Ik ben niet tevreden met het handelen van mijn arts, wat moet ik doen?
Geplaatst: 22 mei 2020 10:19
Wat vervelend dat dit jou overkomt en jij een slechte ervaring hebt. Ik leg hieronder uit welke stappen je kunt nemen.
1. Allereerst is het altijd belangrijk om met jouw arts in gesprek te gaan en hem of haar te vertellen hoe jij iets ervaren hebt. Wellicht komt er dan een goede uitleg van je arts en word je gerustgesteld. Of komt er een goede oplossing voor het probleem.
2. Ben je niet tevreden over de uitkomst van dit gesprek met je arts? Dien dan een schriftelijke klacht in bij de klachtenafdeling van de kliniek of het ziekenhuis.
3. Komt er na de melding via de klachtenafdeling geen oplossing voor je klacht en ben je in een kliniek geopereerd? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken. Stuur ze zoveel mogelijk bewijzen, ook over de klachtenafhandeling door de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris.
Ben je in een ziekenhuis geopereerd? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie ziekenhuizen. Stuur ze zoveel mogelijk bewijzen, ook over de klachtenafhandeling door de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris.
4. Leidt bemiddeling via de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris, de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken of Geschillencommissie ziekenhuizen niet tot een oplossing? Dan blijft een gang naar de rechter over.
Tuchtrechter of civiele rechter?
Zaken kunnen zowel aan de tuchtrechter als aan een civiele rechter worden voorgelegd. Welke rechter je kiest is vooral afhankelijk van het doel dat je als patiënt wilt bereiken.
Een tuchtrechter inschakelen is vooral zinvol wanneer je morele genoegdoening wilt krijgen. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat de arts of hulpverlener bestraft wordt. Hij zal geen uitspraak doen over de civielrechtelijke aansprakelijkheid van de behandelaar en ook geen schadevergoeding toekennen.
Is het doel om wel tot een schadevergoeding te komen? Dan kun je de civiele rechter inschakelen. Een civiele rechter kan wel een schadevergoeding toewijzen ten laste van de kliniek of het ziekenhuis.
BELANGRIJK! In alle gevallen is het belangrijk om alles voor jezelf goed vast te leggen en te documenteren. Houd een dagboek bij, bewaar bonnen, brieven, e-mails, foto’s enz als bewijs.
We raden vrouwen aan om hun klachten ook altijd bij het Landelijk Meldpunt Zorg te melden.
Lees ook deze belangrijke aanvullende informatie op onze website.
1. Allereerst is het altijd belangrijk om met jouw arts in gesprek te gaan en hem of haar te vertellen hoe jij iets ervaren hebt. Wellicht komt er dan een goede uitleg van je arts en word je gerustgesteld. Of komt er een goede oplossing voor het probleem.
2. Ben je niet tevreden over de uitkomst van dit gesprek met je arts? Dien dan een schriftelijke klacht in bij de klachtenafdeling van de kliniek of het ziekenhuis.
3. Komt er na de melding via de klachtenafdeling geen oplossing voor je klacht en ben je in een kliniek geopereerd? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken. Stuur ze zoveel mogelijk bewijzen, ook over de klachtenafhandeling door de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris.
Ben je in een ziekenhuis geopereerd? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie ziekenhuizen. Stuur ze zoveel mogelijk bewijzen, ook over de klachtenafhandeling door de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris.
4. Leidt bemiddeling via de klachtenafdeling/klachtenfunctionaris, de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken of Geschillencommissie ziekenhuizen niet tot een oplossing? Dan blijft een gang naar de rechter over.
Tuchtrechter of civiele rechter?
Zaken kunnen zowel aan de tuchtrechter als aan een civiele rechter worden voorgelegd. Welke rechter je kiest is vooral afhankelijk van het doel dat je als patiënt wilt bereiken.
Een tuchtrechter inschakelen is vooral zinvol wanneer je morele genoegdoening wilt krijgen. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat de arts of hulpverlener bestraft wordt. Hij zal geen uitspraak doen over de civielrechtelijke aansprakelijkheid van de behandelaar en ook geen schadevergoeding toekennen.
Is het doel om wel tot een schadevergoeding te komen? Dan kun je de civiele rechter inschakelen. Een civiele rechter kan wel een schadevergoeding toewijzen ten laste van de kliniek of het ziekenhuis.
BELANGRIJK! In alle gevallen is het belangrijk om alles voor jezelf goed vast te leggen en te documenteren. Houd een dagboek bij, bewaar bonnen, brieven, e-mails, foto’s enz als bewijs.
We raden vrouwen aan om hun klachten ook altijd bij het Landelijk Meldpunt Zorg te melden.
Lees ook deze belangrijke aanvullende informatie op onze website.