Hi, Ik ben Elsa

Protheses gekregen na amputatie.
Elsa

Ongelezen bericht 26 jan 2018 13:52

Dag allemaal,

Heb mij deze week aangemeld nadat ik in het weekend twee artikelen in het Haarlems Dagblad over lekkende implantaten. Bam, die kwam binnen.
Sindsdien laat dit onderwerp mij niet meer los. Ik ben Elsa. In september 2012 kreeg ik, op 48 jarige leeftijd, de diagnose borstkanker. Het werd snel duidelijk dat mijn linkerborst geamputeerd zou worden. Velen zullen het herkennen, maar de rollercoaster begint dan voor jezelf, je partner en de kinderen. Ik wilde maar één ding en dat was verlost te worden van de foute cellen die zich blijkbaar in mijn borst bevonden. (ik had zelf geen knobbeltje gevoeld of zo. Vanwege familiaire belasting kreeg ik elk jaar een mammografie) Het voorstel van de arts om meteen ook plastisch chirurg in te schakelen voor het plaatsen van een implantaat vond ik eigenlijk wel heel praktisch. Alles in één operatie, hup klaar.

Ik gunde mij geen tijd om over het implantaat na te denken, op dat moment was ik totaal bezig met het weg laten halen van mijn zieke borst en wel zo snel mogelijk. Heb nog wel de tegenwoordigheid van geest gehad om te vragen of het veilig was na het schandaal met de pip implantaten.
Ik nam verder niet de tijd om mij in deze materie te verdiepen,en het kwam niet eens in mij op om een om implantaat uit te stellen....En zo geschiedde, ik werd geopereerd en kreeg een implantaat wat achteraf te klein was. Dus na een jaar werd dit implantaat vervangen door een goede maat.

3 oktober 2012 werd ik geopereerd. Deze dag, 3 oktober, is sindsdien mijn tweede verjaardag. Ik vier het elke jaar met mijn gezin. Afgelopen oktober was het mijn eerste lustrum. Ik heb toen een benefietfeest georganiseerd met een veiling tbv Pink Ribbon en een dansfeest.

En nu, na het lezen van de krantenartikelen staat mijn wereld weer op z'n kop en zijn er emotionele laadjes opengetrokken. Ik ben nog steeds diezelfde praktische persoon. Ik heb een dubbele afspraak ingepland bij mijn huisarts om alles eens goed op een rijtje te zetten want de klachten die op deze website worden vermeld, daar herken ik mij in. Ik heb deze klachten altijd op de Tamoxifen geschoven maar zie nu dat het ook met het implantaat kan samenhangen.

Verder heb ik meteen mijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis gebeld. Verwijdering na borstamputatie wordt door hen vergoed. Ik heb wel twee keer gevraagd of ik het goed begrepen had want in het krantenartikel werd gemeld dat het misschien nog wel wat op zich zou laten duren voordat de kogel door de kerk was.

Zo blij dat ik dit meldpunt gevonden heb! Dank dames! Zoveel info op één website, fijn om te weten dat ik hier op terug kan vallen bij het op een rijtje zetten van de volgende stappen!

Elsa
Luna MKS

Ongelezen bericht 26 jan 2018 14:04

Hoi Elsa,

Welkom!
Wat naar voor je lieverd wat je allemaal hebt moeten doorstaan en dan uiteindelijk op ons forum te belanden. Maar je bent niet de enige die zich bij ons heeft gemeld na de artikelen van Nancy. Ik heb heel veel nieuwe registraties ontvangen in de 2 dagen na de artikelen. Echt heel erg veel!

Ik vind het erg voor je dat je klachten hebt. Ik zou er niet te licht over denken en de oorzaak op iets anders schuiven, want siliconen kunnen je erg ziek maken.

Wat fijn dat je de operatie vergoed zal krijgen. Maar weet je het echt zeker??? Er zijn heel veel vrouwen die na kanker borstimplantaten kregen en de verwijdering echt niet vergoed kregen. Ook Marga heeft zelf voor haar operatie moeten betalen. Ik zou de verzekering dit zwart op wit laten zetten!

Met 1 borst kun je lipofilling laten doen en dat wordt gewoon vergoed. Ik zou dat dan ook zeker doen. Het implantaat verwijderen en dan lipofilling doen aan die borst. Met het nieuwe BEST-systeem kun je mooie resultaten behalen. Er is een andere dame die het ook doet en het gaat heel erg goed met haar. Wil je met haar in contact komen?

Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd.

Alle liefs,

Luna
Mary

Ongelezen bericht 27 jan 2018 14:06

Heel veel succes bij alles wat er nog op je pad komt!
Elsa

Ongelezen bericht 29 jan 2018 13:03

Mary schreef:Heel veel succes bij alles wat er nog op je pad komt!
Beste Mary,

Dank voor je berichtje.
Ik wil jou een goed herstel wensen na je operatie!

Hartelijke groet,

Elsa
Elsa

Ongelezen bericht 29 jan 2018 13:16

Luna schreef:Hoi Elsa,

Welkom!
Wat naar voor je lieverd wat je allemaal hebt moeten doorstaan en dan uiteindelijk op ons forum te belanden. Maar je bent niet de enige die zich bij ons heeft gemeld na de artikelen van Nancy. Ik heb heel veel nieuwe registraties ontvangen in de 2 dagen na de artikelen. Echt heel erg veel!

Ik vind het erg voor je dat je klachten hebt. Ik zou er niet te licht over denken en de oorzaak op iets anders schuiven, want siliconen kunnen je erg ziek maken.

Wat fijn dat je de operatie vergoed zal krijgen. Maar weet je het echt zeker??? Er zijn heel veel vrouwen die na kanker borstimplantaten kregen en de verwijdering echt niet vergoed kregen. Ook Marga heeft zelf voor haar operatie moeten betalen. Ik zou de verzekering dit zwart op wit laten zetten!

Met 1 borst kun je lipofilling laten doen en dat wordt gewoon vergoed. Ik zou dat dan ook zeker doen. Het implantaat verwijderen en dan lipofilling doen aan die borst. Met het nieuwe BEST-systeem kun je mooie resultaten behalen. Er is een andere dame die het ook doet en het gaat heel erg goed met haar. Wil je met haar in contact komen?

Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd.

Alle liefs,

Luna
Beste Luna,
Dank voor je lieve woorden.
Heb vrijdagavond de zorgverzekeraar wederom gebeld om evt vergoeding bij verwijdering dubbel te checken. De medewerker die mij te woord stond was wat secuurder.
Er is sprake van vergoeding na verwijdering na amputatie als één van onderstaande punten aan de orde is:
1. lekkage van siliconen prothese wordt aangetoond door mammografie
2. bij kapselvorming baker klasse 4
3. infectie door aanwezigheid van prothese welke niet reageert op andere behandelingen zoals anti-biotica
4. interventie met behandeling borstkanker door aanwezigheid van borstprothese
5. pip prothese, m-prothese of rofil
6. Verschil van 2 cupmaten waarbij kleinste cupmaat AA of a is.

Heb inmiddels een verwijsbrief voor gesprek met plastische chirurg in mijn ziekenhuis. Begin maart heb ik daar een informatief gesprek en kan ik mijn verhaal vertellen.

Grtz, Elsa
Sol

Ongelezen bericht 30 jan 2018 12:47

Goedemiddag Elsa

Ik wil je nog even zeggen hoe sterk ik het vind om deze stappen te ondernemen. En wil vooral benadrukken dat je niet op moet geven bij de verzekering. We zitten in op het moment in een tijd dat de borstimplantaten ter discussie staan ook juist in de media. Denk aan de recente berichtgeving over ALCL. Als ex kankerpatiente kun je deze vrees tezamen met je klachten echt wel aanvoeren. De ene verzekering vergoed ook bij 'borstklachten zonder een al te specifieke omschrijving. Ik had dus gebeld voor ik naar de pc ging naar mijn verzekering (avero achmea) en ik kreeg vrij makkelijk toestemming op grond van borstklachten. Later bleek er baker 3 te zijn dus was het helemaal gedekt.

Ik hoop van harte dat je vergoed krijgt echt waar. Na al de ellende waar je door moest zou het niet mogen om ook nog te vechten voor vergoeding.. Maar helaas zijn we (nog) niet zover.

Veel sterkte en succes

Liefs Sol
Elsa

Ongelezen bericht 31 jan 2018 22:35

Sol schreef:Goedemiddag Elsa

Ik wil je nog even zeggen hoe sterk ik het vind om deze stappen te ondernemen. En wil vooral benadrukken dat je niet op moet geven bij de verzekering. We zitten in op het moment in een tijd dat de borstimplantaten ter discussie staan ook juist in de media. Denk aan de recente berichtgeving over ALCL. Als ex kankerpatiente kun je deze vrees tezamen met je klachten echt wel aanvoeren. De ene verzekering vergoed ook bij 'borstklachten zonder een al te specifieke omschrijving. Ik had dus gebeld voor ik naar de pc ging naar mijn verzekering (avero achmea) en ik kreeg vrij makkelijk toestemming op grond van borstklachten. Later bleek er baker 3 te zijn dus was het helemaal gedekt.

Ik hoop van harte dat je vergoed krijgt echt waar. Na al de ellende waar je door moest zou het niet mogen om ook nog te vechten voor vergoeding.. Maar helaas zijn we (nog) niet zover.

Veel sterkte en succes

Liefs Sol
Beste Sol,

Dank voor je reactie! Als ik na gesprek met pc besluit tot verwijdering, en die kans acht ik heel groot, zal ik zeker nog bij mijn verzekeraar Zilveren Kruis aan de bel trekken. Hopelijk is het Zorginstituut er tegen die tijd ook uit of deze ingreep in het basispakket opgenomen zal worden.. We gaan het zien.

Dikke pluim voor alle moderators van dit meldpunt!

Hartelijke groet,

Elsa
Luna MKS

Ongelezen bericht 04 feb 2018 17:53

Hoi Elsa,

Als het Zorginstituut besluit om explantatie in het basispakket op te nemen, zal dit pas in 2019 ingaan helaas...
Het is belangrijk om tijdens het consult heel duidelijk aan te geven dat je veel borstklachten hebt. Heel veel pijn hebt en dat dit je dagelijkse leven dermate beïnvloed dat je er niet mee verder kunt. En vertel natuurlijk ook alle andere klachten die je hebt. Maar vooral als je laat zien dat je borstklachten hebt, maak je veel mee kans op vergoeding. Bij baker klasse 3 vergoeden ze normaliter niet, maar Sol had waarschijnlijk heel goed haar pijnklachten benadrukt. En natuurlijk komt er een beetje geluk bij kijken.
Je gaat op consult en vertelt je verhaal. En nogmaals laat zien hoeveel pijn je hebt door voorbeelden te noemen van dingen die moeilijk gaat zoals arm tillen en douchen enz, omdat de stralen van het water al pijn doen en een bh dragen onmogelijk is. Goede voorbeelden noemen.
De pc dient een aanvraag in en dan zal de verzekering op basis van de aanvraag een besluit nemen. Mochten ze niet willen vergoeden, direct in bezwaar gaan. Hier lees je er meer over. viewtopic.php?f=59&t=669
Het topic heb ik alweer heel lang geleden geschreven en moet ik herschrijven. Kom je er niet uit, laat het dan even weten.
Wat ook goed helpt is een afspraak met de medisch adviseur te maken en daar je verhaal uitgebreid te vertellen.

Laat ons maar weten wanneer je op gesprek gaat.

Heel veel liefs,
Luna
Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor (amputatie)”