Ze willen perse dat ik een mammografie bij de echo laat doen, hoe pak ik dat aan?

Mammografie met borstimplantaten is gevaarlijk!
Kirsie86

Ongelezen bericht 23 jul 2021 14:08

Goedemiddag,

Ik heb eindelijk de verwijsbrieven van mijn huisarts ontvangen, en daarop vervolgens gebeld voor een afspraak naar het ziekenhuis voor de echo. Deze persoon aan de telefoon vroeg, waarvoor en wat de klachten waren. Ik heb vage klachten en heb gelinkt naar het ASIA-syndroom.

Ik zou een echo en aansluitend een mammografie hebben, maar heb uitgelegd dat ik dat NIET wil, ivm de protheses en de risico’s van het scheuren maar hij deed er een beetje laconiek over want ze hebben wel vaker dames met protheses die een mammografie ondergaan.

Ik ben er nu niet gerust op, en wil de afspraak in het ziekenhuis cancellen als ik blijkbaar zelf daar geen inspraak erover mag hebben.

Ik hoop dat jullie advies voor mij hebben wat te doen nu.

Lieve groetjes,
Kirsie86

Ongelezen bericht 23 jul 2021 15:33

Ik had over de mail nog bevestiging gekregen van de afspraken en folders en heb via die weg nog een mail terug gestuurd dat ik geen mammografie wens omdat het zinloos is voor het doel waarvoor ik kom. Met daarbij nog een bijlage wat de huisarts heeft beschreven bij de aanvraag waar ik geen kaas van kan maken met zo’n typisch doktershandschrift. Ik had namelijk mijn huisarts ook verzocht dat ik enkel een verwijsbrief wil voor een echo en GEEN mammografie ivm de risico’s daarvan. Wellicht staat dat er cryptisch beschreven.

Ik wou het hier ook uploaden maar de bijlage is de groot.

Wat is het ontzettend vermoeiend dat je op je strepen moet staan om welk onderzoek uitgevoerd moet worden. Ik ben benieuwd naar de reactie
Luna MKS

Ongelezen bericht 23 jul 2021 15:42

Lieve Kirsie,

Dit horen we al jaren....en het maakt me iedere keer heel erg boos! :evil:

Bij mij ging het ook op die manier en ik zei dat ik nog altijd zelf bepaal wat er met mijn lichaam gebeurt.

Je kunt nogmaals aangeven dat je dit echt niet wilt en dat het ook wordt afgeraden door SVS Meldpunt Klachten Siliconen, omdat wij veel vrouwen kennen bij wie de implantaten scheurden door mammografie. Je geeft aan dat dit een onderzoek is om te kijken of je een scheur hebt en geen screening naar kanker. Een mammografie is minder geschikt om scheuren op te sporen. En een MRI is vaak te duur. Een echo zit ertussen in.
Geef aan dat je ervan uit gaat dat ze luisteren naar jouw verzoek en dat je anders naar een ander ziekenhuis gaat.
Je kunt ook nog aan je ha vragen of deze voor je wil bellen.

Succes!
Luna MKS

Ongelezen bericht 23 jul 2021 15:43

Kirsie86 schreef:
23 jul 2021 15:33
Ik had over de mail nog bevestiging gekregen van de afspraken en folders en heb via die weg nog een mail terug gestuurd dat ik geen mammografie wens omdat het zinloos is voor het doel waarvoor ik kom. Met daarbij nog een bijlage wat de huisarts heeft beschreven bij de aanvraag waar ik geen kaas van kan maken met zo’n typisch doktershandschrift. Ik had namelijk mijn huisarts ook verzocht dat ik enkel een verwijsbrief wil voor een echo en GEEN mammografie ivm de risico’s daarvan. Wellicht staat dat er cryptisch beschreven.

Ik wou het hier ook uploaden maar de bijlage is de groot.

Wat is het ontzettend vermoeiend dat je op je strepen moet staan om welk onderzoek uitgevoerd moet worden. Ik ben benieuwd naar de reactie
Je kunt het naar me mailen. Zie onderschrift voor email adres.
Kirsie86

Ongelezen bericht 23 jul 2021 17:57

Luna MKS schreef:
23 jul 2021 15:42
Lieve Kirsie,

Dit horen we al jaren....en het maakt me iedere keer heel erg boos! :evil:

Bij mij ging het ook op die manier en ik zei dat ik nog altijd zelf bepaal wat er met mijn lichaam gebeurt.

Je kunt nogmaals aangeven dat je dit echt niet wilt en dat het ook wordt afgeraden door SVS Meldpunt Klachten Siliconen, omdat wij veel vrouwen kennen bij wie de implantaten scheurden door mammografie. Je geeft aan dat dit een onderzoek is om te kijken of je een scheur hebt en geen screening naar kanker. Een mammografie is minder geschikt om scheuren op te sporen. En een MRI is vaak te duur. Een echo zit ertussen in.
Geef aan dat je ervan uit gaat dat ze luisteren naar jouw verzoek en dat je anders naar een ander ziekenhuis gaat.
Je kunt ook nog aan je ha vragen of deze voor je wil bellen.

Succes!
Lieve Luna,

Dankjewel dat je altijd voor iedereen klaar staat! Ik snap je dat je er boos om word, dat gevoel had ik ook en ik voelde mij niet bepaald gehoord door de persoon die voor mij de afspraak ging inplannen. Terwijl mijn huisarts netjes gehoor geeft aan mijn verzoeken.
Ik heb in de mail ook aangegeven dat ik voor het soort dat onderzoek wat ik wens de echo wil, en dat de mammografie daarvoor niet dient. Ik wacht de reactie af, en anders hang ik maandag weer aan de lijn.
Ik kan idd ook nog mijn huisarts raadplegen mocht ik er echt niet uitkomen.

Ik zal je zometeen even het bestandje doormailen.
Assie66

Ongelezen bericht 23 jul 2021 18:42

Ik ging ook voor een echo en kreeg een mammo....was ik ook niet blij mee, maar toen was ik al in het ziekenhuis en had ik geen keuze meer
Kirsie86

Ongelezen bericht 23 jul 2021 19:00

Assie66 schreef:
23 jul 2021 18:42
Ik ging ook voor een echo en kreeg een mammo....was ik ook niet blij mee, maar toen was ik al in het ziekenhuis en had ik geen keuze meer
Ik krijg volgens de planning eerst een mammografie, en de echo staat daar achteraan ingepland (indien noodzakelijk). Maar vervelend dat je niet eerder op de hoogte was van de mammografie en dan eigenlijk min of meer gedwongen word.

Ik voelde ook de onkunde van de persoon aan de andere kant van de lijn, want toen ik over het ASIA-syndroom begon wist hij niet waar ik het over had en kreeg het gevoel dat ik mij aanstelde dat ik het risico niet wil nemen met een mammografie met mijn protheses en dan is het begrip eigenlijk al ver te zoeken.

Als het echt een dingetje word, dan skip ik de echo. Voor mij is het nu van essentieel belang dat de protheses eruit gaan.

De echo dient meer als noodzaak mocht er een scheur geconstateerd worden zodat ik in aanmerking kom voor een vergoeding.
Luna MKS

Ongelezen bericht 23 jul 2021 19:40

Hoi, moest lachen om je tekst abracadabra :lol:
Er staat: mamma augmentatie siliconen, pijn ect, prothese in situ?
Dus borstvergroting met siliconen en of de protheses nog heel zijn.

Goed van je dat je voor jezelf opkomt! Trots op jou! :D

Er zijn onderzoeken die laten zien dat een mammo minder geschikt is om te controleren of ze nog heel zijn.
Ik beloof vóór maandag even wat voor je te zoeken en te plaatsen, dan kun je dat ook laten zien mocht het nodig zijn.
Ik had het vandaag te druk met iets voor de rechtszaak. Ben echt gesloopt.

Fijne avond en fijn weekend mop! Ook voor de rest van de meiden!

<3 <3 <3
Kirsie86

Ongelezen bericht 23 jul 2021 20:28

Luna MKS schreef:
23 jul 2021 19:40
Hoi, moest lachen om je tekst abracadabra :lol:
Er staat: mamma augmentatie siliconen, pijn ect, prothese in situ?
Dus borstvergroting met siliconen en of de protheses nog heel zijn.

Goed van je dat je voor jezelf opkomt! Trots op jou! :D

Er zijn onderzoeken die laten zien dat een mammo minder geschikt is om te controleren of ze nog heel zijn.
Ik beloof vóór maandag even wat voor je te zoeken en te plaatsen, dan kun je dat ook laten zien mocht het nodig zijn.
Ik had het vandaag te druk met iets voor de rechtszaak. Ben echt gesloopt.

Fijne avond en fijn weekend mop! Ook voor de rest van de meiden!

<3 <3 <3
Haha, ik kon er niet veel van maken 🙂! Maar dankjewel voor het ontcijferen.
Ben eigenlijk ook best trots op mijzelf, in het verleden liet ik makkelijk over mij heen lopen en accepteerde ik veel maar dit gaat over mijn eigen lijf. Mede door dit platform kan ik mijzelf beter verdedigen, waarvoor mijn dank ☺️.

Ik waardeer echt je inzet voor alle meiden hier en ik zie vanzelf het berichtje wel verschijnen.

Neem lekker je rust, en voor jou ook een fijne avond en weekend

Liefs,

Kirsie
Luna MKS

Ongelezen bericht 24 jul 2021 09:18

LIEF! <3
Luna MKS

Ongelezen bericht 24 jul 2021 13:45

Artikelen met verwijzingen:
https://radiopaedia.org/articles/breast-implant-rupture
"MRI is considered the most sensitive for the detection of implant rupture. Contrast is often not required if the indication is solely for this purpose."

Onderzoeken:
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10 ... 9318817286
Laat zien dat mammo minder geschikt is dan echo en MRI

http://collections.banq.qc.ca/ark:/52327/bs52664
Mammo kan extracapsulaire scheuren redelijk goed detecteren, maar geen intracapusulaire scheuren die vaker voorkomen.

Er is nog veel meer, maar ik ben echt heel erg moe en hier kom je al een heel eind mee.

Succes en liefs! <3
Kirsie86

Ongelezen bericht 24 jul 2021 17:51

Dankjewel Luna,

Ik waardeer het enorm, zal deze info zelf ook lezen en maandag nogmaals bellen. Ik hoop dat ze er gehoor aan geven en anders zal ik vragen of mijn huisarts wilt bellen naar het ziekenhuis.

Groetjes,
Kirsie86

Ongelezen bericht 26 jul 2021 12:28

Even een update, ik had nu iemand anders aan de lijn. Die kon voor mij niks betekenen en ging verder ook de discussie niet aan, wat ik tevens begrijp en gaf als tip gewoon te komen op de afspraak en het dan met de radiologie te bespreken en de kans aanwezig was dat ik gewoon gelijk de echo kon doen.

Ik ben er niet helemaal gerust op, maar het lijkt mij het beste dat ik gewoon op dat moment naar de afspraak ga en het gesprek aan zal gaan met radiologie, mijn poot stijf houden en anders het ziekenhuis zal verlaten indien ze lastig blijven doen.

Maar als ik dan van meerdere dames lees, dat ze bij het ziekenhuis uiteindelijk geen keus meer hadden en toch de mammografie hebben ondergaan zakt de moed mij in de schoenen. Maar goed weglopen kan natuurlijk altijd.

Het is toch eigenlijk van de gekke dat je als patiënt zo voor het blok word gezet onder het mom van een protocol en dat het welzijn dan niet meetelt.

Sorry even mijn gal spuwen!
Kirsie86

Ongelezen bericht 26 jul 2021 16:13

Volgende week dinsdag de afspraak staan, dus ben erg benieuwd naar het verloop. Ben ansich niet bang, maar kijk er eerder tegenop op een discussie aan te gaan om voor mijn rechten op te komen. De mammografie kunnen ze op hun buik schrijven 😂.

Dankbaar voor jullie inzet voor dit meldpunt.

Ik heb er nog een mailtje aangewaagd in de hoop dat ik nog in contact kan komen met een radioloog van het ziekenhuis al verwacht ik daar eerlijk gezegd geen reactie meer op.

Ik kom er volgende week nog op terug hoe het allemaal is verlopen 😊
Luna MKS

Ongelezen bericht 26 jul 2021 18:09

Ben trots op je!
Plaats reactie

Terug naar “Géén mammografie!”