Recht op uitkering??
Goedemiddag,
Ik ben even benieuwd of iemand misschien antwoord heeft op mijn vraag.
Heb je ook recht op een vorm van uitkering / financiële tegemoetkoming wanneer er het ASIA syndroom is vastgesteld maar je geen baan hebt?
Vanaf de geboorte van mijn jongste kind ben ik niet meer werkzaam geweest. Destijds een bewuste keuze geweest om voor ons gezin de zorg op mij te nemen niet wetende dat ik daarna ziek zou worden (of het eigenlijk al was zonder dat ik het wist).
Inmiddels van alles geprobeerd om weer beter te worden denk aan supplementen, bio resonantie, homeopathie maar het mag allemaal niet baten.
Ik voel mij machteloos ook omdat ik voor mijn gevoel tussen wal en schip val.
Ik hoor graag of jullie tips hebben! Fijne dag!
Groetjes Meike
Heb je ook recht op een vorm van uitkering / financiële tegemoetkoming wanneer er het ASIA syndroom is vastgesteld maar je geen baan hebt?
Vanaf de geboorte van mijn jongste kind ben ik niet meer werkzaam geweest. Destijds een bewuste keuze geweest om voor ons gezin de zorg op mij te nemen niet wetende dat ik daarna ziek zou worden (of het eigenlijk al was zonder dat ik het wist).
Inmiddels van alles geprobeerd om weer beter te worden denk aan supplementen, bio resonantie, homeopathie maar het mag allemaal niet baten.
Groetjes Meike
Hoi lieve Meike,Meikeee82 schreef: ↑31 aug 2024 11:58Goedemiddag,
Groetjes Meike
Je hebt alleen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering via het UWV als je vanuit werk (of WW) of studie (jongeren) arbeidsongeschikt raakt. En zelfs als je wel werkt, wordt er gekeken naar je inkomen. De mate van arbeidsongeschiktheid hangt niet af van de mate van ziekte (wat velen denken) maar hangt af van je inkomen. Als je zelf altijd parttime hebt gewerkt en weinig loon had, omdat je niet meer kon werken door ziekte (dit was bij mij ook zo) en dan ineens nog zieker wordt en in de ziektewet beland, is het daarna heel moeilijk om een WIA te krijgen.
Als je alleenstaand bent, heb je mogelijk recht op een bijstandsuitkering. Dan wordt er gekeken naar jouw omstandigheden en vermogen. Heb je recht op bijstand dan is er een sollicitatieplicht. Kun je door ziekte niet werken, dan wordt er een medisch onderzoek gedaan (meestal door een verzekeringsarts van het UWV) en krijg je of een urenbeperking of ontheffing van de sollicitatieplicht. Dat laatste is trouwens sinds de participatiewet wel moeilijker.
Ik denk dat jij samen met je man of partner bent, dan is er geen recht op een bijstandsuitkering. Wel kun je kijken of je veel medische kosten hebt en dan kun je een deel hiervan via de Belastingdienst terugkrijgen. Zie hiervoor het topic over de Belastingdienst.
Ik wens je heel veel sterkte!
Bezoek onze website
~~~~~~
Meld je aan voor de collectieve rechtszaak tegen Allergan
~~~~~~
Meld je klachten bij het MEBI van het RIVM
~~~~~~
Neem contact op
'Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om naar humaniteit te streven.'
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
Lieve Luna,
Lief dat je zo snel en uitgebreid reageert! Dankjewel!
Ik ga het even verder uitzoeken wat betreft de Belastingdienst naar aanleiding van jouw antwoord. Ik had het vermoeden al dat ik niet ergens voor in aanmerking zou komen.
Fijne middag nog!
Groetjes Meike
Ik ga het even verder uitzoeken wat betreft de Belastingdienst naar aanleiding van jouw antwoord. Ik had het vermoeden al dat ik niet ergens voor in aanmerking zou komen.
Fijne middag nog!
Groetjes Meike
Graag gedaan lieve schat. Ik weet hoe zwaar het is financieel.Meikeee82 schreef: ↑31 aug 2024 13:45Lieve Luna,
Fijne middag nog!
Groetjes Meike
Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, dan ben je automatisch fiscale partners en mag jouw man/partner jouw kosten als zorgkosten aftrekken van de loonbelasting.
Er zijn veel kosten die je kan aftrekken. Wat vaak best een grote kostenpost kan zijn zijn vervoerskosten naar zorgverleners (zoals artsen, tandarts, fysio, apotheek enz). Voor de berekening hiervan kijk je naar de lijst van je zorgverzekeraar om te zien wanneer je ergens bent geweest en reken je het aantal kilometers via routeplanner. Dit deel je door 2. Op de website van de ANWB kun je een berekening maken van je autokosten per kilometer. Dit deel je door het aantal kilometers dat je gereden hebt in dat jaar. Bij dit bedrag kun je ook alle parkeerkosten toevoegen. Meestal doe ik dat via de bankafschriften. Dat is handig want daar zie je meteen alle bedragen. Je kan de afschriften ook downloaden, zodat je de bewijzen bewaart mocht de Belastingdienst erom vragen.
Als je Paracetamol gebruikt, moet je dit zelf kopen. Je kunt alle bonnen bewaren. Mocht de Belastingdienst erom vragen heb je wel verklaringen van artsen nodig dat je dit chronisch gebruikt. Hetzelfde geldt voor vit D. Wij kregen dit van prof. Cohen Tervaert voorgeschreven maar wordt niet langer vergoed. Dat geldt ook voor slaapmedicatie. Hiervan kun je de bonnen van de apotheek bewaren.
Bij chronische ziekte zijn er vaak ook meer waskosten. Hangt natuurlijk van je klachten af, maar ook dit is iets wat aftrekbaar is. Kijk daarnaast of je een bepaald dieet gebruikt. Vele vrouwen hebben prikkelbare darmen en daarbij raadt prof. Cohen Tervaert een bepaald dieet aan. Ook dit is aftrekbaar. Er zijn meer diëten, zie website Belastingdienst.
Vele vrouwen hebben extra tandartskosten. Door onze droge mond en chronische ontstekingen hebben we vaker mondproblemen. Tandartskosten die niet werden vergoed zijn aftrekbaar. Maar ook andere kosten die niet of gedeeltelijk vergoed werden. En nog veel meer zoals hulpmiddelen.
Ik zal deze dingen ook nog in dat topic noteren, want ik ben bang dat velen veel geld mislopen...
Overigens mag je man ook de zorgkosten van jullie kinderen aftrekken tot 27 jaar.
Ik zal kijken of ik niets vergeten ben en dan vul ik dat nog aan. Ik ben erg moe nu dus komt morgen.
Fijne avond!
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
Lieve Meike,
Ik heb nog wat meer informatie voor je gevonden. De regeling voor heffingskorting voor niet werkende partners is voor partners geboren na 1962 sinds vorig jaar komen te vervallen. Maar je kan dit met terugwerkende kracht terug krijgen. Daarvoor kunnen jullie de aangifte van je man tot 5 jaar terug opnieuw doen via 'Mijn Digid'. Zelfs als hij al definitieve aanslagen had ontvangen over de afgelopen 5 jaar. Jullie moeten dan wel voldoen aan de voorwaarden. Er wordt gekeken naar het inkomen van je man. Is deze hoger dan 75.518,- dan is de heffingskorting nul.
Op deze pagina en deze pagina lees je informatie. En hierbij informatie over het aanpassen van de aangiften tot 5 jaar terug.
De tekst in het gele vakje slaat niet op terugvraag van heffingskortingen, maar op de verdeling van inkomsten en aftrekposten. Bij gezamenlijke aangiften is het soms voordeliger als de aftrekposten bij 1 van de partners komt te staan. Tegenwoordig wordt de verdeling door de Belastingdienst gedaan. Voorheen kon je dit zelf doen.
Ik vond ook nog deze pagina waar alles helder wordt uitgelegd. Ook daar lees je dat je dit tot 5 jaar terug kan terugvragen. Ze bieden zelfs hulp bij het (opnieuw) invullen van de aangifte. Misschien kun je kijken of ze iets voor jullie kunnen betekenen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en laat me weten wat je zult doen.
Liefs, Luna
Ik heb nog wat meer informatie voor je gevonden. De regeling voor heffingskorting voor niet werkende partners is voor partners geboren na 1962 sinds vorig jaar komen te vervallen. Maar je kan dit met terugwerkende kracht terug krijgen. Daarvoor kunnen jullie de aangifte van je man tot 5 jaar terug opnieuw doen via 'Mijn Digid'. Zelfs als hij al definitieve aanslagen had ontvangen over de afgelopen 5 jaar. Jullie moeten dan wel voldoen aan de voorwaarden. Er wordt gekeken naar het inkomen van je man. Is deze hoger dan 75.518,- dan is de heffingskorting nul.
Op deze pagina en deze pagina lees je informatie. En hierbij informatie over het aanpassen van de aangiften tot 5 jaar terug.
De tekst in het gele vakje slaat niet op terugvraag van heffingskortingen, maar op de verdeling van inkomsten en aftrekposten. Bij gezamenlijke aangiften is het soms voordeliger als de aftrekposten bij 1 van de partners komt te staan. Tegenwoordig wordt de verdeling door de Belastingdienst gedaan. Voorheen kon je dit zelf doen.
Ik vond ook nog deze pagina waar alles helder wordt uitgelegd. Ook daar lees je dat je dit tot 5 jaar terug kan terugvragen. Ze bieden zelfs hulp bij het (opnieuw) invullen van de aangifte. Misschien kun je kijken of ze iets voor jullie kunnen betekenen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en laat me weten wat je zult doen.
Liefs, Luna
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
Graag gedaan lieverd. Hoop dat jullie er iets aan hebben. Laat maar weten als je ergens vragen over hebt.
Bezoek onze website
~~~~~~
~~~~~~
~~~~~~
Neem contact op
~~~~~~
~~~~~~