24 januari 2012 D-day
Explantatie door Dr Kappel in Kliniek Sportstad Heerenveen
De avond ervoor mocht ik van de anesthesist een half tabletje oxazepam nemen dus ik had thuis gelukkig wel goed geslapen. Rond 9 uur moesten we bij de kliniek zijn maar de eerste operatie liep een beetje uit. Tegen 10 uur mocht ik mee naar boven om voor te bereiden en operatiekleding aan te trekken. Ik was natuurlijk wel super zenuwachtig, ik zat helemaal te shaken. Iedereen was heel lief en begripvol. Ik was rond 1 uur weer wakker van de narcose en de operatie was goed verlopen. Het eerste dat ik zei was: “Yes het is voorbij!” Dr Kappel liet me het kapsel zien (jiech…ik dacht dat het veel dikker zou zijn maar het was echt maar een heeeeeel dun vliesje) en de protheses kreeg ik mee naar huis. Zo zeg, wat een joekels! Moest ik dat de hele tijd meezeulen? Rond 4 uur ’s middags ging ik weer naar huis. De pijn na de operatie viel best mee eigenlijk, ongeveer 4 dagen regelmatig paracetamol geslikt, daarna alleen nog een paar dagen 's avonds. Ik had ook drains en dat is wel irritant, je zeult die dingen steeds mee als granaten aan de zijkant van je lichaam. Twee dagen na de operatie mochten de drains eruit. Verwijderen was niet pijnlijk, wel een vies gevoel maar toen ze eruit waren voelde het echt meteen stukken beter! Verder had ik eigenlijk meer last van mijn rug dan van mijn borsten! Je kunt namelijk alleen op je rug slapen en weinig op je zij draaien.
Daarna:
Lichamelijk: Ongeveer 2 weken na de operatie begon ik met ontgiften en voelde me tegelijkertijd ook heel erg ziek. Mijn hele lichaam deed pijn. Dit heeft ongeveer 2 weken geduurd waarna ik langzaam weer opkrabbelde. Het is ook niet niks, al die jaren die siliconenrommel in mn lijf plus alle narcose troep in mn lichaam. Ik voel me nog steeds niet helemaal de oude en ik merk dat het ontgiften tijd nodig heeft. Wel gaat het telkens weer een stukje beter dus hopelijk kom ik over een tijd eindelijk van mijn lichamelijke klachten af!
De borsten: tja, het leek nu ineens wel heel erg plat aan de voorkant en er zaten kreuken onder de tepels. Je kunt zien dat de huid wat slappig is en dat de boel tijd nodig heeft om weer in model te komen komende maanden. Maar zelfs na 2 weken zag het er al beter uit dan vlak na de operatie! (zie foto's op http://postimage.org/image/ty76iutpn). Wekelijks zie ik nog steeds verbetering. Het viel mij mee hoe het eruit zag want ik had minstens verwacht dat de boel tot mn navel zou hangen, haha! Dat was dus echt niet zo!! De eerste keer toen ik mijn borsten zag kwamen er wel veel emoties los maar na een week was ik gewoon aan mijn oude ‘nieuwe’ borsten gewend! Waarom wilde ik eigenlijk ooit een borstvergroting? Wat was er mis met mijn borsten? Helemaal niets! Daarna heb ik dag en nacht nog een strakke sportbh gedragen. Na 4 a 5 weken kon ik weer normale bh's dragen en ik ben dolblij met mijn nieuwe lingerie en push up bh’s! Ik voel me bevrijd en opgelucht! Waar ik bang voor was is dat ik misschien weer depressief zou worden vanwege mijn kleinere borsten maar het tegenovergestelde is het geval: ik ben heel positief, blij en opgelucht! Ik had het jaren eerder moeten doen!
Type implantaten: Mentor Siltex
Jaar van implantatie: 2001
Reden implantatie: onzekerheid over grootte van borsten
Implantaatplaatsing: op de spier
Met welke cup begon je: 75B
Welke cup had je na de vergroting: 75D
Welke cup heb je nu na de explantatie: 75B
Jaar van explantatie: 2012
Reden explantatie: lichamelijke klachten
Ben je (vermoedelijk) ziek geworden door de implantaten: ja
Welke symptomen had/heb je: vermoeidheid, geen energie, pijn in ledematen, grieperig gevoel, etc.
Welke chirurg(en) verwijderde(n) de implantaten: Dr Kappel
Hoe heb je de chirurg(en) ervaren: deskundige en betrokken chirurge
Ziekenhuis of kliniek: Kliniek Sportstad Heerenveen
Is de operatie vergoed: nee
Ben je bij de pc teruggeweest voor nacontrole: ja, 1x. 2e keer moet nog gepland worden.
Welke medicijnen kreeg je in het ziekenhuis: geen
Last gehad van de narcose: weinig last, niet misselijk. wel wat hartkloppingen
Kreeg je drains: ja, na 2 dagen verwijderd
Kreeg je een drukverband om, zo ja hoe lang: ja, ik moest het langer dragen maar heb na 3 dagen sportbh aan gedaan
Duur opname: 09.00u - 15.30u
Waren er complicaties tijdens of na de explantatie: nee
Waren er complicaties met de wondgenezing: nee
Gebeurde er nog iets anders zoals een lift, capsulectomie of lymfeklierverwijdering: nee
Was je pijnvrij na de explantatie: ja
Waren de implantaten intact: ja
Kreeg je ze mee: ja
Doe je aan ontgifting: ja
Wat vind je van het explantatieresultaat: ik ben tevreden!
Was er verbetering van symptomen na de explantatie: zeker weten! een wereld van verschil. Ik heb energie, ben niet meer moe en heb geen reumatische klachten meer.