Lipofilling na amputatie door borstkanker (vergoeding vanuit basispakket)

Informatie en ervaringen.
Luna MKS

Ongelezen bericht 23 dec 2022 09:20

Luna MKS schreef:
22 sep 2022 07:22
Ilja schreef:
21 sep 2022 22:02
Vandaag gehoord dat er goed nieuws is voor vrouwen die door borstkanker een amputatie hebben ondergaan.
Er komt een vergoeding uit de basisverzekering om vrouwen dmv de vacuümpomp en lipofilling weer nieuwe
borsten te geven. Ik ben zo blij dat het nu mogelijk is om met eigen vet weer borsten te krijgen.
Zelf had ik tweezijdig siliconenprotheses en daar wilde ik graag vanaf. Ik had het geluk dat ik mocht meedoen
aan een studie om dmv de vacuümpomp en lipofilling weer nieuwe borsten kon krijgen.
Het is een zwaar traject maar het is het waard. Er zijn maar 10 ziekenhuizen die deze operatie uitvoeren.
Deze hebben met elkaar bewezen dat het hele mooie resultaten laat zien. Zo mooi dat het nu mogelijk wordt
dat het eindelijk vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Dit is echt alleen voor vrouwen met borstkanker
en die voldoende vet hebben voor lipofilling. Ik vind het zo’n goed nieuws dat ik dit graag hier wil delen.
Ja, supergoed nieuws hè? Wij zijn daar ook zo blij mee! :D
Als het goed is, komt het Zorginstituut Nederland aan het einde van deze maand met het nieuws naar buiten. We wachten het af.

Hoop dat alles goed gaat met je naar omstandigheden🙏

Dikke kus,
Luna😘💕💖💞

Lieve Ilja,

Het Zorginstituut heeft eindelijk hun standpunt geplaatst. Heel blij! :D
https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... rwijdering

Liefs, Luna🧡
Ilja

Ongelezen bericht 23 dec 2022 12:18

Luna MKS schreef:
23 dec 2022 09:20
Luna MKS schreef:
22 sep 2022 07:22
Ilja schreef:
21 sep 2022 22:02
Vandaag gehoord dat er goed nieuws is voor vrouwen die door borstkanker een amputatie hebben ondergaan.
Er komt een vergoeding uit de basisverzekering om vrouwen dmv de vacuümpomp en lipofilling weer nieuwe
borsten te geven. Ik ben zo blij dat het nu mogelijk is om met eigen vet weer borsten te krijgen.
Zelf had ik tweezijdig siliconenprotheses en daar wilde ik graag vanaf. Ik had het geluk dat ik mocht meedoen
aan een studie om dmv de vacuümpomp en lipofilling weer nieuwe borsten kon krijgen.
Het is een zwaar traject maar het is het waard. Er zijn maar 10 ziekenhuizen die deze operatie uitvoeren.
Deze hebben met elkaar bewezen dat het hele mooie resultaten laat zien. Zo mooi dat het nu mogelijk wordt
dat het eindelijk vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Dit is echt alleen voor vrouwen met borstkanker
en die voldoende vet hebben voor lipofilling. Ik vind het zo’n goed nieuws dat ik dit graag hier wil delen.
Ja, supergoed nieuws hè? Wij zijn daar ook zo blij mee! :D
Als het goed is, komt het Zorginstituut Nederland aan het einde van deze maand met het nieuws naar buiten. We wachten het af.

Hoop dat alles goed gaat met je naar omstandigheden🙏

Dikke kus,
Luna😘💕💖💞

Lieve Ilja,

Het Zorginstituut heeft eindelijk hun standpunt geplaatst. Heel blij! :D
https://www.zorginstituutnederland.nl/p ... rwijdering

Liefs, Luna🧡

Hoi lieve Luna,

Het heeft even geduurd maar het is er toch van gekomen. Ik heb even gelezen wat erin staat.
Wat mij opvalt dat ze zeggen dat je gemiddeld 3 a 4 keer geopereerd wordt. Zoals je weet doe ik mee met de studie
en heb contact met vrouwen die ook mee doen. Wat mij opvalt is dat 3 a 4 operaties te weinig is. Bij sommige vrouwen zie je de eerste 2 a 3 operaties bijna niks. Ze zijn dan erg teleurgesteld en uiteindelijk zijn er dan ook vrouwen die
afhaken. De vrouwen die wel doorgaan zitten toch rond de 5 operaties of meer. Ik heb het nu wel over het onderzoek
met de vacuümpomp. Ook is er nu een studie zonder vacuümpomp. De voorlichting die gegeven wordt aan vrouwen
vind ik zelf te positief. Wat ik zelf ervaren heb, en velen met mij, is dat de huid niet mooi geneest na de liposuctie.
Zelf ben ik 55 jaar en merk dat mijn huid dunner en slapper is geworden. Door de liposuctie is het er niet mooier
op geworden. Wat ik vooral ook hoor, en dat heb ik zelf ook, dat de buik een andere vorm aan neemt.
Je denkt dat je door liposuctie een platte buik krijgt. Dit beeld hebben veel vrouwen voor ogen.
Helaas is ieder lichaam anders en hersteld zich niet altijd even mooi. Wanneer een vrouw met AFT borsten wil
laten maken dan zou er veel meer informatie afgeven moeten worden. Ik hoop dat ze dat in de toekomst wel
gaan doen. Al met al ben ik blij dat mijn siliconenprotheses eruit zijn en dat ik mocht meedoen aan deze studie.

Lieve groetjes Ilja
Luna MKS

Ongelezen bericht 24 dec 2022 10:33

Lieve Ilja,

Helaas gaat de opbouw door lipo inderdaad heel langzaam. De eerste keer pakt het vet minder goed. Hoe vaker lipo wordt gedaan, hoe beter het vet zal blijven zitten. Vet heeft vet nodig om te overleven. Als je van niets komt, zoals bij amputatie, zijn er inderdaad behoorlijk wat sessies nodig voor volume. Loontje is op een gegeven moment ook afgehaakt, omdat ze het zwaar vond. Ze heeft wel een goede borst, alleen wel kleiner dan de andere borst. Ze zit daar niet meer zo mee geloof ik.

Ik snap heel goed dat je een beetje teleurgesteld bent. Het lijkt me inderdaad heel zwaar dit traject. Vooral het vacuüm systeem maakt het zwaar, want als je alleen de lipo deed, was dat denk ik iets minder.

Voor de huid kun je naar een huidtherapeut gaan. Die weten daar wel raad mee. Als het goed is wordt dat vanuit het aanvullende pakket vergoed. Bel even met je zorgverzekeraar.

Ik wens je ontzettend veel sterkte. Ik voel me zelf niet goed door extra pijn (het weer helpt ook niet...) dus ik kan helaas niet veel schrijven.

Dikke kus moppie, ik denk aan jou!!!😇💝😘
Ilja

Ongelezen bericht 24 dec 2022 10:47

Luna MKS schreef:
24 dec 2022 10:33
Lieve Ilja,

Helaas gaat de opbouw door lipo inderdaad heel langzaam. De eerste keer pakt het vet minder goed. Hoe vaker lipo wordt gedaan, hoe beter het vet zal blijven zitten. Vet heeft vet nodig om te overleven. Als je van niets komt, zoals bij amputatie, zijn er inderdaad behoorlijk wat sessies nodig voor volume. Loontje is op een gegeven moment ook afgehaakt, omdat ze het zwaar vond. Ze heeft wel een goede borst, alleen wel kleiner dan de andere borst. Ze zit daar niet meer zo mee geloof ik.

Ik snap heel goed dat je een beetje teleurgesteld bent. Het lijkt me inderdaad heel zwaar dit traject. Vooral het vacuüm systeem maakt het zwaar, want als je alleen de lipo deed, was dat denk ik iets minder.

Voor de huid kun je naar een huidtherapeut gaan. Die weten daar wel raad mee. Als het goed is wordt dat vanuit het aanvullende pakket vergoed. Bel even met je zorgverzekeraar.

Ik wens je ontzettend veel sterkte. Ik voel me zelf niet goed door extra pijn (het weer helpt ook niet...) dus ik kan helaas niet veel schrijven.

Ik ben heel blij tot nu toe met mijn borsten. Ik heb al een mooi resultaat voor 3 operaties. Mijn chirurg is ook
heel tevreden. Helaas zijn mijn benen heel lelijk maar dat heeft zij niet gedaan. Dat is nog van eerdere
operaties. Ik wil alleen aangeven dat vrouwen beter voorgelicht moeten worden als ze met AFT aan de slag gaan.
Er zijn vrouwen die echt teleurgesteld zijn met het resultaat of die het niet volhouden.
Ik ben 1 vd vrouwen die er heel blij mee is ook al is het heel zwaar.

Wat vervelend dat het met jou niet goed gaat. Doe maar rustig aan en probeer vd feestdagen te genieten.

Dikke knuffel Ilja 💋🍀
Luna MKS

Ongelezen bericht 24 dec 2022 10:57

Ilja schreef:
24 dec 2022 10:47
Luna MKS schreef:
24 dec 2022 10:33
Lieve Ilja,

Ik ben heel blij tot nu toe met mijn borsten. Ik heb al een mooi resultaat voor 3 operaties. Mijn chirurg is ook
heel tevreden. Helaas zijn mijn benen heel lelijk maar dat heeft zij niet gedaan. Dat is nog van eerdere
operaties. Ik wil alleen aangeven dat vrouwen beter voorgelicht moeten worden als ze met AFT aan de slag gaan.
Er zijn vrouwen die echt teleurgesteld zijn met het resultaat of die het niet volhouden.
Ik ben 1 vd vrouwen die er heel blij mee is ook al is het heel zwaar.

Wat vervelend dat het met jou niet goed gaat. Doe maar rustig aan en probeer vd feestdagen te genieten.

Dikke knuffel Ilja 💋🍀
Hé lieverd, ja goede voorlichting en eerlijkheid over alle risico's is waar wij altijd voor strijden. Ook bij lipo.

Dikke kus mop!😘
Plaats reactie

Terug naar “Ervaringen explantatie met of zonder nieuwe borstreconstructie”