Dank je wel voor de tip Ilja. Fijn dat we op deze manier dingen kunnen delen. Wat wel en niet werkt.Ilja schreef: β06 jun 2023 09:53Wat een mooi bericht. Fijn dat je zo positief bent. Ik herken het bikini probleem. Ik heb zelf met aquarium watten en een lapje stof een zwemcup gemaakt. Met een drukkertje zet ik ze vast in mijn bikiniβs. Blijft heel goed zitten en droogt snel.Faye schreef: β05 jun 2023 22:49Hoi allemaal,
Het is nu 14 weken na mijn explantatie.
Het gaat nog steeds goed. Zit echt goed in mijn vel.
Ik merk dat er klachten zijn die echt afgenomen zijn. Ik geloof nu ook echt dat er een verband was tussen mijn klachten en de Alergan prothese. Ik heb nu al meer energie dan ik in jaren heb gehad. Dat wordt ook opgemerkt door mijn gezin en omgeving.
In mijn omgeving hoor ik vaak je hebt ook weer meer kleur in je gezicht.
1 van de klachten die echt een verschil maken was de constante warmte die ik had. Die kwam opzetten en kon heel lang aanhouden tot wel een paar dagen en nachten na elkaar. Het was een innerlijk warmte die er niet uit kon. Daar kon ik dan ook bijna niet van slapen. Nu komt deze warmte nog af en toe nog eens opzetten. Maar gaat ook weer sneller weg. (het zijn geen opvliegers die heb ik ook). Die constante warmte at mijn energie op. Ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik was soms zo verschrikkelijk moe, moe door die warmte.
Nu ik die veel minder heb kan ik ook veel meer aan.
Mijn handen die snachts als ik wakker werd compleet gevoelloos waren en de pijnlijke gewrichten in mijn vingers die ik de hele dag dan voelde. Wat het eerst wegtrok waren de pijnlijke gewrichten in mijn vingers. En nu is mijn ene hand eigenlijk niet meer gevoelloos. Bij mijn andere hand voel ik het nog bij 3 vingers. Hopenlijk trekt dat nog helemaal weg.
Mijn hoofd is helder, zo helder dat is echt zo fijn.
Mijn droge ogen en droge mond die zijn er nog steeds. Daar heb ik best wel last van. Soms denk ik dat dat juist wat erger is geworden. Maar ik ga absoluut niet klagen omdat ik merk dat ik echt vooruitgang boek met andere klachten.
En de moeheid die ik nu voel bijvoorbeel na het sporten is echt een heel andere moeheid als voorheen. Ik zeg steeds ik ben fitter moe....
De prikken die ik voelde in mijn lichaam, de pijn rond mijn prothese, de pijn in mijn schouderbladen, de verkramping in mijn rug, ik kan enkel zeggen die klachten zijn er niet meer.
Wat betreft het slapen dat gaat een stukje beter. Ik kon zowat op een nacht elk uur wakker worden. Vaak kwam ik op gegeven moment niet meer in slaap en zat dan soms uren op voor ik weer slaap kon vatten.
Ik slaap nu soms 2 a 3 uur achter elkaar. Ik word wakker maar val dan ook weer in slaap. En wordt dan een uur later weer wakker.
Moet ook zeggen ik ben naar Holland en Barret gegaan om iets op natuurbasis te vragen. Daar heb ik druppels CBD olie gekregen. Het heeft even geduurd maar ik merk dat als ik ze nu inneem ze ook helpen om te slapen. En wie weet is mijn lichaam het zo gewend dat ik ze straks niet meer in hoef te nemen. Mijn lichaam moet ook weer wennen aan een slaapritme denk ik na jaren van slecht slapen.
Ik ben op het moment weer volop aan het sporten. Met de uitwendige prothese gaat het echt prima. Ik wil strakjes weer meedoen aan het NK masters atletiek. Ik ben volop in training zonder belemmering. Ik merk dat ik nog wel een achterstand heb omdat ik 6 weken niet kon sporten en langzaam op ben gaan starten om mijn lichaam weer te laten wennen. De wedstrijden die ik heb gedaan ondertussen merk ik dat ik weer sprongetjes vooruit maak. Zo blij mee.
Ik ben vorige week ook terug geweest naar die speciaal zaak om te kijken voor een bikini waar mijn prothese in past. Maar ik werd daar niet echt blij van. Elke bikini die ik aantrok vond ik niks. ik zag me zelf in de spiegel en dit was niet Faye. Ik voelde me er heel ongelukkig.
Ik ben dan ook weggegaan zonder een bikini te kopen. Moet ik er nog aan wennen aan die hele grote bovenstukjes? De mevrouw in de winkel probeerde me echt wel goed te helpen. Dit was toch moeilijker dan ik dacht.
Nu heb ik wel de bikini bovenstukjes van mijn eigen bikini's die de buurvrouw voor me heeft vermaakt. Ze heeft er een netje in gemaakt. Daar past mijn prothese in. Ik moet zeggen je moet wel goed kijken wil je zien dat er aan de ene kant een prothese in de bikini zit.
Ik had dat ook verteld aan die mevrouw in de winkel en die vertelde ik denk dat dat wel kan met je eigen vertrouwde bikini's omdat ik niet zo'n hele grote maat heb. En het verschil daarom ook niet zoveel op zal vallen.
Het enig wat ik moet gaan testen met die bikini's is of ik er ook mee kan zwemmen. Blijven ze op hun plaats zitten. Volgens die mevrouw in de winkel zou dat best wel het geval kunnen zijn.'
Dus dat moet ik in de komende weken eens uit proberen. Als hij op zijn plaats blijft zitten is het probleem bikini kopen opgelost.
Maar al bij al nog steeds blij verlost te zijn van dat ding. En blij en dankbaar hoe het lichaamlijk met me gaat.
Liefs
Faye
Lieve groetjes Ilja
Ik heb die aquarium watte in mijn oude sport bh's zitten en moet zeggen dat werkt daar ook al prima.
Ik ga zeker jou tip in gedachten houden mocht het niet lukken met de prothese erin.
Liefs
Faye