Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, en heb meteen al veel vragen, omdat ik zoooo bang ben dat het vet niet overleeft. Maar ik zou even beginnen bij het begin.
6 oktober 2022 werd mijn lang gekoesterde droom werkelijkheid. Ik ging voor een borstvergroting bij Faceland. Ik wilde dit al sinds mijn puberteit, en op mijn 31ste deed ik het dan eindelijk. De chirurg adviseerde me een maat groter te nemen dan wat ik eigenlijk wilde, dus er ging per borst 525(!) cc aan implantaten in, merk Motiva. Het herstel was een hel, ik heb zó veel pijn gehad. Ze waren ook veel te groot. Na een paar weken begon de eerste klacht: haaruitval. Daarna zijn er langzaam meer klachten ontwikkeld. Een jaar geleden durfde ik toe te geven dat ik een hele lijst aan klachten had, die waarschijnlijk door de implantaten kwamen. Een aantal waren al onderzocht via de huisarts, maar er was geen oorzaak te vinden. Doordat ik vanaf het begin zichtbare plooien heb gehad, m’n borsten vanaf het begin te groot vond, heb ik nooit bereikt wat ik wilde bereiken, en doordat ik inzag dat die te grote borsten ook nog eens de oorzaak waren van hoe ik me voelde, durfde ik te denken aan explantatie.
Zo ben ik bij Mittsu terecht gekomen, en is door een internist geconstateerd dat ik het ASIA-syndroom heb. 9 oktober 2025 heb ik de explantatie gehad i.c.m. lipofilling, uitgevoerd door dr. Niessen. Hij vond het een wonder dat zijn voorganger de implantaten er überhaupt in had gekregen, ik had zelf nauwelijks tot geen eigen borstweefsel. Hij heeft 280 cc vet per borst ingespoten. Hij verwacht dat hier 75% van overblijft zei hij tijdens de wondcontrole, maar ikzelf ben niet zo optimistisch, omdat hij bij de intake ook zei dat vet minder goed overleeft als je weinig eigen borstweefsel had.
Ik maak me heel erg druk om de dingen die ik doe in huis, en of ik dat allemaal al wel mag. Of dat ik hiermee veroorzaak dat het vet niet zal overleven. De dingen die ik zoal doe op een dag:
- Smoothie maken
- Broodjes in en uit de oven doen
- Spullen uit tafelmodel koelkast halen
- Lunch bereiden, dit zijn salades dus heeft wel wat snijwerk
- Vaatwasser in en uitruimen, hoge dingen met kruk wegzetten
- Avondeten koken (vandaag was de eerste echte maaltijd. Tot vandaag kon ik grotendeels maaltijden opwarmen in een pan of in de oven zetten)
- Tafel dekken en afruimen
- Konijn voeren, hiervoor moet ik bukken
- Was in meerdere keren (van boven naar beneden) naar de wasmachine brengen en daarna in meerdere keren naar het droogrek brengen en ophangen (van beneden naar boven)
- Drukpak aantrekken, hier is toch wel wat kracht voor nodig
- Aankleden
- Douchen en afdrogen
- Haren borstelen en soms föhnen, m’n armen kunnen hier best laag bij blijven
Met elke ochtend douchen, drie maaltijden per dag bereiden, dagelijks een eiwitshake maken, m’n konijn verzorgen en regelmatig wasjes draaien omdat ik elke twee/drie dagen een schoon drukpak aandoe, ben ik erg bang dat ik veel meer doe dan wat mag en ben ik heel erg bang dat ik zelf veroorzaak dat er niks overblijft van het ingespoten vet. Ik maak me al druk om het openen van een nieuwe fles spa rood of het pakken van de koekenpan.
In de papieren van Mittsu stond nergens dat bukken niet mag, op internet lees ik dit wel. Alleen al om te plassen buk ik wat voorover, om ervoor te zorgen dat de straal recht naar beneden gaat, en niet richting m’n drukpak. Dit omdat ik de eerste twee dagen m’n drukpak had onder geplast...
Ook lees ik veel tegenstrijdige informatie over zijslapen. Van dr. Niessen mag ik dit al, maar ik lees veel dat dit nu te snel zou zijn. Ik heb het vannacht wel 3 uur aan een stuk gedaan, omdat ik vanaf 2 uur al wakker lag met een zere rug. Tot nu toe kon ik steeds tot 3 a 4 uur slapen, maar tot 2 uur was echt te kort, dus ben ik toch maar op m’n zij gaan liggen.
Misschien ook nog handig om te benoemen, ik woon alleen, met voor de helft van de tijd mijn 12-jarige zoon bij me. De eerste 4 dagen is mijn vriend er geweest, daarna is hij er nog 3 dagen geweest na zijn werk.
Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen met de leefregels, en aan kan geven of ik het inderdaad rustiger aan moet doen.
Groetjes Fiona
Even voorstellen na explantatie icm lipofilling, met meteen heel veel vragen
Lieve schat, maak je niet druk. Je kunt gewoon al deze dingen doen hoor. Als je dit niet kon, zou lipofilling bij niemand werken
Het gaat er om dat er niet teveel druk op de vetcellen komt omdat dit de groei van vaten kan bemoeilijken. Het is niet zo dat je iets kapotmaakt vanbinnen. Tenzij je een harde klap op de borsten krijgt.
Relax, alles komt goed!

Het gaat er om dat er niet teveel druk op de vetcellen komt omdat dit de groei van vaten kan bemoeilijken. Het is niet zo dat je iets kapotmaakt vanbinnen. Tenzij je een harde klap op de borsten krijgt.
Relax, alles komt goed!
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op
The sound of silence speaks louder than words
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~