Dag vrouwen,
Ook ik lees al een tijdje mee en heb veel (gehad) aan jullie ervaringen en tips.
Graag draag ik mijn steentje bij door mijn verhaal te vertellen en foto's te delen (hoewel dat laatste best spannend).
Zo'n 4.5 week geleden heb ik door dr van Selms een explantatie met kapselectomie laten doen.
Ik ben halverwege de 50 en na 15 jaar geleden heb ik siliconenimplantaten (CUI van McGhan, 260 cc voor de spier) laten plaatsen. Ik had toen al kinderen.
Ongeveer 6 jaar na het plaatsen van de implantaten kreeg ik last van allerlei spierpijnen. Dan weer in mijn benen, dan weer in mijn heupen, dan weer in mijn schouders. Was het weg op de ene plek, dook het op op een andere plek. Ik bezocht fysiotherapeuten, manueel -, massagetherapeuten, mensendieck, reumatoloog, neuroloog. Er kwam geen oorzaak naar voren. Ik kon een paar weken niet lopen maar het herstelde weer. Ik kon een paar weken niet zitten, maar het herstelde weer. Daarnaast slecht slapen, vermoeidheid, een soort spanning/stressgevoel in mijn lijf, stijfheid. Een paar jaar geleden kwam ik in de overgang, met heftige verschijnselen.
Nooit dacht ik aan de implantaten, tot er vaker verhalen in het nieuws kwamen, zoals bij Radar.
Familie en vrienden belden me: zou het kunnen dat ...
Drie jaar geleden ging in naar de VU, de afd waar ze onderzoek doen naar ASIA en had ik een consult bij een pc: is dit de overgang of komt het door de implantaten? Men kon het niet met zekerheid zeggen. Het was mogelijk dat de implantaten mijn lichaam dermate belastten waardoor de overgangsklachten heftiger waren maar men wist het niet zeker.
Ik was gehecht aan de vorm van mijn borsten en sukkelde door. Ik liet elk jaar een echo maken.
Toen kwam de uitzending bij Jinek. De vrouwen vertelden over hun klachten en deze leken zoveel op de mijne!
Ik maakte een afspraak bij dr van Selms en kon in november hij hem terecht. Hij maakte het makkelijk voor me: de implantaten waren 15 jaar oud dus moesten er sowieso uit. Ik kon nieuwe laten plaatsen of niets. Ik koos het laatste. Ik kon altijd kijken of ik herstelde. Mocht ik niet met mijn kleine, lege borsten kunnen leven, kon ik na een jaar altijd weer een andere keuze maken. Van Selms schatte dat mijn borsten eruit zouden komen te zien zoals met implantaten, maar zonder de projectie naar voren.
Begin februari werd ik geopereerd. De mensen in de Jan van Goyenklinkiek waren erg vriendelijk en geruststellend. Ik voelde me in goede handen. Het ontwaken uit de narcose was een bijzondere ervaring. Ik voelde me gelukzalig en vol liefde:) Dat schijnt vaker na narcose voor te komen.
De eerstvolgende ervaring was: wat kan ik diep doorademen! Nooit eerder had ik gemerkt dat ik niet diep door kon ademen, maar dit voelde anders, zo vrij.
Ik was snel helder, het fijne gevoel bleef. Ik kreeg een ijsje zoals anderen schreven en brood met kaas en thee. De operatie had een uur geduurd, anderhalf uur erna mocht ik naar huis. De protheses kreeg ik mee. Ze waren in tact en hadden niet gelekt. Wat waren ze zwaar! Thuis bleken beiden enkele grammen meer te wegen.
Ik voelde me snel goed en fit. Vanaf het begin waren mijn nek en schouders los en had ik een soepel lichaam. Het voelde comfortabel in mijn lijf. Een fijne plek om in te zijn. Ook om te voelen om weer helemaal 'natuurlijk' te zijn, als ik in bed lig voelt mijn lichaam letterlijk als 1 geheel.
Na een week ben ik weer gaan werken (ik doe zittend werk). Die ochtend ook op de fiets, ik dacht ik heb een elektrische dus...dat was te overmoedig. Het gehobbel was niet fijn. Anderhalve week daarna weer geprobeerd maar nog niet prettig. Na vier weken ging dat weer prima.
Na 3.5 week op controle bij dr van Selms. We waren beiden tevreden. De hechtingen zagen er mooi uit. Het kapsel was glashelder, hij heeft veel verwijderd maar niet alles want het was flinterdun. Geen probleem, zei hij. Het weefsel was pathologisch onderzocht en in orde. Ik mocht nu alles wat ik wilde. Sporten, sauna, in bad. Ik merk dat ik sinds het fiets-avontuur voorzichtiger ben geworden en meer afga op mijn lichaam zegt en wat goed voelt voor mij, dan wat de regels zijn. Ik denk dat daarom de 'regels' zo verschillen. Ik mocht de operatie bh uit laten en alle bh's dragen. Ik heb het toch nog een paar dagen en nachten gedragen, het voelde prettiger. Ik heb ook nog niet echt gesport, ga daar binnenkort mee beginnen.
Drie weken lang na de explantatie voelde ik mee heerlijk. Geen spierpijn, niet stijf meer. Langer en dieper doorslapen, zo fijn. Meer energie om extra dingen te ondernemen.
Na drie weken had ik toch ineens weer last en gisteren ook weer, zonder dat er een aanleiding voor is: kramp bij mijn keel, spierspanning elders. Ook hoofdpijn die uit spierspanning voort lijkt te komen, terwijl ik normaal nauwelijks hoofdpijn heb. Dan ga ik toch weer piekeren: kwam/komt het dan toch door de overgang of hoe zit het nou precies? Ik lees hier over detoxwaves maar ben minder overtuigd dat mijn klachten door siliconen kwamen. Wel door afweer op vreemde voorwerpen. Hopelijk gaat wetenschappelijk onderzoek echt meer duidelijkheid brengen .
Het was heel spannend om na de operatie naar mijn borsten te kijken. met name rechts was ingevallen. Ik was verrast dat de 'holtes' vooral aan de zijkanten zaten. Ik had verwacht dat de leegte onderin zou zijn...
Ik masseer nu met olie maar nog zachtjes. Een vriendin van mij is borstmassagetherapeut en adviseerde goed te voelen, te vertragen: wat vinden ze fijn, welke aanraking, om in contact te voelen wat ze nu willen, niet te diep. Om eraan te wennen en meer stroming in het weefsel te brengen.
Inmiddels heb ik de eerste bh's gekocht en tot mijn grote verassing: 70D/E!! Huh?? Voor de BV had ik 75 A. Die 75 heeft nooit geklopt leerde ik later. Na de BV 70 E. En nu weer, maar met een ondiepere cup. Ik had A verwacht, zoals ik vroeger had. Het volume aan de bovenkant is weg, het hangt nu aan de onderkant. En zoals meer van jullie schrijven: mijn borsten zijn breder geworden en voller na de overgang. Ze zijn niet opgezwollen geweest noch blauw. Ik kan het bijna niet geloven. Nee, de prothesen zitten er echt niet meer in...Volgens dr van Selms blijft het ongeveer zo als nu.
Ik zie dat mijn natuurlijke borsten passen bij mijn bouw en leeftijd. Het voelt 'jonger' zelfs, zonder die grote bollen.
Mijn zorg is wel dat de rechterborst meer is ingevallen is. Als het warm is, is de tepel ingetrokken en ziet het er echt niet mooi uit. Dat valt me pas de laatste dagen op en daar schrik ik van. Zijn er vrouwen waarbij de holte en tepel later nog bijtrokken?
Een paar dagen geleden heb ik een brief naar de zorgverzekeraar geschreven met verzoek om restitutie omdat zoveel klachten opgeklaard zijn.
Lieve vrouwen, ik hoop met mijn verhaal iets bij te dragen. Naar mijn idee wordt schoonheid zichtbaar als we zelf verbonden zijn met ons lijf, met hoe de natuur ons gevormd heeft. Allerlei vormen zijn prachtig, juist al die verschillen.
Mijn foto's staan in het afgeschermde deel.
Explantatie Belen door dr. van Selms
Gefeliciteerd met je bevrijding! En dank je voor je mooie uitgebreide verhaal!
Ik heb je verhaal bij explantatie ervaringen gezet waar iedereen het kan lezen.
De rest staat in het afgeschermde deel: viewtopic.php?f=261&t=2904&p=30818#p30818
X Luna
Ik heb je verhaal bij explantatie ervaringen gezet waar iedereen het kan lezen.
De rest staat in het afgeschermde deel: viewtopic.php?f=261&t=2904&p=30818#p30818
X Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op
The sound of silence speaks louder than words
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
Lieve Belen, zou je ook nog even een melding willen doen bij de overheid? https://www.rivm.nl/meldpunt-bijwerkingen-implantaten
Dank je!
Dank je!
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
Dank je wel voor het melden!
Succes met de verzekering. Meld bij de NZa als ze afwijzen en ga in bezwaar en daarna klop je bij de SKGZ aan als ze weer afwijzen.
Helaas is het wel lastiger om je gelijk te halen als er vooraf geen aanvraag is gedaan, maar niet geschoten is altijd mis
Succes met de verzekering. Meld bij de NZa als ze afwijzen en ga in bezwaar en daarna klop je bij de SKGZ aan als ze weer afwijzen.
Helaas is het wel lastiger om je gelijk te halen als er vooraf geen aanvraag is gedaan, maar niet geschoten is altijd mis
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
~~~~~~
~~~~~~