Is het terecht om de zorgverzekeraar om vergoeding te vragen?

Protheses vanwege cosmetische reden.
Billie

Ongelezen bericht 04 okt 2020 21:41

Hallo ik ben Billie,
Een vrouw van 52 en al 24 jaar drager van borstprotheses, de eerste set heb ik 10 jaar gehad, van een AA naar kleine B cup, die gewisseld werden vanwege kapselcontractie. Mijn 2e set waren geruwde cohesieve Mentor medium profile 410 cc. Waarvan gezegd werd dat ze nooit konden lekken en levenslang in zou kunnen houden als er geen klachten waren. Vanaf dag 1 zaten deze protheses me niet lekker. Ik dacht dat ik moest wennen aan het volume, ze waren immers 2x zo groot als de vorige. Ik had directe klachten, zoals brandende borsten, steken in de borst, vocht vast houden, én ik ontwikkelde klachten die niet meteen in verband gebracht zouden kunnen worden met siliconen, maar als ik de verhalen zo lees, herken ik ze bijna allemaal. Ernstige gewrichtsklachten, droge mond, gevoelige ogen, exceem en uitslag, hoofdpijn, brainfog etc. Het zou ook allemaal aan de overgang kunnen liggen...
De stap naar het werkelijk laten explanteren schuif ik steeds nog even voor me uit, omdat ik én geen zekerheid krijg dat mijn klachten dan ook opgelost zijn, én omdat ik het vooruitzicht van mezelf laten verminken niet zo zie zitten. Dat ze eruit moeten is wel een zekerheid. Ik verplicht mezelf om met regelmaat jullie verhalen te lezen op dit forum, en ook foto's te kijken van het resultaat. Wat me opvalt is dat ik steeds meer verhalen voorbij zie komen van explantatie inclusief lipofilling. Ondanks dat ik een gat in de lucht spring dat die mogelijkheid bestaat, het klinkt als een win win situatie :lol: , heb ik er toch twijfels over. Wat gebeurd er met de huid in de gebieden waar vet weggehaald wordt? Komen er geen gaten onderhuids, er wordt toch iets weggehaald. Ik heb gehoord, dat je absoluut niet meer mag aankomen op die plekken omdat die vetcellen weg zijn, en andere vetcellen zich dan vullen, waardoor je dus een bobbelige huid zou krijgen. Maar kan ook broodje aap zijn. Het ziet er allemaal behoorlijk heftig uit in ieder geval, zo bont en blauw en dan tegelijk ook nog operatiewonden van de explantatie. En de kosten, het is toch verdorie allemaal niet niks om dat allemaal op te moeten hoesten.
Deze week heb ik de petitie getekend voor vergoeding van de operatie. Maar ook daar heb ik eigenlijk bedenkingen bij. Is het niet logischer om vergoeding te vragen bij de veroorzaker van deze farce? De fabrikanten in de eerste plaats, die klaarblijkelijk ondeugdelijk materiaal op de markt brengt met een leugen, en vooral niet te vergeten, de chirurgen die dit materiaal aan ons verkopen en in het lichaam plaatsen. Beiden verdienen enorm veel geld aan deze cosmetische ingreep. En daarbij, die chirurg krijgt nu wederom betaald voor het weghalen van zijn eigen kunstwerkje, mag zelfs nog een extraatje verdienen aan een lipofilling. Ik word hier eigenlijk wel boos om. Diezelfde arts die straks mijn implantaten verwijderd, stapt een uur later weer een andere operatieruimte in om daar een setje siliconen te plaatsen bij een nieuw slachtoffer. En wij maken ons massaal druk dat we die operatie niet vergoedt krijgen door onze zorgverzekeraar, die eigenlijk in dit hele verhaal nooit een rol heeft gespeeld! Dat klopt toch niet?
Sammie

Ongelezen bericht 04 okt 2020 23:46

hi Billie
Welkom
Een hoop vragen. Goed dat je hier bent en leest.
Iedereen heeft zijn eigen verhaal en zal zich goed of minder goed voelen bij het een of ander. Lees zoveel mogelijk en kijk wat bij jou past.
Ga op consult bij meerdere artsen en voel waar jij je het prettigst voelt en met welke behandeling. Hier lees je ook alles over verschillende chirurgen en behandelingen.
Van lipofilling weet ik niet veel want ik wilde het niet. Heb me er niet in verdiept.

Dat je klachten hebt is in mijn ogen bijna zeker te wijten aan de siliconen als ik je verhaal lees. Tuurlijk zal de overgang of iets voor klachten kunnen zorgen maar je schrijft dat je 14 jaar geleden, sinds je wissel, al direct klachten kreeg. Ben je al vanaf toen en zolang in de overgang?
Het is een moeilijk iets en je hebt geen zekerheid dat al je klachten verdwijnen na explantatie maar wel de zekerheid dat je klachten toenemen zolang de gifbommen nog in je lijf zitten.

Wat betreft vergoeding?
Ik snap je punt en het grote doel is ook dat ze nooit meer geplaatst worden. Een algeheel verbod.
Maar, ik zal voor mezelf spreken, ik ben ziek geworden. En mijn zorgverzekeraar is verplicht om voor mij te zorgen. En dus betalen zij voor mijn zorg, waar ik elke maand weer premie voor betaal. Jaar in jaar uit. Ik heb recht op deze zorg en op vergoeding van een behandeling die mij beter maakt of in elk geval voorkomt dat ik zieker wordt.
Ik ben het er absoluut mee eens dat fabrikanten aangepakt moeten. Dat chirurgen geen siliconen meer plaatsen.
Maar ik vind dat zorgverzekeraars wel degelijk een rol spelen. Zij zijn verantwoordelijk voor de gezondheidszorg voor hun klanten en dus mogen zij zich ook harder maken om te zorgen dat deze waanzin stopt. Zij niet alleen maar zeker ook wel zij. En de chirurgen en de artsen en de overheid. Allemaal verantwoordelijk in mijn ogen.

Succes op jou pad op deze hobbelige weg.
We zijn er hier om elkaar te steunen, met welke beslissing dan ook. Alles is goed want de beslissing is van jou.
Liefs Sammie
Billie

Ongelezen bericht 05 okt 2020 10:58

Bedankt Sammie voor je reactie. Ik begrijp je uitleg over de zorgverzekering. Ik ga daar nog eens over sudderen.. ;)
Luna MKS

Ongelezen bericht 05 okt 2020 11:08

Hoi Billie,

Ik probeer later te reageren. Helaas niet zoveel tijd en had ook nog andere dames beloofd te helpen.

😘💕
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Sammie

Ongelezen bericht 05 okt 2020 18:20

hi Billie
Is mijn mening en gevoel he.
Een ander zal er anders over denken. Mag ook.
Maar zo voel ik het

🥰
Luna MKS

Ongelezen bericht 05 okt 2020 20:19

Hoi Billie,

Ik reageer even kort op je vragen. (Uiteindelijk niet kort...)
Ik snap je denkwijze, zo denken we (denk ik) allemaal, toch werkt het anders. De overheid was verantwoordelijk voor ons en zij hebben toegezien dat fabriekanten en plastisch chirurgen geld over onze ruggen konden verdienen.
Svs strijd al sinds 1992 om de overheid ervan te overtuigen dat siliconen borstimplantaten niet deugen en dat vele vrouwen daar klachten van krijgen, maar tevergeefs...
Wachten op schadevergoeding door fabriekanten of ziekenhuizen/klinieken heeft totaal geen zin. Helaas werkt het in Nederland niet zoals in Amerika. De enige manier op dit moment is vergoeding vanuit de basisverzekering. En ook daar is de overheid verantwoordelijk voor. Dus we hopen dat ze nu eindelijk een keer willen luisteren en de juiste beslissing nemen.
Niet vergoeden kost de staatspot veel meer geld, omdat vrouwen alsmaar zieker worden en meer zorg nodig hebben. De kosten voor de operatie hebben we na 2 jaar premie en eigen risico betalen allang terugbetaald. Maar de overheid is denk ik een beetje dom en moet opnieuw leren rekenen😉
Laten we hopen dat deze actie iets zal uithalen, het is de zoveelste poging om verandering te brengen.
Gelukkig is er misschien licht aan het einde van de tunnel voor vrouwen met getextureerde implantaten die van de markt zijn gehaald. Ons forumlid Evie heeft zich over deze kwestie gebogen, omdat ik zelf geen stap verder kwam bij VGZ (haar verzekeraar die had toegezegd het beleid te gaan wijzigen voor alle vrouwen). Als blijkt dat ze bij haar op die gronden de operatie vergoeden en bij de anderen niet, gaan wij stappen ondernemen, want dat is pure willekeur en dus niet eerlijk!
Wordt vervolgd!😉

Wat lipofilling betreft kan ik je garanderen dat dat een broodje aap verhaal is. Lees de info topics over het onderwerp aandachtig door, ik heb daar uitgebreide informatie geplaatst.

Ik wil je nog vragen het Welkomsbericht te lezen. Dit is belangrijk, zodat je weet hoe alles werkt en waar de belangrijkste onderwerpen staan.

Ik wens je heel veel succes en sterkte, ik kan je garanderen dat de implantaten de boosdoeners zijn en niet de overgang.

Heel veel liefs, Luna😘💕💕💕
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Billie

Ongelezen bericht 05 okt 2020 21:49

Dank jullie wel voor jullie eerlijke reactie. Het heeft mijn vraagstuk wel verduidelijkt. Ik heb het welkomstbericht gelezen, en zal me verder verdiepen in alle informatie. Top!
Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor (cosmetisch)”