Ik ben Chris en ik heb 3 weken geleden een explantatie gehad. Blij dat deze implantaten eruit zijn, want er was er 1 echt helemaal stuk!
Om even bij het begin te beginnen
Zo’n 7 jaar geleden heb ik gekozen voor borstimplantaten. Afgelopen zomer kreeg ik het gevoel dat er iets niet goed zat, dus heb ik een afspraak gemaakt met dokter Straten van Kliniek Heyendaal – dezelfde arts die destijds ook mijn operatie heeft gedaan.
Het consult vond ik erg vervelend. Hij kneep hard in mijn borsten en zei dat er waarschijnlijk niets aan de hand was. Ik had al een echo gepland, volgens hem niet echt nodig, maar ik wilde dat toch doen. Just to be sure! Hij gaf aan daarna contact te hebben, als uit de echo toch zou blijken dat er wél iets mis was, en dan kon hij “gewoon” nieuwe implantaten plaatsen. Volgens hem zou dat onder het garantieplan van Mentor vallen: binnen 10 jaar gratis nieuwe implantaten en tot €1.000 vergoeding voor operatiekosten.
Tijdens dat gesprek heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik géén nieuwe implantaten wilde. Ik wilde wel graag meer horen over een borstlift en eventueel lipofilling, maar hij bleef herhalen dat implantaten “veel mooier” zouden zijn – ook nadat ik meerdere keren had gezegd dat ik die niet meer wilde.
Uiteindelijk heb ik de echo laten maken, en daaruit bleek inderdaad dat één implantaat kapot was. Omdat ik dokter Straten erg onprettig vond in de omgang, ben ik online verder gaan zoeken en bij een andere arts terechtgekomen. Wat een verademing! Deze arts was heel rustig en eerlijk. Ik heb ook gelijk ' akkoord' gegeven.
Ik had nog een telefonisch consult staan met dokter Straten, en ook toen bleef hij maar aandringen op nieuwe implantaten. Hij vond het zonde om de garantie niet te gebruiken – ik kreeg tenslotte “gratis” nieuwe implantaten en €1.000 vergoeding. Hij durfde zelfs te zeggen dat het anders “echt niet mooi” zou zijn… Nou, dat bepaal ik zelf wel
Omdat ik de implantaten er zo snel mogelijk uit wilde en nog twijfelde over lipofilling, heb ik gekozen voor alleen een explantatie. Het herstel gaat goed; ik heb wel behoorlijk wat pijn gehad, maar er is ook aardig wat kapsel verwijderd – het blijft tenslotte een operatie. Voorlopig laat ik verder niets doen. Ik wil mijn lichaam rust geven, ook omdat ik de laatste tijd veel vage klachten heb.
Qua uiterlijk: in kleding ben ik eigenlijk best tevreden met mijn kleinere borsten, maar zonder kleding vind ik ze erg leeg. Mijn borstvergroting destijds was trouwens niet omdat ik groter wilde, maar omdat ik strakkere borsten wilde – en dat wil ik eigenlijk nog steeds. Misschien dat ik in de toekomst lipofilling overweeg om het iets op te vullen, maar dat weet ik niet nog zeker. Ik wil mezelf eigenlijk gewoon accepteren zoals ik ben, maar ik ben wel nieuwsgierig ;-).
Zijn er hier dames met ervaring met lipofilling om de borsten wat strakker te maken? En weet iemand toevallig of je, ondanks een explantatie, nog aanspraak kunt maken op de garantie van Mentor voor eventueel toekomstig gebruik?