Hallo, even voorstellen

Protheses vanwege cosmetische reden.
Petra2011

Ongelezen bericht 06 okt 2019 22:25

Hallo allemaal,

Even voorstellen: ik ben een 52 jaar en ik heb sinds 2011 implantaten Mentor CPG 321 Cohesive III, 245 cc medium. Door mij in te schrijven op dit forum hoop ik informatie, adviezen en steun te ontvangen van lotgenoten omdat ik besloten heb mijn implantaten te laten verwijderen. Eventueel overweeg ik lipofilling, maar dat is wel behoorlijk prijzig en ik vrees dat ik niet voldoende vet heb om te verplaatsen.
Ik heb al veel berichten gelezen en andere informatie op de site, maar ben nog wel op zoek naar wat informatie die ik tot nog toe niet gevonden heb. Het is in ieder geval heel fijn de verhalen en ervaringen van anderen te lezen.

Ik heb besloten om eerst bij de huisarts te gaan en over mijn implantaten en besluit tot explantatie te spreken. Tot nog toe nooit met hem hierover gesproken, ben benieuwd naar zijn reactie. Ik wil van hem een doorverwijzing hebben voor een echo of MRI en voor een PC. Het liefst zou ik ze er zo snel mogelijk uit hebben maar besef dat ik even geduld moet hebben.

Naast een steeds pijnlijker rechterborst ervaar ik al sinds jaren allerlei vage gezondheidsklachten waar de huisarts geen raad mee weet. Nooit heb ik de link gelegd met mijn borstimplantaten. N.a.v. de aandacht in de media en de uitzendingen van Radar viel het kwartje: mijn klachten zijn waarschijnlijk te wijten aan mijn borstimplantaten. Ik zeg waarschijnlijk, want sommige klachten kunnen ook te maken hebben met de overgang, het normale verouderingsproces of het gevolg van mijn burn-out. Ik heb een burn-out gehad in 2014 en ben daar nooit volledig van hersteld. Nu vraag ik mij af of mijn lichaam niet te veel verzwakt is door de siliconen. Verder ben ik vroeg in de overgang gekomen (stop menstruatie met 47 jaar) maar ook hier vraag ik mij af of dit niet versneld is door de siliconen.
- eeuwige vermoeidheid (4 jaar geleden CVS vastgesteld door Vermoeidheidscentrum). Er moet echter brood op de plank komen dus ik werk full-time en functioneer al jaren op wilskracht en adrenaline.
- nachtelijk zweten (sinds ongeveer 2012), ik dacht altijd dat het door de overgang kwam maar lees op het forum dat het ook van siliconen kan komen;
- pijnlijke steken in rechterborst en oksel. Ik kan niet meer op mijn rechterzij slapen en verdraag zelfs de veiligheidsgordel niet meer in de auto;
- brain fog en verminderde concentratie en geheugen;
- migraineaanvallen zijn heviger geworden, reageer niet meer op medicatie en aanvallen duren langer dan vroeger (2-3 dagen)
- verlies spierkracht in benen en geen conditie meer opbouwen. Sporten maakt het erger en niet beter. Het is 3 jaar geleden dat ik voor het laatst gefietst heb.
- pijnlijke en stijve polsgewrichten.
- regelmatige koortsachtige staat, keelpijn en opgezette lymfeklieren in de hals. De thermometer geeft dan meestal een normale temperatuur terwijl ik echt het gevoel heb niet in orde te zijn.
- veel minder haar dan vroeger (of is dit normale ouderdom?)

Mijn implantaten zijn destijds geplaatst door dr. Laura Zaal bij Velthuiskliniek in Hilversum. Deze arts heeft mij niet op de risico’s van siliconen gewezen, wel gezegd dat borstprotheses kunnen scheuren of lekken en ze gaf de gebruikelijke waarschuwingen voor de risico’s van een operatie. Het meest logische zou misschien zijn ze door haar te laten verwijderen maar eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen meer in haar.
Vraag: zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met PC Dr. Laura Zaal voor een explantatie?

Verder wil ik proberen om de kosten van de operatie vergoed te krijgen en ik heb al contact opgenomen met mijn zorgverzekering Ditzo. Antwoord is dat het vanuit de basisverzekering vergoed wordt in bepaalde gevallen. Ik moet de PC om een brief vragen voor de verzekering en zelf een verklaring maken. Over die brief van de PC voor de verzekering heb ik al vaker gelezen, maar niet over een eigen verklaring.
Vragen:
- Zijn er mensen die voor hun verzekering zo’n eigen verklaring hebben moeten maken en wat zet je daar het beste wel en niet in, mag dit überhaupt wel gevraagd worden?
- Zijn er mensen die ervaring hebben met Ditzo?
- Zijn er mensen die de operatie door de zorgverzekeraar vergoed kregen en bij welke?

En dan vraag ik me nog af hoe het zit met de bedrijfsarts en het herstel na de operatie. Het liefst zou ik hem hier niet over informeren want ik weet dat men binnen de medische dienst op mijn werk niet altijd even discreet is. Als het herstel ongeveer 2 weken is dan kan ik het tijdens de Kerstvakantie plannen en dan zeg ik er gewoon niets over. Ik moet ruim een uur rijden naar mijn werk, dus ik rij elke dag bijna 3 uur. Soms kan ik op een andere vestiging werken maar dan moet ik met de trein en alle spullen in mijn rugzak meedragen (5-7 kg).
Vragen:
- Ben ik verplicht de bedrijfsarts op voorhand over mijn operatie te informeren?
- Hoe lang duurt het gemiddeld voor je weer kunt autorijden?
- Hoe lang duurt het voor je weer zwaar kunt tillen?

Zo, dat was een heel verhaal. Ik hoop een stapje verder te komen in het zoeken naar antwoord op mijn vragen. Alvast bedankt!
Susana

Ongelezen bericht 07 okt 2019 07:25

Petra, Welkom op het forum 💜🌸
De prothese laten verwijderen, is zeker een goede beslissing!
Ik herken voornamelijk pijnlijk steken op de borsten, die ik echt niet kon plaatsen, ik had zelf 2 x blauwe plekken uit het niets! De brain fog herken ik ook. Beide zijn 100% weg na mijn operatie.
Ik heb mijn operatie zelf betaald, ik had geen zin om te wachten. Ik heb mijn eigen bedrijf dus geen idee hoe dat moet als je voor een baas werkt. Ik kon al rijden na 3 weken en zwaar optillen, vermijd ik het nog (dit is week 6 voor mij) maar kan gerust denk 4-5 kilos. Ik kon al werken vanaf week 4, ik had 3 weken vrij genomen om te kunnen herstellen.
Er zijn vele dames hier die zeker kunnen je helpen met alle vragen. Ik wens je veel succes met deze traject 🍀
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 okt 2019 11:23

Hoi Petra, ik beantwoord je vragen aan het einde van de middag of in de avond want ik heb nu geen tijd en op de tel is het onhandig. Had al een en ander geschreven maar omdat ik tussentijds steeds moest stoppen is alles weg. Baal enorm!!!

Liefs, Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Essi

Ongelezen bericht 07 okt 2019 13:10

Welkom hier op het forum Petra,
Lees vooral de verhalen die je hier tegen komt. Alles is op zich al een schat aan informatie.
Ik heb er voor gekozen zelf de explantatie te betalen omdat ik niet langer wilde wachten met tikkende tijd bommen in mijn lijf. Ik koos er trouwens wel voor om het te delen met de bedrijf arts terwijl ik nog arbeidsongeschikt was door iets anders. Ik voelde me daar wel prettig bij.
Heel veel succes met de stappen die je gaat ondernemen.
Liefs essi
Tina

Ongelezen bericht 07 okt 2019 18:03

Hi Petra,

Welkom op het forum!

Wat een dapper besluit dat je je implantaten gaat laten verwijderen en dit gaat bespreken met de huisarts

Wat betreft je verzekeringsvragen, ik heb het zelf helaas niet via de verzekering gedaan dus dat zou ik niet weten. Ik had waarschijnlijk te weinig klachten voor vergoeding en had ze nog maar kort,en wilde net als Essi niet wachten maar ze zsm uit mijn lijf.

Wat betreft het herstel:
Ik kon eigenlijk heel snel weer autorijden. Na een week lukte dit alweer en ben ik ook een het werk gegaan. Ik hoef verder niet veel te tillen oid dus dan zou je misschien wel langer vrij moeten vragen. Ik heb weinig last gehad in ieder geval, itt na mijn borstvergroting, toen kon ik echt niks en heb ik dik vier weken gewacht met autorijden.
Je bent het geloof ik de BA niet verplicht dit te melden, maar dan zul je wel vrije dagen moeten opnemen. Ik denk als je ziekteverlof aanvraagt je het de BA wel moet vertellen..

Op het forum staat ook het eea geschreven over ziekteverzuim, de bedrijfsarts en ook over de verzekering. Misschien dat je daar de informatie eens kunt doornemen.

Heel veel succes!

Liefs x
Petra2011

Ongelezen bericht 07 okt 2019 19:06

Bedankt voor jullie reacties en lieve berichten. Ik wil ze natuurlijk ook het liefst zo snel mogelijk uit mijn lijf hebben. Als het lukt is tussenkomst van de verzekering mooi meegenomen en anders betaal ik het zelf. Het bedrag is te groot om het niet minstens te proberen. Ze zitten er nu al zo lang in dat ik het nog wel even vol hou en ik wil het vooral allemaal helder op een rijtje hebben voor mezelf. Mijn voorstelrondje heeft daar zeker bij geholpen. Verwoorden en opschrijven wat ik voel en ervaar is best confronterend en anderzijds lucht het op. Buiten mijn partner kan ik hier met niemand over spreken. Ik heb mijn borstvergroting altijd als 'privé' beschouwd en buiten mijn partner, mijn ouder en een zus is niemand in mijn omgeving is hiervan op de hoogte en zo wil ik het graag houden.
AmbervdV

Ongelezen bericht 07 okt 2019 19:33

Hallo Petra,

Ik heb mijn explantatie vergoed gekregen. Ik heb er zelf niets voor gedaan; de pc deed de aanvraag (kapsel baker IV) en ik kreeg een brief met goedkeuring. Ik ben verzekerd bij de Iza van VGZ. Ik heb geen eigen verklaring ingevuld.
Wb de bedrijfsarts: ik heb haar gewoon verteld hoe het zat. Ik had verdenking van BIA-ALCL dus zij vond dat ook een gegronde reden. Ik mocht na 2 weken weer tillen van de pc, maar dat lukte niet. Te pijnlijk. Ik heb er uiteindelijk 4 weken over gedaan en 5 weken om volledig te werken.
Auto rijden deed ik volgens mij na 2 weken.

Succes!
McGahn 410 style 295
Explantatie 21 juni 2019
Luna MKS

Ongelezen bericht 07 okt 2019 23:22

Lieve Petra,

Hierbij mijn antwoorden. Hoop dat je er wat aan hebt. Lees vooral ook de ervaringen van andere dames over het herstel. Wat wij doorgeven zijn richtlijnen maar het is altijd heel persoonlijk. Toch is het wel belangrijk om je aan de leefregels van de arts te houden. Vooral wat betreft lichamelijke inspanning.

Veel liefs,

Luna

Zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met PC Dr. Laura Zaal voor een explantatie?
Nee. Als een arts niet in onze lijst voorkomt of op dit formulier: https://docs.google.com/forms/d/1SNF1wf ... wanalytics kun je ervan uit gaan dat daar geen ervaringen over zijn.

Zijn er mensen die voor hun verzekering zo’n eigen verklaring hebben moeten maken en wat zet je daar het beste wel en niet in, mag dit überhaupt wel gevraagd worden?
Nee, dat is alleen nodig wanneer je in bezwaar gaat.

Er is alleen recht op vergoeding indien er een bewezen scheur is geconstateerd d.m.v. echo of MRI (kan ook door huisarts worden aangevraagd) of als er sprake is van kapselvorming Baker 4 (alleen een pc kan kapselvorming constateren).
Verder is er recht op vergoeding bij aanhoudende systemische klachten of ASIA en andere behandelingen geen baat hebben gehad. Explantatie moet worden gezien als laatste redmiddel.

Alleen een internist of immunoloog mag de diagnose ASIA of BII geven en het advies voor het verwijderen van implantaten.
Het machtiging formulier dat pc's indienen bij de verzekering is door de inspanningen van SVS-MKS eindelijk aangepast! :D We hebben hier heel lang over gezeurd en vandaag heb ik gezien dat er eindelijk een nieuw aanvraagformulier is. Je ziet hem hier: https://drive.google.com/file/d/1H-0z76 ... sp=sharing
Dan zie je dus wat een pc moet opgeven aan info en welke gegevens nodig zijn van een internist of immunoloog als er een aanvraag wordt gedaan op basis voor ASIA. Het oude formulier was niet geschikt en vrouwen werden alsnog afgewezen, omdat een arts nergens ASIA of systemische klachten kon aanvinken. Er stond alleen 'angst op auto-immuunziekte' en de aanvragen werden massaal afgewezen. Zelfs na de standpunten van het ZiN. Dus ik ben heel blij met deze ontwikkeling!

Zijn er mensen die ervaring hebben met Ditzo?
Helaas is Ditzo een vervelende verzekering. Er waren wat vrouwen die met heel veel moeite de operatie vergoed kregen. Zelfs na de standpunten van het ZiN in 2018. Maar zoals ik hierboven aangeef moet het nu makkelijker worden om de operatie vergoed te krijgen zonder 100x in bezwaar te moeten gaan of bij de SKGZ aan te kloppen.

Zijn er mensen die de operatie door de zorgverzekeraar vergoed kregen en bij welke?

Dat maakt niet zoveel uit, alle verzekeringen hanteren dezelfde voorwaarden, dit is landelijk bepaald. Voorheen hadden we een topic waar vrouwen konden aangeven bij welke verzekering ze zitten en of die hadden vergoed ja of nee. Dit is nu niet meer relevant, omdat sinds 2018 de operatie op basis van systemische klachten of ASIA wordt vergoed mits er wordt voldaan aan de voorwaarden van het Zorginstituut Nederland.

Ben ik verplicht de bedrijfsarts op voorhand over mijn operatie te informeren?
Niet verplicht, maar het is wel verstandig, want er kan altijd een complicatie ontstaan waardoor je langer arbeidsongeschikt bent.
Een bedrijfsarts moet zich houden aan de wet. In de wet staat dat hij een geheimhoudingsplicht heeft. Medische gegevens mogen niet worden doorgespeeld naar de werkgever. Doet hij dit wel, kun je hem hiervoor voor de rechter slepen.
Hier lees je meer over explantatie en werk: http://meldpuntklachtensiliconen.com/fo ... 883b47a9b9

Hoe lang duurt het gemiddeld voor je weer kunt autorijden?
In principe zou je na 1 week wel weer kunnen rijden, maar het hangt vooral ook af hoe je je zelf voelt. Veel vrouwen houden lange tijd last van de narcose (zijn erg moe) en hebben daarnaast ook een verlaagde bloeddruk, dus dan is rijden echt niet verstandig. Verder is het ook niet prettig om de gordel tegen de borst te hebben. En natuurlijk bestaat er een kans dat je ineens heel hard moet remmen, dan komt de gordel heel hard tegen je borsten aan :shock: Ik zou persoonlijk 2 weken wachten, maar dat is mijn eigen voorkeur.

Hoe lang duurt het voor je weer zwaar kunt tillen?
Zwaar tillen mag de eerste 4-6 weken echt niet. Dat is niet goed voor het weefsel.
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

"If I am not for myself, who will be for me? But if I am only for myself, what am I? And if not now, when?"
Susana

Ongelezen bericht 08 okt 2019 07:36

Petra2011 schreef:
07 okt 2019 19:06
Bedankt voor jullie reacties en lieve berichten. Ik wil ze natuurlijk ook het liefst zo snel mogelijk uit mijn lijf hebben. Als het lukt is tussenkomst van de verzekering mooi meegenomen en anders betaal ik het zelf. Het bedrag is te groot om het niet minstens te proberen. Ze zitten er nu al zo lang in dat ik het nog wel even vol hou en ik wil het vooral allemaal helder op een rijtje hebben voor mezelf. Mijn voorstelrondje heeft daar zeker bij geholpen. Verwoorden en opschrijven wat ik voel en ervaar is best confronterend en anderzijds lucht het op. Buiten mijn partner kan ik hier met niemand over spreken. Ik heb mijn borstvergroting altijd als 'privé' beschouwd en buiten mijn partner, mijn ouder en een zus is niemand in mijn omgeving is hiervan op de hoogte en zo wil ik het graag houden.
Ik heb ook met weinig mensen over gehad, denk mijn moeder, man en 2 vriendinnen ( en hier natuurlijk). Ik vond zelf moeilijk aan mijn kinderen te vertellen, die waren heel klein toen ik ze liet zetten, dus ze wisten niet meer. Ik heb ze verteld toen ik terug kwam van de kliniek!!! Ik schaamde er voor...denk dat die de reden was om zo aan de late kant te gaan vertellen. Ik heb een dochter van 12 en ik zeg heel vaak tegen haar: je lichaam is mooi zoals het is, en dan kom ik met dit....hoe kon ik dit verklaren??? De enige manier was om eerlijk en open te zijn, dat lucht het op ook in mijn geval. Ik schaam me niet meer er voor. Ik vertel nu mijn verhaal aan wie wilt het horen, we maken allemaal foute keuzes, het is gewoon menselijk; en de prothese verhaal...was gewoon een stom foute keuze en ik vergeef mezelf om verder te kunnen gaan. 💜
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
Luna MKS

Ongelezen bericht 08 okt 2019 10:28

Lieve Petra, hierbij nog 2 linkjes die gaan over het medisch beroepsgeheim:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... oepsgeheim

Uit het wetboek:
Artikel 272Geheim bewaren

1.Hij die enig geheim waarvan hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat hij uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift dan wel van vroeger ambt of beroep verplicht is het te bewaren, opzettelijk schendt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie.

Bron: https://www.uwwet.nl/wetten-en-regeling ... -straf.htm

Liefs, Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

Luna MKS

Ongelezen bericht 08 okt 2019 11:46

Lieve Petra, was nog vergeten te zeggen dat al jouw klachten typische siliconen gerelateerde klachten zijn. Blij dat die troep er ook bij jou uit gaat!
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

Petra2011

Ongelezen bericht 08 okt 2019 19:51

Nogmaals heel erg bedankt voor alle reacties, dit helpt :)

Ik zie dus volgende week mijn huisarts en ben van plan hem een echo of MRI te vragen, bloedonderzoek en doorverwijzing naar internist en natuurlijk ook vragen of hij ervaringen heeft met andere patiënten. Ik hou jullie op de hoogte.
Luna MKS

Ongelezen bericht 30 okt 2019 10:30

Lieve Petra,

Ik had wat nieuwe brieven geschreven waar je misschien wat aan hebt. Hier de link: viewtopic.php?f=186&t=669#p25851
Lees de tekst ook nog even goed door.

Heel veel kusjes,

Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op

Petra2011

Ongelezen bericht 06 nov 2019 08:45

Dankjewel Luna, sorry voor de late reactie.
Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor (cosmetisch)”