Donderdag zijn mijn zoutwaterprotheses eruit gehaald. Na 21 jaar. Ik wist al jaren dat borstprothesen problemen konden veroorzaken, bij mij is 5 jaar geleden de ziekte van Hashimoto (trage schildklier) vastgesteld, maar omdat ik zoutwaterprothesen had (minder(?) gevaarlijk dan siliconen) en een klein kind waar ik in mijn eentje de zorg voor had, heb ik een operatie voor me uitgeschoven. Omdat ik maar niet stabiel werd met mijn medicijnen, de internist zich daarover zorgen maakte en ik zo verschrikkelijk baalde van het feit dat ik maar niet afviel, ondanks mijn gezonde dieet (echt ;-), mensen geloven nooit dat ik gezond eet, incl. 400 gram groente per dag, omdat ik te zwaar ben, snap dat ook zo goed, dat vooroordeel had ik ook altijd toen ik jong en slank was) vond ik dat het tijd werd om in ieder geval met de prothesen te beginnen. Ik heb me aangesloten bij dit forum en ik heb contact opgenomen met Dr. van Loenen. Om een lang verhaal kort te maken: omdat mijn linkerprothese al jaren geleden lek is geraakt, kreeg ik toestemming voor de explantatie.
De operatie is goed verlopen, gedaan door Dr. van Loenen in het Slotervaartziekenhuis, toen ik wakker werd dacht ik wel: welke gek laat zich nou toch opereren voor zoiets - zoals ik heb gedaan, 3 keer, 1 keer om ze te plaatsen, 2e keer omdat er kort na de plaatsing 1 was lek gegaan (mijn rechter) en dan nu om ze eruit te halen. Vreselijk. Ik had het benauwd omdat ik op mijn rug lag met dat strakke verband om mijn borsten (ik ben 40 kilo zwaarder dan 20 jaar geleden, helaas), ik moest op een ondersteek plassen wat gelukkig ging, het idee van een katheter vond ik te vreselijk.
Toen ik eenmaal op zaal was, voelde ik me steeds beter. Ik lag alleen, heerlijk verzorgd, even geen zorg meer voor een kind (zoontje van 9 jaar opgevangen door zijn oudere, inmiddels volwassen zussen) en ik voelde me gelijk een stuk lichter (270 cc zat er in mijn prothese, net even op de weegschaal gelegd: ruim 300 gram). Al snel mocht het infuus eruit en ben ik gaan rondlopen. Ik heb een foto van mijn prothese gemaakt (de vloeistof erin is nog helder, gelukkig, ik zag op internet zwarte zoutwaterprotheses voorbijkomen .... alleen het omhulsel is geler geworden).
Dr van Loenen heeft zoveel mogelijk kapsel verwijderd, maar niet het lastige gedeelte dat op mijn ribben zat. Ik hoefde gelukkig geen drains.
Ik moet zeggen dat ik me goed voel, twee dagen na de operatie. Ik weet niet of het van groot verschil gaat zijn op mijn schildklierziekte, het verwijderen van mijn zoutwaterprothesen, maar alle beetjes helpen.
Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen, ik ben wel begonnen met het ontgiften zoals ook bij siliconenprothesen aangeraden wordt.