Kan ik siliconen contactlenzen gebruiken?

Deel tips of stel vragen.
Catootje

Ongelezen bericht 15 nov 2020 15:02

Hallo,

Ik zie net het berichtje over siliconen oordopjes dat lijkt me idd wel redelijk onschuldig, maar hoe zit dat met contactlenzen?
Dit is iets waar ik ook al een tijdje over na aan het denken ben want de meeste zachte en ook de nieuwere contactlenzen zijn van siliconen gemaakt vanwege de hoge zuurstofdoorlaatbaarheid. Maar het oog is een heel dun weefsel en als deze lenzen vrijwel de hele dag op je oog zitten vind ik dat best verontrustend, zeker als ze al implantaten hebt gehad. Daarnaast doen veel mensen langer met hun lenzen dan dat eigenlijk voorgeschreven is.
Ik hoop dat ik doordraaf maar vind het wel iets om over na te denken.

Lieve groetjes Catootje
Natural me again

Ongelezen bericht 15 nov 2020 15:27

Ik heb geen idee, en volgens mij is daar ook nooit onderzoek naar gedaan. Er lijken me wel wat verschillen met implantaten:
- Siliconen zitten jarenlang in je lichaam, en zijn met de jaren aan slijtage onderhevig. Lenzen vervang je elke maand of elke dag (ik heb daglenzen).
- Ik denk daardoor (minder slijtage, niet IN het lichaam) en ook door de grootte dat de afgifte van siliconen heeeel minimaal zal zijn. Ik zie ook nooit beschadigde plekjes op mijn lens als ik ze uit mijn oog haal, dus als die er al zijn dan zijn ze microscopisch klein (mijn implantaten hadden na 1.5 jaar al zichtbare slijtage plekjes).
- Lenzen draag je niet 24/7.

Je weet het natuurlijk nooit zolang het niet onderzocht is, maar ik maak me er zelf niet zo'n zorgen over om deze redenen.
Catootje

Ongelezen bericht 15 nov 2020 15:41

Ja het scheelt natuurlijk wel dat je ze regelmatig vervangt en je ze niet 24/7 draagt. En ze zijn een stuk kleiner dan implantaten :)
Daglenzen lijkt me ook de beste optie. Maar er zijn ook contactlenzen van ander materiaal mochten er toch twijfels zijn.
Het is de vraag hoe ver moet je met alles gaan? Op ten duur kun je dan helemaal niks meer siliconen zijn helemaal in ons leven geïntegreerd.
Misschien is het ook beter om dingen los te laten, anders wordt je ook niet gelukkig.
Zusss

Ongelezen bericht 15 nov 2020 18:48

Ik draag ook silliconen daglenzen.
Misschien kan iemand dit exactvertellen, ook wel benieuwd 🙏🏻
Al is het niet inwendig natuurlijk 😉
Snap je zo goed, je wilt die troep op geen enkele manier meer. Ik ook niet.
🤗
In 2020 bevrijd na 20 jaar ☯️
Op naar een gezond(er) lichaam ⚖
Luna MKS

Ongelezen bericht 17 nov 2020 11:17

De punten die Natural me again opnoemt kloppen inderdaad. Hier nog iets dat ik bij een vraag over neusdopjes plaatste. Dit geldt ook voor op het oog gedragen lezen. De weg bij lenzen en in neus is dezelfde. In je oog gaat alles gaat via het traanvocht naar je neus en via neus naar keel en slokdarm.

Wat ik bedoelde is direct contact met bloed- en lymfevaten. Siliconen borstimplantaten worden inwendig ingebracht en je immuunsysteem reageert daar gelijk op dmv kapselvorming.
Siliconen dopjes in je neus is ook geen probleem. Het is gewoon echt niet te vergelijken met inwendig gedragen siliconen borstimplantaten, ook al heb je via de neus wel meer contact met 'binnen' dan bij je oor door je neusslijmvliezen. Toch hoef je je geen zorgen te maken. Hoewel alle materialen overal en altijd 'zweten' (alle materialen microscopisch kleine deeltjes loslaten), zal dit heus niet jouw borstimplantaat gerelateerde klachten in stand houden, omdat het een heel andere weg aflegt dan bij een inwendig implantaat. En daarbij de hoeveelheden die loskomen ook niet te vergelijken zijn.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat juist het vormen van kapselweefsel hetgeen is dat ons klachten geeft. En niet alleen de het feit dat er rondzwervende siliconen zijn.
Ik verwijs jullie weer naar het kapselverhaal:

Bij alle mensen en dieren wordt het immuunsysteem getriggerd als er iets lichaamsvreemd wordt ingebracht. Allemaal! De formatie van kapsel laat dit zien.
Kapselweefsel is jouw immuunsysteem in actie. Het lichaam probeert de implantaten kwijt te raken. In kapselweefsel zitten o.a. vele 'vreetcellen' die het materiaal proberen op te slurpen en onschadelijk te maken. Er ontstaat een enorme kettingreactie waarbij allerlei stoffen en cellen van het immuunsysteem in actie komen. En dit 'in actie komen' maakt weer vele signaalstoffen vrij die nog meer hulptroepen van het immuunsysteem bijeenroepen.

In kapselweefsel binnen in de borst zie je wat er op lokaal niveau plaatsvindt. Maar deze reactie in de borst geeft bij veel vrouwen systemische klachten. We hebben het dus niet enkel over de problemen door migrerende siliconen. Maar het kapselweefsel op zichzelf kan al vele systemische klachten triggeren. Het immuunsysteem staat op scherp en kan ontregelen en ook eigen cellen gaan aanvallen of verstoringen geven in allerlei processen in het lichaam.

Dat lichaamsvreemde stoffen immunologische reacties oproepen kan geen enkele arts ontkennen. Zelfs bij een splinter wordt het immuunsysteem getriggerd en wordt een kapsel gevormd.

De problemen ontstaan dus wanneer het immuunsysteem ontregelt. Dit gebeurt het snelst bij de meest overgevoelige vrouwen die een genetische predispositie hebben. Bij sommige mensen is het immuunsysteem vanuit de genen wat scherper afgesteld dan bij anderen.

In én vanuit het kapselweefsel komt een reactie op gang die door kan werken op heel je lichaam. Dus los van migrerende siliconen. Dat komt er ook nog eens bij, want siliconen zweten altijd en sommigen (lees: velen) scheuren.

Alcl is 1 van de ziekten die kunnen ontstaan door ontregeling van het immuunsysteem. Alcl = kanker van het immuunsysteem. Het verband alcl en implantaten is aangetoond. Ontregeling van het immuunsysteem kan veel meer ziekten geven. Hoezo zou dat in dit geval niet kunnen?

Alcl kon 'makkelijk' worden aangetoond. Kankercellen zijn goed te herkennen onder de microscoop. Maar dat de rest niet goed kan worden opgespoord, wil niet zeggen dat er niks aan de hand is.

De ontregelingen die plaatsvinden, vinden plaats op celniveau. Dit is zeer moeilijk aan te tonen. Het onderzoek van Rita Kappel laat bijvoorbeeld ook zien wat siliconen op celniveau doen. Reken maar van yes dat dit niet alleen in een petrischaaltje gebeurt.
Maar nu hebben we het weer over wat siliconen doen. Wat ik eerder schreef, is wat je eigen immuunsysteem of kapselweefsel doet.

Kapselweefsel kan het immuunsysteem doen ontregelen en een groot scala aan klachten veroorzaken. Kapselweefsel is immuunsysteem in actie. Deze actie brengt ook een kettingreactie buiten het kapselweefsel op gang. En dit kan bij sommige vrouwen resulteren in klachten buiten de borsten.

Dit is maar 1 van de vele dingen die kunnen plaatsvinden en die zorgen voor klachten. Er spelen meerdere factoren een rol bij het ontstaan van klachten en dat maakt het moeilijk om een causaal verband aan te tonen.

Rond een implantaat en op kapsel kunnen zich vele micro-organismen nestelen (biofilm). De aanwezigheid van deze micro-organismen vergroot ook de immuunreactie van het lichaam. Er zijn studies die laten zien dat vele reumatische aandoeningen kunnen ontstaan door bepaalde micro-organismen. Dit betekent dus ontregeling van het immuunsysteem door de aanwezigheid van micro-organismen. Het immuunsysteem keert zich tegen de eigen cellen en beschadigd die.
Aan de basis van kapsel contractie (kapsel baker 4) zitten waarschijnlijk bacteriën die zich op de prothesewand hebben gevestigd. Het lichaam reageert met formatie van steeds meer kapsel. Het kapsel wordt dikker en gaat samentrekken. Ze zijn er nog niet helemaal uit of dit ook een oorzaak is bij het ontstaan van ALCL. Ik vermoed dat het ook bij ALCL om meerdere factoren gaat maar dat dit een grote rol speelt.

Weer laat dit zien dat kapselweefsel, weefsel is dat er gewoon zoveel mogelijk uit moet, omdat het een bron is van veel ellende.

Maar er spelen veel meer factoren een rol in het ontstaan van systemische klachten. Ook het eigen vermogen van het lichaam om te ontgiften speelt een grote rol. Er zijn mensen die een 'gendefect' hebben en waarbij het vermogen om te ontgiften lager is dan bij mensen zonder dit gendefect. Het MTHFR gendefect. Bij het deel over ontgiften kun je daar meer over lezen. Bij de meest zieke vrouwen is dit gendefect aanwezig.
Het gevolg hiervan is dat toxinen zich makkelijker in het lichaam kunnen ophopen met alle gevolgen van dien....

Ik begrijp dat jullie zoveel mogelijk willen vermijden, maar sommige dingen zijn noodzakelijk. Daar horen lezen ook bij. Hoewel lenzen eigenlijk ondingen zijn en eigenlijk helemaal niet zo heel goed voor de ogen zijn...
Laat je echt goed onderzoeken om te zien of je niet teveel vaatvorming krijgt. Dit kan schade geven.
Ieder jaar op controle gaan en je ogen laten checken, wel doen meiden!!!!!
💋
Plaats reactie

Terug naar “Voeding en verzorging”