3 maanden na explantatie, grote harde plek in borst

Lees hier ervaringen of stel vragen.
djr1985

Ongelezen bericht 13 mar 2020 10:19

Hoi dames,
Ik ben er hier een tijdje tussenuit geweest, wilde alles vooral zelf even een plekje geven zonder dat ik onzeker of angstig werd van dingen die ik las, waaronder verhalen op dit forum.. Beetje kop in het zand gestoken ☺️
Maar nu 3 maanden na explantatie, ben ik toch weer een beetje aan het zoeken geslagen hier, maar kan niet echt een vergelijkbaar verhaal vinden..

Mijn nacontrole bij Van Selms, 4 wkn na explantatie, stelde echt niets voor, de tapes werden eraf gerukt, hij vroeg hoe het ging. Ik gaf nog wel aan dat m'n linkerborst vrij rimpelig indeukt als ik voorover buk en hij gaf aan "tja er is best wat gebeurd daarbinnen".
Pas toen de tapes eraf waren ben ik goed m'n borsten gaan voelen en merkte dat links behoorlijk steviger voelde dan rechts, wellicht veel vocht?. Na weer 2 wkn maar met JvG contact opgenomen en de consulent gaf aan dat bij volledige capsulectomie er best veel wondjes intern ontstaan en het herstel wel 4-5 mnd kan duren. Zolang de borst niet rood/warm is en ik geen koorts, dan is er geen ontsteking.

Nou was ik even gerustgesteld maar de borst werd niet soepeler, integendeel. Ik begon echt een schijf te voelen. Dus ben bij m'n huisarts langs geweest. Zij dacht aan een ingekapselde bloeduitstorting. Ik kon het nog een week of 6 aankijken en anders een doorverwijzing voor een echo. Dat is nu 3 wkn geleden en misschien ben ik veel te ongeduldig, maar het wordt gewoon niet kleiner/minder. Het is echt zo groot en zo hard als een ei, aan de bovenkant voel ik een duidelijke rand. Ik vind het zo onprettig voelen.. Daarnaast is er dus ook een duidelijk zichtbaar verschil in grootte tussen de borsten.

Het doet gewoon veel met me, ben er erg neerslachtig van. Ik had geen enkele klacht of pijn met mijn 15 jaar oude implantaten. Maar verlangde wel naar zachte warme borsten.. Nu zit ik met twee ongelijke borsten, een ongemakkelijk gevoel in één borst die ook nog es harder voelt als mét implantaat.

Ik heb JvG van de week nog een keer gemaild, in de hoop dat er met van Selms wordt afgestemd ipv dat een consulent het telefonisch weer wegpraat.. Nog geen reactie. En nu met het Corona gebeuren vind ik het ongepast om hier op aan te dringen, evenals naar de huisarts te gaan, die hebben ook wel wat anders te doen nu.

Ben gewoon een beetje bang dat dit blijvend is, geen idee hoe dit opgelost kan worden, heb in ieder geval weinig hoop dat het uit zichzelf toch nog wegtrekt.. 😏

Dus toch maar weer es een berichtje hier, of iemand het herkent of misschien tips heeft? Of is het toch echt een kwestie van tijd?

Groetjes
Sinds 2004 McGhan 410, 245 cc. 15 jaar later laten verwijderen door dr Van Selms in dec 2019.
Essi

Ongelezen bericht 13 mar 2020 15:24

Goh ik snap je ongerustheid.
Toch denk ik dat de tijd hier het magische sleutelwoord is.
Als er een bloeduitstorting zit, zoals je huisarts 3 weken geleden vermoede dat heeft dit tijd nodig om door het lichaam te worden opgeruimd.
Het verschil van grote en stevigheid zal daar dan ook mee te maken hebben. Ik werk in de zorg en weet uit ervaring dat als een vrouw via een keizersnede is bevallen er de eerste weken/maanden een harde dikke "worst" onder de huid te voelen kan zijn. Dit heeft echt met het geopereerd gebied te maken.
Geef het nog even een kleine maand de tijd. Net zoals je huisarts heeft geadviseerd. Als het dan niet verminderd zou ik nog eens terug gaan.
Als je een warme, rode borst gaat krijgen of als de plek groter gaat worden moet je eerder aan de bel trekken.
Succes ermee.
Liefs essi
djr1985

Ongelezen bericht 13 mar 2020 15:31

Dank je wel voor je reactie Essi, ik kon gewoon niks vergelijkbaars vinden online. Maar jij hebt in je werk dus ook ervaring met een (grote) harde plek onder de huid na een operatie. Stelt toch een beetje gerust. Ik hoopte alleen dat het met de weekjes die verstrijken toch íets zou afnemen en dat merk ik nog niet. Ik markeer eens per twee weken de "schijf" met stift en maak daar foto's van, zo kan ik het een beetje volgen.
Groetjes
Sinds 2004 McGhan 410, 245 cc. 15 jaar later laten verwijderen door dr Van Selms in dec 2019.
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 mar 2020 15:38

Lieve Djr,

Ik had jouw berichtje niet gezien :oops:
Is al het kapsel verwijderd?
Zo nee, dan is het altijd belangrijk om dit goed te laten onderzoeken ivm ALCL.
Een ingekapseld hematoom zou inderdaad kunnen. Laatst vond ik een onderzoek dat hematomen nog maanden of zelfs jaren na een borstoperatie kunnen ontstaan. Bizar!
Ik zou wachten maar ook de borst in de gaten houden. Als hij steeds groter wordt, meteen aan de bel trekken en dan moet er een punctie worden gedaan.
Maar ik weet zeker dat alles goed gaat komen. Ook al begrijp ik je zorgen.
Het borstweefsel kan tot 1 jaar na explantatie echt onrustig zijn en klachten geven.

Sterkte lieverd en houd ons op de hoogte!!!

😘💕
djr1985

Ongelezen bericht 13 mar 2020 16:13

Hoi Luna,
Ja Van Selms zegt dat hij het gehele kapsel heeft verwijderd (moet je dan maar op vertrouwen) dit is ook onderzocht door de patholoog anatoom en er waren geen afwijkingen. So far so good 🙂 Maar het grote harde ei is wel een vervelende "verrassing" (verrassingsei haha..)
Luna MKS

Ongelezen bericht 13 mar 2020 18:28

Het is bijna Pasen🤣

Nou sterkte, het komt vast goed!🙏
Het kan wel zijn dat dit er uiteindelijk uit gehaald moet worden, dat is wel vervelend🙁Maar ga van het positieve uit, ok?

😘💕💕💕💕💕💕💕
djr1985

Ongelezen bericht 17 mar 2020 12:59

Van Selms heeft me vandaag teruggebeld nav mijn mail. Hij denkt aan de hand van mijn verhaal dat het ingekapseld littekenweefsel is. Wil me natuurlijk zien maar de kliniek is voor afspraken gesloten tot nader order dus kan niks inplannen. De kans is vrij aanwezig dat hij het toch operatief zal moeten verwijderen. Echt wel een domper om weer onder narcose en onder het mes te moeten ☹️
Voor nu dus afwachten tot alles weer een beetje op gang komt om contact op te nemen voor een afspraak met van Selms.
Bah.. 😒
Luna MKS

Ongelezen bericht 17 mar 2020 13:45

Ja helaas moet het soms wegehaald worden...🙁
Sterkte!!!🙏😘💕
Essi

Ongelezen bericht 17 mar 2020 15:34

Oh dat is Dan toch nog spannend. Wel super fijn dat je door hem gezien kan worden als er weer wat rust in Nederland komt, na het corona gedoe.
Liefs essi
Nina1

Ongelezen bericht 08 apr 2021 08:12

Ik heb ook een enorme harde plek links naast het borstbeen. Geen vocht, doet geen pijn. Het is natuurlijk nog maar kort na de operatie, maar het wordt eerder erger dan minder. Het lijkt wel een stuk steen, zo'n 4 x 2 cm. Vocht houd ik niet echt vast, daarvoor is het ook te hard. Het voelt ook niet warm. Van Selms heeft het kapsel volledig verwijderd.

Nog meer dames hier last van (gehad)? Ik zou vooral willen weten wat het is en of het weggaat. In dit topic las ik dat het misschien littekkenweefsel is, maar dat lijkt me wel snel? Die harde plek zat er direct na de operatie al en wordt eerder erger dan minder. Ik ga vandaag even bellen met de kliniek, hoewel ik weinig antwoorden verwacht.

Ik heb djr1985 al een PB gestuurd, ben benieuwd hoe het bij haar verder is gegaan met die plek.
29 maart 2021 - explantatie door Van Selms
mei 2003 - McGhan 410 ST MM, 320 CC op de spier
Mijn verhaal: viewtopic.php?f=16&t=3437
Essi

Ongelezen bericht 08 apr 2021 15:27

Nina1 schreef:
08 apr 2021 08:12
Ik heb ook een enorme harde plek links naast het borstbeen. Geen vocht, doet geen pijn. Het is natuurlijk nog maar kort na de operatie, maar het wordt eerder erger dan minder. Het lijkt wel een stuk steen, zo'n 4 x 2 cm. Vocht houd ik niet echt vast, daarvoor is het ook te hard. Het voelt ook niet warm. Van Selms heeft het kapsel volledig verwijderd.

Nog meer dames hier last van (gehad)? Ik zou vooral willen weten wat het is en of het weggaat. In dit topic las ik dat het misschien littekkenweefsel is, maar dat lijkt me wel snel? Die harde plek zat er direct na de operatie al en wordt eerder erger dan minder. Ik ga vandaag even bellen met de kliniek, hoewel ik weinig antwoorden verwacht.

Ik heb djr1985 al een PB gestuurd, ben benieuwd hoe het bij haar verder is gegaan met die plek.
Vervelend voor je!
Ik hoop dat je snel antwoorden hebt. djr1985 heb ik al een tijdje niet meer gezien hier.
Ik hoop dat ze op je PB gaat reageren.
Succes
Liefs essi
Susana

Ongelezen bericht 08 apr 2021 18:01

Nina1 schreef:
08 apr 2021 08:12

Hoi Nina,
Ik zie dat echt vaak in de omliggende weefsel, het is meestal een reactie van de genezingsproces. Ik had ook verhardingen hier en daar maar dat is in de loop van de genezingsproces "opgelost".
Explantatie + borstlift 2 september 2019
Je klachten melden: viewtopic.php?f=142&t=1689 🍀
Voor vragen over borst- en littekenverzorging: info@inbalanstotaal.nl 💌
Website massagepraktijk: https://www.inbalanstotaal.nl/borstmassage/ 🦋
Susana's blog: https://www.inbalanstotaal.nl/blog/ ✍️
Mar3kids

Ongelezen bericht 08 apr 2021 18:35

Hoi

Ik heb ook een verhard gedeelte. Gister voor de 3 maandelijkse controle geweest en dokter Kappel gaf aan dat ik de plek goed moet masseren. Ik hoefde niet ongerust te zijn gaf ze aan.
X
Nina1

Ongelezen bericht 08 apr 2021 19:03

Dat stelt me weer wat gerust. Het is best een grote 'plak' namelijk. Mar, fijn om te horen dat dr. Kappel aangaf dat je niet ongerust hoeft te zijn en je het kan masseren. En bij jou is het dus vanzelf opgelost, Susana. Ik zal na een maand of 3 dan gaan masseren. Of misschien kan dat al wel na 2 maanden voorzichtig, denk ik? Gewoon met een beetje (liefhebbende) draaiende en knedende bewegingen (dat klinkt vaag haha)?

djr1985 heeft mij ook een berichtje gestuurd (Luna had haar gemaild) en bij haar is het uiteindelijk ook minder geworden (niet helemaal weg). Ze zou eerst voor operatie gaan om het te verwijderen maar het was toch na een half jaar of zo verminderd.

Ik ga geduld uitoefenen :). Dank!
29 maart 2021 - explantatie door Van Selms
mei 2003 - McGhan 410 ST MM, 320 CC op de spier
Mijn verhaal: viewtopic.php?f=16&t=3437
Trudie

Ongelezen bericht 08 apr 2021 22:16

fijn dames zo van elkaar te leren!
Plaats reactie

Terug naar “Complicaties of klachten na de operatie”