebeld, eind juni een consult en nu begin augustus operatie explantatie + lipo bij van de Kar. Dus het kan vrij snel gaan. Ik weet wel dat Selms het een stuk drukker heeft, want daar kon ik voor een consult pas in augustus terecht.

Succes!
Hoi,

Ik zit ook echt in tweestrijd met mijzelf, het liefst mag het zo snel mogelijk gebeuren maar aan de andere kant wil ik het ook gewoon onderzoeken zodat ik misschien in aanmerking kom voor een vergoeding.

Van Selms zal het inderdaad een stuk drukker hebben, al heb ik ook wel vertrouwen bij een andere chirurg binnen JVG kliniek. Het mailtje wat ik terug kreeg is dat iedereen daar ASIA en dergelijke klachten (h)erkent. Fijn dat je toch wel snel terecht kan, ik wens je heel veel succes en dat je klachten straks afnemen na de explantatie
Niqqi

Ongelezen bericht 18 jul 2021 12:10

Kirsie86 schreef:
18 jul 2021 08:34
Niqqi schreef:
17 jul 2021 22:38
Hi!

Succes!
Hoi,

Ik zit ook echt in tweestrijd met mijzelf, het liefst mag het zo snel mogelijk gebeuren maar aan de andere kant wil ik het ook gewoon onderzoeken zodat ik misschien in aanmerking kom voor een vergoeding.

Van Selms zal het inderdaad een stuk drukker hebben, al heb ik ook wel vertrouwen bij een andere chirurg binnen JVG kliniek. Het mailtje wat ik terug kreeg is dat iedereen daar ASIA en dergelijke klachten (h)erkent. Fijn dat je toch wel snel terecht kan, ik wens je heel veel succes en dat je klachten straks afnemen na de explantatie
JvG heeft inderdaad meerdere chirurgen die ook ASIA etc. erkennen. Ik ga zelf naar van de Kar en die was ook erg begripvol. Ik heb verder ook goede verhalen over Florinson gehoord. Beide vrouwelijke chirurgen, en ondanks dat dat natuurlijk niet uitmaakt, vond ik dat voor de verandering ook wel fijn.
Luna MKS

Ongelezen bericht 18 jul 2021 12:12

Kirsie86 schreef:
Hoi,

Hoi Kirsie,

Informatie over vergoeding vind je hier: viewtopic.php?f=186&t=1952

Succes en lieve groetjes,

Luna
Kirsie86

Ongelezen bericht 18 jul 2021 14:38

Hi Niqqi,

Over Florinson lees ik idd ook goede verhalen, heb het gevoel dat je daar sws wel in goede handen bent.
Kirsie86

Ongelezen bericht 18 jul 2021 14:39

Luna MKS schreef:
18 jul 2021 12:12
Kirsie86 schreef:
Hoi,

Hoi Kirsie,

Informatie over vergoeding vind je hier: viewtopic.php?f=186&t=1952

Succes en lieve groetjes,

Luna
Hoi Luna,

Dankjewel voor je berichtje :)!
Essi

Ongelezen bericht 18 jul 2021 15:28

Kirsie86 schreef:
17 jul 2021 20:54
Hoi,

Hierbij m’n voorstelronde, ik ben een moeder van 2 jonge kinderen. In januari 2019, heb ik na lang wikken en wegen het besluit genomen om siliconen protheses (Mentor 275CC) icm borstlift te nemen na mijn zwangerschappen/borstvoeding.

Nu de laatste tijd de siliconen protheses steeds meer in opspraak zijn en steeds meer negatief in de media zijn gekomen, ben ik hier op het platform terecht gekomen en ben ik veel gaan lezen en boezemt het mij angst in. Ik vind het teleurstellend dat er bij klinieken te weinig aandacht word besteedt aan de mogelijke gevolgen.

Echte klachten ervaar ik niet echt op het moment. Wel heb ik de laatste maanden wel meer last van vermoeidheid, lusteloosheid, concentratieproblemen en kan ik moeilijk veel prikkels verdragen. In eerste instantie kan dit ook te wijten zijn aan het feit, dat ik een stressvolle situatie verkeer. Een andere mogelijke oorzaak is dat ik overwegend een plantaardige leefstijl heb, en de laatste tijd niet zo nauw de nodige aanvullende supplementen inneem.

Hoe meer ik lees over de mogelijke klachten, hoe erger ik nu elk pijntje of kwaaltje wat ik voel wijt aan mijn implantaten. Omdat ik nu ook mijzelf mentaal gek aan het maken ben, zal het fysiek ook zo uitmonden. Hoe dan ook, ik wil graag die 2 tikkende tijdbommen uit mijn lijf hebben.

Ik verkeer helaas niet in de positie om bij allerlei plastische chirurgen op consult te gaan, maar heb wel enkele verhalen gelezen hier op het forum en ik krijg een goed gevoel bij JVG kliniek.
De eerste stap heb ik al gezet en heb ze onlangs gemaild en kreeg echt een heel fijne mail terug.

Mijn eerstvolgende stap is dat ik eerst een verwijsbrief vraag bij mijn huisarts voor een echo en die stap vind ik persoonlijk toch ook al best spannend omdat ik enorm bang ben dat er word geconstateerd dat ze gescheurd zijn. Hoewel de assistente die mijn mail had beantwoord de kans klein achtte maar niet uitsluit na (2,5jaar inplantaten), maar ik ook berichten lees die het tegendeel bewijzen.

Ik vind het momenteel behoorlijk spannend allemaal, de stap naar explantatie. Ik heb een paar jaar geleden weloverwogen de keuze genomen, en ben ik ook enorm blij met het resultaat maar ik moet ook realistisch zijn dat mijn gezondheid bovenaan staat.
Momenteel ervaar ik ook een rollercoaster aan emoties, het gaat alle kanten op.

Ik heb wel een paar enkele vragen of adviezen nodig. Zoals jullie kunnen lezen is mijn eerste stap een echo maken, mits daar niks uitkomt is het raadzaam om ook de vage klachten te onderzoeken bij een internist? Ik vind het namelijk heel dubbel, enerzijds wil ik er zsm vanaf zijn maar als ik daadwerkelijk klachten heb door de implantaten en dat word erkent, kom ik wellicht in aanmerking voor een vergoeding (toch?). Hoe meer onderzoeken er verstrijken, hoe langer het duurt voordat ik geopereerd kan worden.

Mijn 2e (misschien gekke) vraag, ik heb eerder ook een borstlift gehad is dan een lift nog noodzakelijk na de explantatie?

Nog een vraag die te boven schiet, men die een afspraak hebben gepland bij JVG kliniek, ervaren jullie nu enorme wachttijden? En hoeveel tijd zat er tussen de eerdere consulten en datum richting de operatie? Mijn voorkeur gaat uit naar van Selms.

Groetjes,
Welkom Kirsie86,

Goed dat je het forum hebt gevonden en dat ik zie dat er al contact is geweest met JVG en dat andere nieuwe leden je ook al hebben toe gesproken.
Hier op het forum is een schat aan informatie en steun voor iedereen te vinden.
Dus, lees, vraag en deel....
Heel veel succes met jou weg naar een gezondere versie van jezelf.
Liefs essi
Kirsie86

Ongelezen bericht 18 jul 2021 17:45

Dankjewel Essi,

Ik zal zeker mijn bevindingen en ervaringen tzt hier op het forum delen :)
Kirsie86

Ongelezen bericht 18 jul 2021 21:22

Ik heb nog even een (domme) vraag, morgen ga ik mijn huisarts bellen voor een verwijsbrief voor een echo maar daarnaast wil ik meteen vragen of ik een verwijsbrief kan krijgen voor een PC. Maar ik denk dat ik dan wel expliciet moet aangeven bij welke chirurg ik ga (?). Dan kan ik misschien beter eerst een afspraak maken bij de kliniek zodat ik meer weet bij wie ik terecht kan (van Selms of Florisson).
Assie66

Ongelezen bericht 18 jul 2021 23:10

Ik heb via de huisarts een verwijzing voor een echo /mammo gevraagd , en toen dat goed eruit zag, besloten om de afspraak bij het JVG zonder huisarts/verzekering te doen. Ik betaal de explantatie zelf en heb een afspraak op 31 augustus voor explantatie bij Florisson. Dat is haar 1e werkdag na haar vakantie.

Succes!
Kirsie86

Ongelezen bericht 19 jul 2021 08:58

Assie66 schreef:
18 jul 2021 23:10
Ik heb via de huisarts een verwijzing voor een echo /mammo gevraagd , en toen dat goed eruit zag, besloten om de afspraak bij het JVG zonder huisarts/verzekering te doen. Ik betaal de explantatie zelf en heb een afspraak op 31 augustus voor explantatie bij Florisson. Dat is haar 1e werkdag na haar vakantie.

Succes!
Hoi Assie,

Ik had ook even in jouw topic gelezen. Maar wat ik daaruit begrijp is dat wanneer je niet door de huisarts laat verwijzen naar een PC, je sws niet in aanmerking komt voor een eventuele vergoeding.

Ik wens je ook heel veel succes!

Weet trouwens iemand of cz via JVG vergoed? Of kan ik dat ergens opzoeken. Excuses voor de vele vragen, ik heb al wel veel informatie hier opgezocht maar het is ook best overweldigend.
Mir

Ongelezen bericht 20 jul 2021 09:29

Goedemorgen dames,

Ik las net jullie verhalen (eerst Kirssie86, maar ook Assie66 en SharryLiliana en wat van Niqqi) en wil jullie mijn ervaring meegeven, met huisarts, verzekering en twijfels. Ben helemaal geen ernstig geval met erge klachten, zoals je die wel veel kunt lezen op dit forum. Ik ben denk ik juist meer 'zomaar één van de velen'.

Ik had sinds mei 2006 protheses en was daar blij mee. Ik wilde destijds alleen maar 'gewoon gewoon', niets meer. En dat was het ook, gewoon in verhouding met de rest van mijn lichaam. Maar nadat ik sept/okt 2020 een uitzending van Radar had bekeken (na een tip van een vriendin, ik had dat zelf helemaal niet gezien, was er totaal niet mee bezig) begon ik te twijfelen. Zouden de vage klachten die ik had toch niet van de protheses kunnen komen? Vervolgens heb ik me er natuurlijk verder in verdiept, zeker ook met hulp van dit forum.

Ik ben het medische traject begonnen bij de huisarts. Die vond het wat overdreven allemaal (zei ze niet letterlijk, maar dat voelde wel zo), wilde me niet doorsturen naar een internist (onnodige verhoging van kosten van ons zorgstelstel), maar heeft me wel een verwijzing gegeven voor dr Kappel. Dat was vorig najaar, kon in januari terecht voor consult bij dr Kappel. En maar twijfelen... hebben mijn klachten wel echt te maken met de protheses? Hoe gaat het eruit zien, lijkt me verschrikkelijk! Maar ook als mijn klachten niet door de protheses komen, dan wil ik toch van die tijdbommen af?! Gezondheid voor alles! Ook heb ik me in de tussentijd eens goed verdiept in mijn zorgverzekering. Die heb ik wat aangepast, zodat ik ook een goede vergoeding zou krijgen als ik geopereerd zou worden door een andere arts dan in de lijst van de verzekeraar (in mijn geval VGZ) staat. Zo'n aanpassing van verzekering lukt voor jullie halverwege het jaar natuurlijk niet, maar is voor anderen misschien nog wel een optie.

Dr Kappel heeft in januari Baker4-kapselvorming geconstateerd bij mij (door te kijken en te voelen) en op basis daarvan vergoeding aangevraagd. Ik heb dus geen echo, MRI of iets dergelijks gehad en ben ook niet bij een internist geweest. Als dr Kappel die Baker 4 niet had geconstateerd, zou ik alsnog aan de huisarts een verwijzing naar internist dr Beekman hebben gevraagd, die naam zie ik vaak op dit forum voorbij komen. Dan wist ik tenminste zeker dat ik een internist zou treffen die het niet gelijk als 'onzin' zou zien. Dan had het traject natuurlijk wel langer geduurd, maar ik dacht dat 15 jaar, 15,5 jaar of 16 jaar waarschijnlijk niet veel uit zou maken.

1 mei explantatie uitgevoerd door dr Kappel. Kapsel is volledig verwijderd, protheses waren niet kapot, alleen vervormd. Ze hebben dus niet echt gelekt, maar zullen zeker wel gezweet hebben, dat kun je niet aan die dingen zien. De operatie viel me mee, vrijwel geen pijn gehad en na 3 weken eigenlijk helemaal nergens last meer van, ook alweer naar de sportschool geweest (wel beetje aangepast programma). Genezing ging (gaat) dus goed en zelfs het uiterlijk viel me mee. Vooral de opluchting was (en is) heel groot. Dat uiterlijke blijf ik wel erg lastig vinden. Vind ik stom van mezelf, het is maar uiterlijk, vind ik dat nu echt na al die jaren nog steeds belangrijk? Maar ja... heb 15 jaar geleden ook niet zomaar even voor protheses gekozen, ben toen echt niet over 1 nacht ijs gegaan. Nadat ik gisteren voor een laatste controle bij dr Kappel ben geweest, heb ik met haar afgesproken dat ik alsnog voor lipofilling kies (moet ik natuurlijk wel zelf betalen). Ze heeft een enorme wachtlijst, het is de vraag of ik dit jaar nog wel aan de beurt kom, maar ergens aankomend najaar of winter zal het wel lukken.

Tot zover, heel verhaal! Ik ben niet zo goed in kort maar krachtig. Wilde het toch even delen. En als één van jullie meer wil weten, vraag gerust! Ik wens jullie alle succes!

Liefs, Mir
Kirsie86

Ongelezen bericht 20 jul 2021 13:15

Hoi Mir,

Hartelijk dank voor je verhaal! Het zijn een van de verhalen van zovelen, dat ik zo enorm goed doe aan mijn besluit. Hoewel ik het soms ook lastig vind, want ik heb ooit een weloverwogen keuze gemaakt.
Ik hoop dat je snel aan de beurt bent voor lipofilling, maar gelukkig ben je af van die gifbommen. Merk je overigens ook dat je klachten zijn afgenomen?

Ik zie herkenning in je verhaal, niet wetende of de (vage) klachten idd afkomen van de protheses en of de klachten na expansie wel zullen verdwijnen. Maar wat voor mij ook telt, ik wil die twee tijdbommen zsm uit mijn lichaam voordat het erge kwaad al is geschiedt. Mijn gezondheid staat voorop.

Ik heb tot op heden nog geen problemen ondervonden met mijn huisarts, nu moet ik zeggen dat ik tegenwoordig alles over de mail doe en dat ik eigenlijk qua verwijzingen altijd wel netjes gehoor krijg.

Ik vind het vooral doodeng als straks blijkt en als er te zien is, of eventueel de protheses zijn gescheurd. Al is dat dus vaak niet te herleiden op een echo. En daarom zit ik in mijn hoofd nogal met een soort tijdsdruk, hoe eerder.. hoe beter.. maar ik wil ook graag bij een chirurg die er wat expertise in heeft en dat heeft als kanttekening dat degene vaak drukker zijn

De gedachte heeft ook meegespeeld om te switchen van zorgverzekeraar maar dat zou voor mij te lang duren. Echter lees ik dat CZ als zorgverzekeraar slecht meewerkt.

Maar hoe dan ook, als het er op neer komt dat de rekening voor mij is.. dan is dat maar zo
Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor (cosmetisch)”