Even voorstellen: twijfel over verwijderen prothese en nieuwe reconstructie met lipofilling

Protheses gekregen na amputatie.
Therese L

Ongelezen bericht 11 mei 2023 16:20

Hoi, ik ben een 42-jarige vrouw. Vijf jaar geleden ben ik geopereerd wegens borstkanker. Amputatie van rechterborst met directe reconstructie. Prothese was van Allergan. Inmiddels is het dus vijf jaar later. Door alles wat ik inmiddels heb gelezen en gehoord over silliconen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de prothese wil laten verwijderen, al zie ik daar ook tegenop. Nu twijfel ik over een aantal zaken. Met name of ik dan een reconstructie zou willen doen met eigen weefsel of gewoon plat verder ga. Het zou me heel erg helpen om te sparren met vrouwen die ook voor dezelfde keuze hebben gestaan en hun ervaringen horen. Alvast heel erg dank voor je reactie!!
Luna MKS

Ongelezen bericht 12 mei 2023 14:33

Hé lieve schat, wat een zware keuze😢
De meiden die je voor gingen en nu actief zijn, zullen vast snel reageren. En mocht je contact willen met de oudere leden, laat het mij weten, dan trommel ik ze voor je op.

Ik wens je alle kracht en wijsheid voor je keuze. Weet dat alles goed komt en jij je weg zult vinden en er tevreden mee zult zijn🙏

Dikke kuss en liefs💞

Luna
Faye

Ongelezen bericht 13 mei 2023 02:28

Therese L schreef:
11 mei 2023 16:20
Hoi, ik ben een 42-jarige vrouw. Vijf jaar geleden ben ik geopereerd wegens borstkanker. Amputatie van rechterborst met directe reconstructie. Prothese was van Allergan. Inmiddels is het dus vijf jaar later. Door alles wat ik inmiddels heb gelezen en gehoord over silliconen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de prothese wil laten verwijderen, al zie ik daar ook tegenop. Nu twijfel ik over een aantal zaken. Met name of ik dan een reconstructie zou willen doen met eigen weefsel of gewoon plat verder ga. Het zou me heel erg helpen om te sparren met vrouwen die ook voor dezelfde keuze hebben gestaan en hun ervaringen horen. Alvast heel erg dank voor je reactie!!
Hoi Therese L,

Ik ben net als jij een vrouw die amputatie en reconstructie had vanwege borstkanker links.
Bij mij ontplofte mijn wereld na ongeveer dik een jaar toen de prothese erin zat (dat was in 2018).Dit kwam omdat ik een programma zag over de Allergan protheses die er ook bij mij in zat. Het laaste 1,5 jaar had ik klachten die steeds meer en meer voelbaar werden. En het werden er ook steeds meer. Mijn geloof dat er iets niet klopte in mijn lichaam werd steeds sterker. Maar ja na een traject van chemo in 2017 en ook de overgang die toesloeg de afgelopen jaren.... was dat de verklaring die er aan de klachten werd gegeven.
Heb een lange weg afgelegd en die was ook nodig om de emotionele rollercoaster in balans te krijgen. Want elke keer als er weer wat in de media kwam over borstprotheses was ik van slag. Ik ben een sportvrouw en ga dus voor een gezond lichaam. Voor mij werd nadat ik in 2022 op dit forum terecht ben gekomen en aangesloten ben bij de rechtzaak tegen Allergan meer duidelijk dat ik de signalen niet kon negeren. Ik besloot voor explantatie van mijn prothese.
Ik ben door de borstkanker en reconstructie meerdere keren onder narcose geweest en had op gegeven moment besloten dit is genoeg. Geen gesleutel meer. Echter nu moest ik dus nog een keer onder narcose. En dit is voor mij ook echt een bewuste keuze nog 1 keer en daarna niet meer.
Afgelopen februari is mijn prothese verwijdert en alle overtollige huid weggehaald.
Een heerlijke bevrijding. Ik ben nu 1 zijdig plat en heb een uitwendige prothese en het is nu bijna 11 weken na de operatie. Ik voel me er echt heerlijk bij.
Ik moet ook eerlijk zeggen na de amputatie toen ik de inwedige prothese had was ik wel heel dankbaar dat ik dankzij die prothese mijn lichaam goed heb geaccepteert. Ik kon me richten op mijn herstel na operatie, bestraling en chemo. Dus in het begin was de prothese een zegen voor mij dat werd echt later dus een last. Maar die tijd tussen 2018 en 2022 was ook echt nodig om tot een besluit te komen ik ga het nu echt doorzetten. Een wel overwogen keuze.
Je kan mijn updates op het forum lezen hoe ik de afgelopen 10 weken heb ervaren na explantatie.
Hopelijk helpen de reacties die nog komen van anderen je in je keuze. Mijn keuze was dus geen reconstructie meer. Hopelijk volgen er nog reactie maar dan met keuze van reconstructie met eigen weefsel.
Ik wens je alle kracht en sterkte toe in je keuze. Maar wat je ook kiest de beslissing is aan jou.

Liefs
Faye
Therese L

Ongelezen bericht 15 mei 2023 15:33

Hoi Faye,

Heel erg bedankt voor je reactie (en Luna ook nog trouwens)!!
Wat fijn om een ervaring te horen waar ik zoveel in herken. Precies hetzelfde proces. Enerzijds dankbaarheid over de prothese, maar ook tegelijkertijd zoveel twijfel over waar klachten vandaan komen. Ik voel me snel moe en wordt in de nacht heel vaak wakker met een hart wat heel hard aan het kloppen is. Verder heb ik vee sneller spier/gewrichtspijn en heb ik ook moeite met concentreren en woordvindingsproblemen. Maar ja, ik ben 42, misschien is dat logisch gezien mijn leeftijd?

Ik herken ook heel erg wat je zegt over de hoeveelheid operaties: ik heb helemaal geen zin om weer onder narcose te moeten en zeker niet nog een paar keer. Wat dat betreft zou ik het liefst ook gewoon voor plat willen gaan. Mijn man vindt het wel jammer, maar zou er ook achter staan. Ik sport ook graag en zwem regelmatig. Jij toevallig ook? Weet je of daar ook uitwendige protheses voor zijn?

Je geeft aan dat je je heerlijk voelt 11 weken na de operatie. Heb je ook het gevoel dat bepaalde klachten zijn afgenomen? Daar zou ik wel benieuwd naar zijn.

Nogmaals heel erg dank voor je moeite om je verhaal te delen. Echt heel erg bedankt!!
Liefs,
Therese
Faye

Ongelezen bericht 16 mei 2023 08:07

Therese L schreef:
15 mei 2023 15:33
Hoi Faye,

Heel erg bedankt voor je reactie (en Luna ook nog trouwens)!!
Wat fijn om een ervaring te horen waar ik zoveel in herken. Precies hetzelfde proces. Enerzijds dankbaarheid over de prothese, maar ook tegelijkertijd zoveel twijfel over waar klachten vandaan komen. Ik voel me snel moe en wordt in de nacht heel vaak wakker met een hart wat heel hard aan het kloppen is. Verder heb ik vee sneller spier/gewrichtspijn en heb ik ook moeite met concentreren en woordvindingsproblemen. Maar ja, ik ben 42, misschien is dat logisch gezien mijn leeftijd?

Ik herken ook heel erg wat je zegt over de hoeveelheid operaties: ik heb helemaal geen zin om weer onder narcose te moeten en zeker niet nog een paar keer. Wat dat betreft zou ik het liefst ook gewoon voor plat willen gaan. Mijn man vindt het wel jammer, maar zou er ook achter staan. Ik sport ook graag en zwem regelmatig. Jij toevallig ook? Weet je of daar ook uitwendige protheses voor zijn?

Je geeft aan dat je je heerlijk voelt 11 weken na de operatie. Heb je ook het gevoel dat bepaalde klachten zijn afgenomen? Daar zou ik wel benieuwd naar zijn.

Nogmaals heel erg dank voor je moeite om je verhaal te delen. Echt heel erg bedankt!!
Liefs,
Therese
Hoi Therese L,

Ik heb op dit forum onder het kopje "Explantatie geamputeerd borst Faye/ geen nieuw reconstructie /sportieve vrouw met ervaring met uitwendige prothese " al heel wat updates geschreven over de afgelopen weken na de operatie. Zo ook over het sporten maar ook over de uitwendige prothese. Lees daar even alles door. Daar heb ik uitgebreid verslag gedaan.

Ik heb ook nog update staan onder Explantatie geamputeerd borst Faye : is een update van de 1e weken na de operatie.

En mijn begin verhaal over mijn klachten en weg die ik afgelegd heb staat te lezen onder : Faye ik stel me voor en wat te doen.

Ik heb een prothese waar ik mee kan sporten en waar ik in vakanties mee kan zwemmen die is net wat lichter als de gewone prothese. Indien ik een echte zwemmer zou zijn die dit regelmatig doet, is er een andere prothese. Deze is nog lichter van gewicht en is bestand tegen alle chloor die er in het zwembadwater zit. Want op den duur trekt de chloor geur in een gewone prothese. In een echte zwemprothese niet. Ik heb bij ons in de buurt een speciaalzaak waar ik mijn prothese heb aangeschaft als ook waar ze aangepaste bh's en badkleding verkopen waar een prothese in past.

Wat betreft afname van mijn klachten heb ik daar ook een update van geschreven.

Liefs
Faye
Therese L

Ongelezen bericht 17 mei 2023 16:09

Hoi Faye,

Heel erg dank voor je reactie weer. Inmiddels heb ik een groot deel van je verhaal gelezen. Dank voor je openheid en dat is wel een lange weg die je hebt afgelegd! Wat fijn dat je je nu inderdaad beter voelt!
Ik kon het kopje over je operatie en herstel niet meteen vinden, maar daar ga ik nog naar op zoek.
Nogmaals dank voor je moeite en vee goeds!
Hartelijke groet,
Therese
Ilja

Ongelezen bericht 03 jun 2023 20:06

Hoi Therese,
Ik heb je berichtje net gelezen. Zelf heb ik 2 geamputeerde borsten en deze waren gereconstrueerd met siliconenprotheses. Door gezondheidsproblemen heb ik deze Allergan protheses laten verwijderen. Ik heb nu een reconstructie dmv de vacuümpomp en lipofilling. Inmiddels heb ik 4x lipofilling gehad en heb een 80 c cup en ben er heel erg blij mee. Ik doe mee met breast trial ll en hier is ook een Facebook groep van. Hier staan veel vragen en ervaringen van vrouwen.
Mocht je geïnteresseerd zijn dan kan ik je ook mijn ervaring vertellen hoor.
Laat het maar weten.

Groetjes Ilja
Plaats reactie

Terug naar “Stel je zelf voor (amputatie)”